Az összes ősöreg buszt leselejtezik, tíz jó állapotú használt érkezik Sopronba

A sárga csuklós Ikarus buszok mindegyikét selejtezik Sopronban / Fotó: cyberpress.hu archívum

Ahogyan az üzemeltetési feltételek változásával várni lehetett, fenekestől felfordul a soproni helyi tömegközlekedés járműállománya. Buszok jönnek és mennek, egy pedig már biztos: a füstokádó nosztalgiajáratoktól megszabadul Sopron.

Korábbi cikkünk a témában az új közszolgáltatási szerződés tartalmáról szól, ide kattintva olvasható. Csalódnia kell annak, aki egy csettintéssel gyökeres változás vár, ám a tendencia a pozitív változás lehetőségét rajzolja ki.

A Jereván lakótelepi buszvégállomás 2020. márciusában: a Credo és a Mercedes marad, az Ikarust végleg leállítják / Fotó: cyberpress.hu archívum

Megpecsételődött minden tizennyolc évesnél idősebb autóbusz sorsa, amely eddig utasokat szállíthatott a leghűségesebb városban. Az önkormányzat elvárása alapján a járműflotta átlagéletkora maximum tizennégy év lehet, és két ütemben öt-öt új autóbuszt is szolgálatba kell állítania a Volánbusznak. Ezek teljesüléséig azonban van még némi idő, ám nem telik tétlenül az idő. A szigorúbb feltételek cselekvésre késztetik a szolgáltatót, így egy tucat autóbusz lényegében azonnal leállításra kerül június végéig. Hét közülük még tavaly érkezett Győrből, ezek az ezredforduló előtt gyártott buszok bő húsz év győri és egy év soproni szolgálat után mennek nyugdíjba. A selejtezési hullámot már tavaly megkezdődött, akkor és most is főként Ikarusoktól búcsúzott az utazóközönség. Az 1994 és 1996 között forgalomba állított 415-ös széria után most az 1996-1998 közti E94-es helyi típusok végső napja jött el Győr-Moson-Sopron megyében. Búszúik a helyi forgalomból az Ikarus 280-as is, a magyar buszgyártás talán legsikeresebb modellje még az utolsó időkben is gyakorta kisegítette a járatok teljesítését. Az utolsó csuklós Ikarus három évtizedet, az első Credok egyike pedig tizennyolc évet dolgozott, így szintén leállításra kerülnek a BC11-es szériák is.

A leselejtezett állomány által maga mögött hagyott űrt tíz autóbusz áthelyezésével oldja meg a Volánbusz Zrt., ezek nagy többségét tizennégy év körüli Credo BN12-esek adják. A korábbi Vértes Volán színtervét viselő buszok egytől-egyik sárga ruhába bújtak a soproni arculathoz igazodva. Három utasajtóval rendelkeznek, 31 ülő és 75 állóhelyet kínálnak hivatalosan. A buszok felszereltségétől nem idegen a mozgáskorlátozottak és babakocsis utazókat segítő rámpa sem. A gyoribuszok.hu portál úgy tudja, újabb Mercedes csuklósbusz is szolgálatba áll a leghűségesebb városban. Az egy darab szintén tizennégy éves Conecto O 345 G Zalából érkezik, 45 ülő és 106 állóhelyet biztosítva az utazóközönségnek, kiegészítve a már meglévő Mercedes-flottát. Ezek a napokban kezdik meg működésüket városunkban.

A legelső teljesen új beszerzésű autóbuszok megérkezésére jövő év végéig kell várni, hacsak a szerződéses határidőnél előbb nem teljesítik a feltételeket. Ez öt darab hagyományos, négy évre rá pedig újabb öt darab alternatív meghajtású autóbuszt jelent Sopronnak. Tömegközlekedni azonban addig is muszáj, így újonnan érkezett alacsony padlós, kifejezetten helyi üzemre tervezett járművekkel továbbra is biztosítják elvárások szerinti üzemeltetést. Július 1-től új időszámítás kezdődik, s az átállás idejét, néhány hónap próbáját követően le is kell vonni ennek konzekvenciákat.

Papíron tiszta, hogy mire mondott 10 évre előre igent Sopron, ám a gyakorlati megvalósulásra sokan kíváncsiak.

A Credo BC 11-est is kivonják a soproni szolgálatból, remélhetőleg helyközi buszoknak sem kell már besegítenie / Fotó: cyberpress.hu