A közmeghallgatást tavaly is megtartották, de még az önkormányzati képviselők közül sem volt ott mindenki

Fotó: cyberpress.hu

A közmeghallgatás egy olyan alkalom az évben, amikor a lakosság tükröt tart a városvezetésnek. A jogszabályi előírásoknak megfelelően évente egyszer Sopronban is sor kerül erre a speciális fórumra, ahol a polgárság észrevételeire, javaslataira hivatalos választ kaphat. 

Noha jó előre meghirdetik, a meghívót széles körben népszerűsítik, évről-évre alacsonyan stagnál az résztvevő érdeklődők száma. Gondolatébresztő jelenség, hogy míg a közösségi médiát és az utcai szóbeszédet gyakran uralja heves kritika, az illetékesek felé ennek csak csekély része jut el a szemtől szembeni kérdésfeltevésig. Ráadásul ezek meghatározó része minden évben visszatérő kérdéskörre irányul. Stábunk sem volt jelen a közmeghallgatáson, azonban jegyzőkönyv nyomán az ott elhangzott, közérdeklődésre számot tartó információkat igyekeztünk kiemelni.

Mutatjuk a fontosabb témákat, amelyeket szóba hoztak a 2023. decemberében:

– Az autóbuszbementrenddel kapcsolatban jelzett problémákra elhangzott, a helyi közöségi közlekedés felülvizsgálatának eredményképpen 2023. december 10-től már az új menetrend szerint közlekednek a járatok. A Volánbusz képviselője megosztotta, az éves futásteljesítményünket 200.000 kilométerrel növelték meg.

– Lakossági felvetésre a Végfordulat utcában a járda kialakítását megvizsgálják, a tervezési feladatot tervezőnek kiadták

– A városi buszos flotta állapotával kapcsolatban megjegyezték, 2022. évben történt járműcsere, összesen 9 db újszerű (2014 áprilisi évjáratú), alacsony padlós, klimatizált MAN típusú autóbusz állt forgalomba. Továbbá a városi közösségi közlekedés működtetésére kiírt pályázat egyik feltétele, hogy 2025. és 2026. közötti időszakban 5 db új dízel meghajtású autóbuszt von be a közösségi közlekedésbe a szolgáltató Volánbusz Zrt.

– A varjak által keltett problémával kapcsolatban szakminisztériumi tájékoztatás alapján a költési időszakot megelőzően a tűzoltóság bevonásával a fészkeket vízsugárral lehet eltávolítani, ezzel csökkentve a madárpopuláció számát. Ezen a nemzeti park, a tűzoltóság és ornitológus szakember bevonásával dolgozik a város. Hozzátesszük, a védett madarakkal kapcsolatos harcban ez előrelépés, 2022-ben még más volt az álláspont.

Szelektív szigetek: 26 pont van Sopronban és minden helyszínen, minden nap ürítik hétfőtől vasárnapig az STKH munkatársai a műanyagos és papíros edényeket, az üveges konténert pedig hetente kétszer. A STKH munkatársai és a Sopron Holding Zrt. munkatársai minden nap kétszer takarítják a szelektív szigeteket, a konténerek mellé ledobált hulladékot is elszállítják.

– Lakossági felmérést és egyeztetést követően új parkolási szabályozás került kialakításra a Fűzfa soron. Az önkormányzat tájékoztatása szerint a 00.00 órától – 10.00 óráig kivéve engedéllyel szigorítás, meghozta a várva várt eredményt az ott lakók megelégedése. A szabálytalanul parkoló autókkal szemben a közterület-felügyelet és a rendőrség is folyamatosan intézkedik.

– Lakossági felvetésre az Ógabona tér felől a balra kanyarodás biztosított lesz a Hátulsó utcába. Az erre vonatkozó forgalomtechnikai beavatkozásokat az önkormányzat megrendelte, tavaly decemberre ígérték.

Balfi út burkolatának felújítás: az önkormányzat engedélyes tervekkel rendelkezik, de a teljes felújítás saját erős beruházásként nem megvalósítható. A polgármester elmondta, az út- és járdaépítés, a teljes közműcsere, a zárt csapadékvízelvezető rendszer kiépítése, a közvilágítási munkák többszáz millió forintos nagyságrendet tesznek ki, melyhez szükséges a pályázati lehetőség. A 8,5 milliárdos TOP Plusz pályázat keretein belül szeretnék megvalósítani a Balfi út felújítását, amennyiben az Európai Uniótól megkapja Magyarország a fejlesztési pénzeket. Önkormányzati forrásból új gyalogátkelőhely kijelölését valósították meg, az Evangélikus temető és az ott lévő buszmegálló biztonságos megközelíthetőségét segítve.

Táncsics Mihály u. 67. – vasúti pálya közötti területen parkoló autók kérdése kapcsán elhangozott, részben vasúti, részben magántulajdonú terület, ezért annak rendezését az önkormányzat nem tudja elvégezni. A gyalogjárdán keresztüli áthajtásokat követő zöldterületi, szabálytalan parkolások visszaszorítása érdekében a közterület-felügyelők a jövőben kiemelten ellenőrzik a területet.

