Új korszak a Fertő tavon: megnyílt az északi kikötő!

Mérföldkőhöz érkezett a Fertő tavi beruházás, átadták az első elkészült fejlesztési részt, az északi kikötőt. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában megvalósult kikötő átadásán Ágh Péter, állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkár és dr. Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője és a Fertő tó és környezetének fejlesztéséért felelős miniszteri biztosa is részt vett.

Ismét látogatható a Fertő – part hazai része, miután átadták a Fertő tavi fejlesztés részeként kialakított északi kikötőt. A vitorlázók és horgászok számára készült létesítmény egyedi kialakítással valósult meg. A kikötő meder a beruházás korábbi szakaszában, a mélyépítési és vízépítési munkák részeként készült el. Az acél és műanyag szádfalazással határolt területen mintegy 35 ezer nm2 új vízfelület jött létre. A meder vízmélységét 1,8 méter mélységben, száraz kotrással alakították ki, majd árasztották el vízzel.

A nyílt víztől egy 3 méter szélességű védőmóló válassza el, a keleti oldalán egy 25 méter széles hajóút nyílással. A kikötő és a 150 méter hosszú móló mindenki számára látogatható.

A kikötői létesítmény egyedülálló a maga nemében. Az úszóműves vitorláskikötőben 421 hajó számára van hely. A pontonrendszer összesen 65 darab 4 méter mélyre levert, 7 méter hosszú acélcsőhöz rögzített úszó elemből álló rendszer. Ennek köszönhetően az egész létesítmény a vízszint mozgását követi, így a könnyebb be- és kiszállást teszi lehetővé a hajósok számára.

A darabonként 12 méter hosszú, úszó pontonokból kialakított főmóló összesen 140 m hosszú, 2,5 m széles, melyre 9 db úszó vendégmóló csatlakozik. A közműigény kiszolgálása a kikötőben az úszómólókra telepített vizes-elektromos modulokról történik, mely egy berendezésként biztosítja a komplett közműellátást és térvilágítást.

A kikötői medencében elhelyeztek továbbá egy kikötői darut is, amely a hajók könnyebb be- és kiemelését teszi lehetővé.

A kikötő melletti terület egy ökogreen burkolattal ellátott parkoló és közösségi tér. Az olajfogó réteg megakadályozza, hogy a járművekből szivárgó olaj az élő vízbe jusson.

A kikötőhöz vezető 1 km hosszú és 6 méter széles belső út a Magyar Közút által került megépítésre.

A Fertő tavi fejlesztés területe a tó magyar oldalának egyetlen nyílt vízi megközelítési pontja, ahol turisztikai fejlesztést lehet végezni. A korábbi vízitelep területe az ’50-es évek óta idegenforgalmi célokat szolgál. Leromlott állapota miatt vált szükségessé a terület megújítása.

A fejlesztés folytatásának irányát társadalmi konszenzus útját jelölik majd ki. A Fertő tó és környezetének fejlesztésért felelős miniszteri biztossá kinevezett dr. Barcza Attila kiemelte, hogy valamennyi társadalmi csoport részvételével széleskörű egyeztetés indul annak érdekében, hogy olyan módon és olyan mértékben folytatódjon a beruházás, amit az itt élők többsége támogat.