Folytatva a ciklus utolsó közgyűlésén meghozott döntések ismertetését, a szeptember végén tartott rendes ülést követő rendkívüli ülés dokumentumai között is találunk közérdeklődésre számot tartó ügyeket.
Jó hírt hoztak a soproniak számára a városvezetők, hiszen két nyertes TOP Plusz pályázat segítségével további fejlesztések várhatók. A fenntartható városfejlesztés kiíráson a “Kisvárkerületi forgalomcsillapított övezet bővítése a Hűség kúttól az Ógabona térig” projektre 1 milliárd 660 millió forint, a “Balfi út teljes körű felújítása az elkerülő út és a Híd utca között” projektre 1 milliárd 350 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott a város a kormánytól.
Mindkét projektben a Magyar Közút lesz építtetőként a város konzorciumi partnere. Az előkészítő és lebonyolító feladatokat közös együttműködéssel valóítják meg, az ehhez szükséges intézkedésekre a közgyűlés a polgármestert hatalmazta fel. Mivel az előterjesztésben a projektekről részletesebben nem írnak, a pályázati portálra hagyatkozva tudhatunk meg továbbiakat.
A Kisvárkerület megújítása:
A Várkerület revitalizációjából már két ütem megvalósult az elmúlt évtizedben, a kisvárkerületi rész, azaz a régi piac helyének rendezése várat még magára. Forráshiány miatt a II. ütemben csak az Ötvös utca felőli szakasz tudott megújulni, a tavaly átadott Hűségpark egy kisebb szakasz rendezését jelentette a Várkerület folytatásban.
Fókuszba kerül a közösségi tér bővítése a forgalomcsillapított zóna kiterjesztésével, egységes utcabútorok telepítésével és a forgalomtechnika korszerűsítésével. Az útpálya 2×1 sávos, oldalaként 3,25 méter szélességben épülhet meg, a kerékpársáv oldalanként 1,25 méter széles lesz az Ikvahídtól, majd a parkolóba terelve közösen felületen osztoznak a többi közlekedővel.
“A már kiépült, elválasztott kerékpárút jelen területen kétoldali, irányhelyes kerékpársávok, valamint vegyes használatú területek formájában tud folytatódni” – írják az összefoglalóban, ami a közösségi közlekedésre is kitér: a Festő-köznél lévő autóbuszöböl megújul. A közvilágítás cseréjével egységes, karcsú és elegáns megjelenésű LED-es kandeláberek telepítését tervezik. Egyúttal a növényállomány megújítására is sor kerül, új zöldfelületek kialakításával. Hozzáteszik: “A parkoló menti szakaszon az útpálya 3,0 m-rel bővül. Megszűntetésre kerül a jelzőlámpás szabályozás mivel megfordul a parkoló egyirányú forgalmi rendje.” Visszavesznek a gépkocsik dominanciájából is, a városközponti jelleg erősítésével együtt csökken a parkolóhelyek száma, 80-ról 46-ra mérséklődve.
A Balfi út felújítása a Híd utcától az elkerülő úti körforgalomig:
A projektösszefoglaló indoklása szerint egy fontos stratégiai hiány orvoslására hivatott a projekt, mivel az M85-ös lehajtó elkészültét követően az elmúlt időszakban megnövekedett az út járműforgalma, ami az útpálya és az útszerkezet olyan léptékű károsodását eredményezte, mely csak átfogó rehabilitáció útján valósítható meg.
Az út felújításának igénye szinte minden arra közlekedőben megfogalmazódott már, de a városvezetés előtt is ismert volt a probléma, évek óta visszatérő témája volt a közmeghallgatásoknak is. Akkor rendre úgy fogalmaztak, az önkormányzat az engedélyes terveket elkészítette a Balfi út Híd utca és a 84. sz. főút közötti szakaszának teljes felújítására és a csapadékvízhálózat rendezésére, de a megvalósítás olyan nagy terhet jelent, hogy ezt saját költségvetésből finanszírozni nem tudják. Mindenki szerencséjére ezt már nem kell tovább halogatni, a 2024 márciusában benyújtott kérelmet júliusban támogatásról biztosították.
„A fejlesztés átfogó célja a város egyik legfontosabb, kiemelt forgalmú gyűjtőútjának komplex megújítása” – írja az összefoglaló anyag. A különösen nagy forgalom miatt a közlekedésbiztonságot is javítani kívánják, új járda épül vele közös kerékpárúttal, 2 új gyalogátkelőhely kialakításával. Az autóbuszöböl megújítása magában foglalja az Anger rétnél és a temetőnél található 1-1 pár buszmegálló teljeskörű fejlesztését.
A csapadékvíz rendezett gyűjtésére is odafigyelnek, lehetőleg zárt rendszer kiépítésével. A 2×1 sávos út forgalmi sávjainak szélessége 3,5 m lesz, vagyis a teljes útpálya keresztmetszetét megnövelik. „Az útpálya részeként a keresztmetszeti adottságokhoz igazodva 2,5 m szélességű parkolósáv kialakítása” – ismertetik, megfogalmazva azt is, hogy a normál gépjárműforgalmat csupán a legkisebb mértékben akadályozó parkolás feltételeinek megteremtése a cél. Megemlítik: a páratlan oldalon futó járda felújításán túl szükség van a hiányzó szakaszok pótlására is. A közvilágítás az ellenkező oldalon kap helyet. Az ismertetésben kitérnek arra is, hogy a beruházás végén a növényzet újratelepítése válik szükségessé.
A soproni önkormányzat támogatási szerződései idén augusztus végén léptek hatályba, a projektek befejezésének tényleges dátuma nem lehet később, mint 2027 novembere.