Fertő part beruházás: a beruházás célja változatlan, a júniusi vállalásukat fenntartják. Ideiglenes infrastruktúra keretében az északi partot megnyitják még tavasszal a horgászoknak, vitorlásoknak. Ezt követően indul el az első ütem kivitelezése: megvalósul a strand és vonatkozó épületei, megvalósul a hajókikötő és vonatkozó épületei, valamint az ökopark, opcionálisan ökocentrummal. Dr. Farkas Ciprián kijelentette: “semmilyen olyan távlati fejlesztési célt nem adunk fel és nem engedünk el, amit az eredeti koncepció tartalmazott. Meg fogjuk építeni, azért, mert a magyaroknak is joga van úgy élvezni a Fertő-partot, mint ahogy azt az osztrákok megtehetik” – hangzott el.

Üresen álló, elhagyatott ingatlanok kapcsolatban is válaszolt a polgármester, a következők szerint: “a Szent Imre téren található épületekkel kapcsolatban arról szeretném tájékoztatni, hogy azok állami tulajdonban vannak. Nekünk volt arra vonatkozó javaslatunk, hogy azokba milyen funkciót lehetne tenni. Mi például el tudnánk képzelni ott a Megyei Levéltárat. Nagyon sok pénzt kellene az államnak ráköltenie, fontolgatták ezt a kérdést egy darabig, most alszik az ügy.” A városvezetés előtt is ismert probléma például a magántulajdonban lévő ruhagyár, gyermekszanatórium, vagy a GYSEV-tulajdon Lokomotív szálloda helyzete. Előadták, a tulajdonosokat próbálják rábírni arra, hogy funkciót helyezzenek az épületekbe, hiszen tudják, hogy “funkció nélkül a környezetére negatív módon nyomja rá a bélyegét”.

Az állam és a vízmű ügye: A 131 éves Soproni Vízmű esetében elhangzott, az energiaválság miatt bekövetkezett áremelkedések kényszerítették arra a várost, hogy önkormányzati közvagyonból kerüljön állami közvagyonba a szervezet, aminek így lehetősége lesz a rezsi kifizetésére, a bérfejlesztések végrehajtására, a szükséges fejlesztési munkák időben és minőségben történő megvalósítására a vízdíj megemelése nélkül. A polgármesteri indoklás így hangzik: “Mi azt a döntést hoztuk, hogy nem az Önök adójából akarjuk kifizetni a Vízmű rezsijét, nem akarjuk megemelni a vízdíjat, hogy Önöknek többet kelljen fizetni, hanem azt a döntést hoztuk, hogy odaadjuk az államnak és az állam a rezsicsökkentés eredményeit megtartva üzemeltesse a Vízművet, és ha kell, akkor a fejlesztési igényeket reagálja le városszerte. A csövek, a szivattyúk, az átemelő szivattyúk, a szelepek, amelyek most a föld alatt vannak, azokat nem viszi el senki, itt maradnak továbbra is.”

Sopron lakosságszáma kapcsán, amiben a kérdező a túlnépesedéssel kapcsolatban emelt kifogásokat, a polgármester a következőket mondta: “… Azonban hadd mondjak Önnek egy megdöbbentő adatot, amelyen jómagam is elcsodálkoztam, és én sem tudom, hogy lehet, de a város lakosságszáma tavalyihoz képest több mint 1000 fővel csökkent, ötvenhatezer valahányszázan laknak most a városban a legutolsó adatok szerint. Abban nincs vita közöttünk, hogy ennél többen élnek Sopronban, ezt mi is tudjuk, de hogy mennyivel többen, ezt senki nem tudja megszámolni, higgye el.

Persze kivonatunk nem tartalmaz mindent, de minden egyedi igényt felesleges is volna megismerni. Mindenesetre jól mutatja az aktivitást az is, hogy a munkaidő utánra, 17 órára meghirdetett eseményen négy önkormányzati képviselő sem jelent meg. A Fidesz frakció tizenkét képviselőjéből egy fő, az ellenzék öt fős padsorából hárman maradtak távol a rendezvénytől. Szakmai szervezetek, többek közt volánosok, közutasok, városfenntartók, rendőrkapitányok és hivatalvezetők fontosnak tartották, hogy a város polgárjai elé kiálljanak. A lakosság részéről húsz fő körül vehették részt, többségük kérdéseket is intézett az illetékeseknek.

Bezárt postahivatallal kapcsolatban feltett kérdésekre szóbeli válasz a jegyzőkönyv tanulsága szerint nem született, így azokra feltehetően írásban adott választ az önkormányzat. A korlátozott közvilágítás, ami lényegében folyamatosan tematizálta a helyi Facebook-csoportok tagságát, egy félmondaton túl lényegében fel sem merült a közmeghallgatáson. Volt azonban, aki a Sopron felett megnövekedett légiforgalom és az abból adódó zajterhelés növekedése miatt kért szót, de volt olyan is, aki egy konkrét ingatlan vásárlásával kapcsolatban akart volna többet megtudni. Sőt, még egy városi tisztségviselőnek is jutott személyeskedő megjegyzés.

Közmeghallgatásra ebben az önkormányzati ciklusban már nem kerül sor, a jelenlegi összetételű képviselő-testület bár októberig marad hivatalban, a közgyűlés új tagságát júniusban választhatják meg az állampolgárok.

Jegyzőkönyv forrása: sopron.hu