Az nem igaz, hogy a Fertő parton még a fű se nő!

Fotó: cyberpress.hu

Ragyogó napsütésben örökítettük meg a Fertő-tavi vízitelep környezetét egy szép októberi napon, legalábbis azt, ami jelenleg mindenki számára hozzáférhető módon látható.

Jóideje lakat alatt van a Fertő tó egyetlen magyarországi strandja, noha a vízfelületet máshonan is meg lehet közelíteni, sokak számára fájóan hiányzik a fertőrákosi öböl. Közel két éve megszűnt a Fertő parti turisztikai beruházást lebonyolító állami projektcég, 2023-tól közvetlenül az építési minisztérium látja el a fejlesztés koordinálását. Azonban olybá tűnik, egyhamar nem lesz ismét élettel teli, pezsgő hajós- és strandszezon a vízitelepen.

Fotó: cyberpress.hu

Tény, ami a beruházás előrehaladása mellett szól, hogy egy fontos feladat elkészült, ami a kikötő kialakítását és a közműfejlesztést foglalja magába. Ezt követően torpant meg a történet, a gazdasági nehézségek miatt pedig az állami beruházásokat is felülvizsgálták.

A szándék szerint visszafogottan, a környezetbe illeszkedően a lehető legtöbb zöldelemmel terveznek.

Tavaly ilyenkor a helyszíni tudósításunk alapján arról volt szól, hogy a kikötőt és környékét lehet majd leghamarabb látogatni, majd a következő ütemben elkészül a strand, a sétahajó és a horgászcsónak kikötő is. Ekkor jelentették be azt is, hogy megjelent a közbeszerzési felhívás a Fertő-tavi öko- és szabadidőpark fejlesztéséről. Majd arról is beszámoltunk, hogy újra környezetvédelmi engedélyt kapott a projekt.

Fotó: cyberpress.hu

A közbeszerzési felhívás idén év elején lejárt, a tájékoztatóból az is kiderült, hogy a tavaly megindított versenyeztetés eredménytelenül zárult. Az első ütemre a Mészáros és Mészáros Zrt a ZÁÉV Építőipari Zrt-vel adott be közösen ajánlatot, míg a másodikra csak a ZÁÉV pályázott. Egy ajánlattal azonban nem volt elégedett az állam, így eredménytelennel nyilvánították a közbeszerzési eljárást, kivitelező nélkül azonban a projekt is tovább csúszik.

Lázár János építési miniszter még a júniusi választások előtt beszélt arról soproni látogatása kapcsán, hogy a Magyar Közút felvonult a területre és az északi területen lévő kikötőhöz vezető út munkálatait elvégezze annak érdekében, hogy a kikötőt a felújítás után használhassák a vitorlások és a horgászok. A halasztásra elmondása szerint azért volt szükség, hogy optimalizálják a beruházást, ezért elnézést is kért a soproniaktól, hogy nem tudták szabadidejüket a tó partján tölteni. Hozzátette, a választások után kell majd eldönteni, hogy a fejlesztés hogyan és milyen lépésekben folytatódjon. Meg kellene találni a harmóniát és az egységet a természet és az oda látogatók érdekei között – mondta Lázár János,

hozzátéve: nem biztos, hogy “egy gigantikus turisztikai beruházás következik”.

A soproniak és a környékbeliek pedig már legalább 2015 óta várják, mi következik, noha a Fertő partra még 2018 nyarán is le lehetett járni. Az biztos, hogy az elmúlt évtizedek gazdátlan környezetére, az elhanyagolt állapotokra sokan mondták azt, hogy ennél minden megoldás jobb lenne. De már ennek is rég oda, nem, hogy a júniusi választásoknak. Amíg várunk, addig minden változatlan: az ég kék, a fű nő, a kerítés áll, a Fertő tavi vízitelep továbbra sem látogatható.

Fotó: cyberpress.hu
Fotó: cyberpress.hu
Fotó: cyberpress.hu
Fotó: cyberpress.hu
Fotó: cyberpress.hu
Fotó: cyberpress.hu