Nem halasztják azokat a beruházásokat, ahol megindult az építkezés

Fotó: cyberpress.hu

Csütörtökön volt az ötödik Orbán-kormány első Kormányinfója, ahol a sajtó részére Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Nagy Márton gazdasági miniszter ismertette a kormányzat aktuális rendelkezéseit. Részletezték a koronavírus, a háborús helyzet és az infláció okán bevezetett intézkedéseket, mely többek között a megjelölt vállalatokat sújtó extraprofit elvonását is jelenti. Bejelentésre került továbbá, hogy csak magyar rendszámú autók tankolhatnak a rögzített 480 forintos áron.

Alapvető költségvetési ismeretek tudatában felidézhetjük, hogy a helyzet kezelése érdekében nem csak a bevételeket kell növelni, lásd adónemek kivetése, hanem a kiadások csökkentése is ugyanilyen fontos. Sarkalatos pontja volt a sajtótájékoztatón elhangztotoknak, hogy átütemezésre kerülnek a még el nem kezdett állami beruházások. Az index.hu beszámolója szerint a meg nem indult beruházásokat fogják elhalasztani, félkész állapotok nem maradnak. Az állami beruházások elhalasztásáról egy megközelítő lista van, az alapelv az, hogy ahol megkezdődött az építkezés, azok meg is épülnek, torzókat nem hagynak, de meg nem indult építkezéseket tudnak halasztani.

A jövő esztendő vonatkozásában 861 milliárd forintnyi beruházást halaszt el a kormány. A 2022-ben és 2023-ban esedékes beruházásokat 2024-re és 2025-re tolják el, amelyek még érdemben nem indultak el.

Nagy Márton elmondta, a magyarországi beruházási ráta 27 százalékos, amiből 5-6 százalékot tesz ki az állami – ami Európában a legnagyobb -, a többi piaci beruházás. Utóbbit továbbra is ösztönzik, így az állami csökkenésének nem lesz olyan nagy hatása.

Ennek ismeretében az M85-ös autót kivitelezés alatt álló szakaszán nem áll meg a munka, s ezzel teljessé válik a gyorsforgalmi út, mely az országhatárhoz való bekötést és Sopron teljes tehermentesítését jelenti az átmenő forgalomtól. A hazai útépítések között is kiemelkedőnek és egyedülállónak számító alagút fejtése jelenleg is zajlik, a Bécsi-domb alatt húzódó járatok áttörése nyárra várható. De nem csak a föld alatt folyik a szakmai munka, hiszen a közlekedők szeme előtt épül a Sopron-Nyugat csomópont és folyamatosan dolgoznak az északnyugati elkerülő út kialakításán is.

Az M85-ös autót teljes megvalósításáról tehát nem kell lemondania a soproniaknak, hamarosan teljessé válik az itt élők évtizedes álma.

A vidéki Magyarország legnagyobb turisztikai fejlesztése zajlik jelenleg a Fertő tó egyetlen hazai strandjánál, ez szintén állami beruházás. Az eddig ismert kijelentések alapján minden bizonnyal nincs akadálya annak sem, hogy gondtalanul folytatódjon a Fertő part turisztikai célú megújítása sem.

Kárpáti Béla tájékoztatja a sajtó munkatársait a projekt állapotáról / Fertő Part beruházás / Sajtóbejárás 2021.09.23.-án. / fotó: Leczovics Zsolt / cyberpress.hu archívum

Részben állami beruházásként valósul meg a város délkeleti kapujában az innovációs és technológiai centrum kivitelezése, mely inkubátorházként a fejlődőképes vállalkozásoknak biztosít megerősödést. Erre már a Soproni Önkormányzat elnyert pályázati forrással rendelkezik, így várhatóan minden a terv szerint haladthat a továbbiakban is.

Mivel a Magyar Közlönyben ez idáig nem jelent meg határozat arra vonatkozóan, hogy tételesen mely beruházások lesznek átütemezve, így nehéz jóslatokba bocsátkozni. Példának okáért, a Hotel Maroni épületét már elbontották, s a helyére tervezett új multifunkciós rendezvényközpont előkészítése javában zajlik. Meglátásunk szerint ennek folytatásában is lehet bízni, ha másért nem is, a hűség városát ezidáig is jó lobbierővel képviselték az országgyűlés tagjai.

A térség csakúgy mint Sopron városa az elmúlt időszak nyertese volt a fejlesztések terén. Sorra valósultak meg a Modern Városok Program elemei, és egymást követik az útépítések is. Ez némileg magában hordozza azt is, hogy az állandó fejlődés megszokottá vált. Ekképp a világhelyzet miatti megtorpanás kétségtelenül fel fogja erősíteni az elégedetlen hangokat, ha egy-egy beígért projekt nem készül el az áhított határidőre.

A beruházásokról szóló intézkedést nem hozták volna meg, ha nincs háború.

Gulyás Gergely a sajtószemlék szerint kifejtette, hogy soha több bizonytalanság nem volt, mint ma, de a ma elérhető nemzetközi prognózisok alapján ezekkel az intézkedésekkel a politikai célok és választási ígéretek fenntarthatók a költségvetési egyensúllyal együtt. Egy olyan intézkedés van, amelyet nem tettek volna, ha nem lenne háború, ez a beruházások halasztása. Megjegyezte, a jövő évi költségvetésben ugyanannyi pénz áll rendelkezésre családtámogatásra, mint az előző éviben.

A jövőben nem állami, se nem uniós, hanem piaci oldalról finanszírozzák az autóútépítéseket.

Ahogyan a miniszterek is említik, a döntés nem vonatkozik a magánberuházásokra, s e kapcsán kerülhet képbe a nemrégiben eredményt hirdetett autópálya-koncesszió. A koncesszor által vállalt autóút építési és bővítési feladatokat nem állami költségvetésből kell finanszírozni, hanem a piacról.  Ezek megvalósulása tehát zökkenőmentes marad a továbbiakban is.

Bécsi dombi alagút, bal oldali járat, csőernyő befúrása / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László


Nyitókép: cybepress.hu 
archívum / Az M85 autóút kivitelezésében dolgozó dömperflotta a nagycenki telephelyen