Két opciós intercity motorvonatot is lehívott a GYSEV a Stadler beszerzésben

Forrás: Stadler

Néhány év előkészítést és tendereztetést követően 2024-ben kötött szerződést új intercity motorvonatok beszerzésére a GYSEV és a Stadler vasútijármű-gyártó vállalat. Az adásvétel kilenc, plusz opcionálisan négy darab FLIRT típusú villamos, egyszintes motorvonat tárgyát képezi, melyet az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelével finanszíroznak. Újabb részleteket tudtunk meg a soproni székhelyű vasúttársaság legújabb járműveiről.

A tavaly márciusi közelmény szerint az új Intercity járművek különböznek majd a korábban beszerzett flottától. Az óránkénti 160 kilométeres sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható, akár 280-ig bővíthető a kapacitás, amikor a kerékpárszállításra kisebb igény mutatkozik. Korszerű utastájékoztató rendszerrel, biztonsági kamerákkal, elektronikai eszközök töltésére alkalmas csatlakozókkal szerelik fel őket. Légkondicionált és alacsonypadlós utazóterük lesz, és mozgássérült mosdót is kialakítanak bennük.

A közbeszerzés kihirdetése kapcsán 2023 nyarán arról írtunk, három ajánlat érkezett a GYSEV felhívására. A járművek beszerzésén túl a Magyarországon és Ausztriában történő közlekedés teljeskörű hatósági engedélyeztetését el kell végeznie a nyertes ajánlattevőnek. Megírtuk, a négy darabos opció lehívása történhet részben, vagy egészében is.

Ezzel kapcsolatban jelent meg naprakész információ a Világgazdaságban. A lapnak a Stadler igazgatótanácsának elnöke, Peter Spuhler adott interjút. Elárulta, a svájci Stadler vasúti járműgyártó terjeszkedésének egyik bázisa Magyarország, a tizenöt éves szolnoki kocsiszekrényüzemben eddig ötezer kocsitest készült – többek között a korábban beszerzett FLIRT motorvonatoké is. A nemrégiben megkötött IC motorvonat beszerzés kapcsán részletezte, a megrendelés kilenc szerelvényre és további két opciós járműre vonatkozik, amelyeket a napokban hívott le a vasúttársaság.

A teljesítéssel kapcsolatos határidőkről is beszélt a vg.hu-n megjelent interjúban: a szerződés életbe lépése utáni 36 hónapon belül kell megérkeznie az első járműnek, ami 2027 októberét jelenti. A tizenegyediket 2028 első negyedévében várja a megrendelő.

Korábban bár elárulták, de nem is volt kérdés, hogy a voantokat a Sopron-Budapest és a Szombathely-Budapest viszonylaton állítaná forgalomba a GYSEV. Az éveleji Közlekedésinfón az illetékes miniszter azonban arról beszélt, ezt a kapacitást részben a Budapest – Belgrád vonalra is fordítják. Mi több, már akkor tizenegy GYSEV motorvonatról beszélt, melyet most a másik fél szavai is alátámasztanak.