Számos fontos információ hangzott el a soproni közmeghallgatáson

Fotó: cyberpress.hu / archívum

Idén már a hagyományos módon került sor a közmeghallgatásra Sopronban, a város polgárait december 20-án várták a Polgármesteri Hivatal nagytermébe. A közgyűlés tagjai előtt először a 2020. évi közmeghallgatásra beérkezett közérdekű javaslatok kapcsán megszületett intézkedésekről adtak számot, majd az előzetesen illetve a szóban előterjesztett javaslatokra és észrevételekre adtak választ a városvezetők és a szakemberek. Záporoztak a kérdések, hiszen a 2021-es esemény jegyzőkönyve 47 oldalt tesz ki. No persze nem csak aktuális, és valóban fontos ügyek kerültek terítékre, ismétlődő, évről-évre visszatérő javaslatok is voltak. Ilyen a helyi autóbuszközlekedés, vagy éppen a Győri út és a többi városi gyűjtőút forgalma is, vagy éppen a város műemlékeinek helyzete. Előfordul az is, hogy olyan esettel keresik meg az önkormányzatot, amiben nincs illetékességük. Többek voltak azok is, akik gratuláltak a városvezetés eredményeihez is.

Mint a dokumentum fogalmaz, a soproniak szorgalmának az önkormányzat hozzáállásának, a polgári kormány sikeres gazdasági és társadalompolitikájának köszönhetően gyors ütemben fejlődik a város. Az önkormányzati költségvetés lehetőségeihez mérten lépésről-lépésre haladnak előre a fejlesztések, így az utóbbi évben is számos eredményt ért el a város. A város szerkezetéből adódóan gyakran fogalmazódnak meg kérdések a közlekedés rendjével, annak szervezésével kapcsolatban is, ám a jelenleg is kivitelezés alatt álló M85 autóút és az északnyugati elkerülő út megvalósításával olyan körgyűrű épül Sopron köré, mely jelentős terhelést vesz majd le a város úthálózatáról. Szintén visszatérő az egyes közszolgáltatások minőségének megkérdőjelezése is, ahogyan a helyi adóterhek mértékét is szokták kritikával illetni. Természetszerűen ezek között a párhuzamot az adja, hogy mindkettő az önkormányzat pénzügyi helyzetének függvénye. Ráadásul egy olyan városban, “ahol legalább 60.000-en élnek, akiknek hivatalos lakcímkártyájuk van” – ezt már dr. Farkas Ciprián polgármester mondta. A város első embere továbbá úgy fogalmazott: “a közszolgáltatások színvonalát a lakosság mindig elvárja, hogy szinten maradjon vagy emelkedjék. A közteherviselésnek terheit mindig elvárnák, hogy csökkenjen. A kettőt közös nevezőre hozni nem egyszerű, higgyék el.” Lakossági egyéni javaslat volt ezelőtt ugyanis, hogy tegyék ingyenessé a tömegközlekedést Sopronban, melyet más városok már megtettek. A döntéshozók szerint azonban nem lehet egyszerre valami ingyenes és magas színvonalú, s egyébként is akik használják a helyi közösségi közlekedést, azok többségében nem fizetnek érte: a diákoknak az önkormányzat veszi meg, de nyugdíjasok és  kismamák is ingyen utaznak. A rendszer üzemeltetése egészében 400 millió forintjába kerül a soproni önkormányzatnak. Már csak mi tesszük hozzá, de el lehet képzelni, mi történne ha még kevesebb fizető utas volna …

Dr. Farkas Ciprián Sopron Megyei Jogú Város polgármestere / Fotó: cyberpress.hu archívum

A városi honlapon közzétett jegyzőkönyv alapján tömbösítve összegyűjtöttük azokat a válaszokat, melyek fontos és közérdeklődésre számot tartó ügyekről adnak tájékoztatást, így olvasóink számára is hírértékkel bírnak.

 

  • A gyalogosközlekedés biztonságosabbá tétele érdekében a Bella Lajos utca – Schönherr malom utca csomópontban gyalogátkelőhely tervezésére adott megbízást az önkormányzat.

 

  • A Volánbusszal kötött új együttműködés alapján 2022. évben 5db új dízel meghajtású autóbuszt kell üzembe állítani Sopronban, továbbá 2025. évben pedig 5db új alternatív meghajtású autóbuszt vonnak be a közösségi közlekedésbe.

 

  • A Győri úti ALDI gyalogos és biciklis megközelíthetősége kapcsán újból felveszik a kapcsolatot a magántulajdonosokkal és a közútkezelővel, mivel korábban nemleges tulajdonosi hozzájárulás miatt nem lehetett az összeköttetést megvalósítani. A szemközti oldalról való átvezetésre és a közúti csatlakozás módosítására nincs szabályos lehetőség.

 

  • A Balfi úton 2 db gyalogátkelőhely engedélyezése folyamatban van, a Meggyesi és az Úttörő utcák vonatkozásában. A Híd utca és az elkerülő út között az útburkolat felújítása kiemelt fontosságú, azonban több 100 milliós felújításról van szó, így pénzügyi fedezetet csak pályázati lehetőségek nyújtanának hozzá.

 

  • A Kossuth Lajos utca felújítása a város terveiben szerepel, azonban az egyelőre állami tulajdonú. A tulajdonviszonyok rendezését már elindította a városvezetés, ezt követően az utca teljes felújítása költségvetési helyzet függvényében a következő években elkészülhet.

 

  • A Hillebrand utcai bölcsőde (Anger rét) esetében folyamatban van a közbeszerzés lefolytatása, sikeres eljárás esetén a kivitelezési munkák megkezdése 2022 év tavaszán várható, a tervezett kivitelezési idő 14 hónap.

 

 

  • A helyi gazdaság erősítése és az adóbevételek növelése érdekében 2022-ben elkezdődnek az inkubátorház építései, mely 2023-ban már valószínűleg a beköltöző vállalkozásokat is fogadja. A munkahelyteremtés célja, hogy hazacsábítsák azokat Ausztriából, akik ma még kint dolgoznak.

 

  • Miért nem volt lomtalanítási akció 2021-ben? A COVID-19 járvány terjedésének megelőzésére az egészségügyi szakemberek nem javasolták a hulladékgyűjtés ezen formáját.

 

  • A Sopron – Brennbergbánya kerékpárút tanulmánytervét 2015-ben elkészítették, az akkori árak szerint összeállított költségbecslés több mint 645 millió Ft volt, de a nagyfokú áremelkedés mellett a természetvédelmi oltalom alatt álló területek is nehezítenék ennek a megvalósítását

 

  • A Pihenőkereszt lakóparkban az autóbuszjárat 2017-ben lakossági kérésre, zajhatásra való hivatkozással került megszüntetésre, de iskolajáratos busz továbbra is biztosított

 

  • A városvezetés szerint nem tévedtek az újságírók, amikor azt írták, határidő előtt készült el az M85-ös autóút és a Mély út elkerülő szakasza

 

  • Példaként hozták a Lehár Ferenc utcai szelektív szigetet, mire válaszul kiderült: naponta takarítják, naponta fényképezik az előtte-utána állapotot. Nem ritkán van ürítve, hanem hulladékkal rakják tele, a szakemberek találtak ott döglött kígyótól a WC-csészéig sok mindent.

 

Bár fentebb nem ismertettük, de nyilvánvalóan a közmeghallgatás résztvevői nem hagyták szó nélkül a Fertő part fejlesztését sem, noha a kritikus hangok itt csak két főt számolnak, lényegében változatlanul ugyanazon személyeket. Erről azonban most nem ejtenénk szót, ismertek a turisztikai beruházásról unásig szajkózott vélemények pro és kontra. A legfrissebb ügyekben a dolgok tisztázása gyanánt a cyberpress.hu is utánajárt a részleteknek.

Tavaly is volt közmeghallgatás, azt is összefoglaltuk, ide kattintva újraolvasható.

 

 

PDF:  sopron.hu