Sikeres lehet a GYSEV intercity motorvonatjainak megismételt beszerzése

A soproni GYSEV pályaudvar egy Flirt motorvonattal / Fotó: cyberpress.hu archívum

Jelentős minőségi előrelépést jelentenének a GYSEV hálózatában azok az IC motorvonatok, melyek beszerzését még tavaly indította el a soproni székhelyű vasúttársaság. A magasabb szolgáltatást nyújtó, távolsági vasúti eszközök a Sopron – Budapest és Szombathely – Budapest viszonylatokban válthatnák le a most futó szerelvényeket. A magasabb utaskomfort mellett gazdaságosabb és egyszerűbb üzemeltetést tesznek lehetővé a modern motorvonatok, melyek beszerzésre a megismételt közbeszerzési eljárásban nyílt meg az elvi lehetőség.

Eredménytelenül zárult a GYSEV Zrt. 2022. októberében megindított feltételes közbeszerzési eljárása, ezért azt idén májusban ismételten meghirdette az IC villamos motorvonatok megvásárlására. A második körös felhívásra három ajánlat érkezett, így az érvényesnek számít. A GYSEV a beszerzést feltételesen indította meg, ami azt jelenti, hogy a pénzügyi forrás nem áll rendelkezésre, a vállalat hitelkérelmet vagy támogatás iránti kérelmet nyújt be a finanszírozás érdekében.

A távolsági vasúti közlekedés fejlesztése érdekében 9 InterCity motorvonat megvásárlására kértek ajánlatot, opcióként pedig további 4 jármű beszerzésére is nyitott a lehetőség. Az utasok számára ismert, jelenleg közlekedő elővárosi jellegű Stadler Flirt motorvonatoktól eltérően az intercity motorvonatok nagyobb lábtérrel, kényelmesebb ülőhelyekkel rendelkeznek a távolsági közlekedés igényeihez szabva. A szolgáltatás wifi-vel és klímával, konnektorokkal és USB-csatlakozókkal egészül ki, valamint információs monitorok adnak tájékoztatást az utasoknak. A komfortot fedélzeti étel- és italautomata növeli az első és másodosztályú szakaszt is tartalmazó járművön.

A 32 db 1. osztályú ülőhelyet 216 db 2. osztályú ülőhely egészíti ki, valamint konfigurálható módon nyáron legalább 18 kerékpár szállítására is alkalmassá tehető, míg a téli időszakban 6 kerékpár rögzítése lehet biztosított. A kerékpárszállító
hely moduláris rendszerben alakítható ki, ami azt jelenti, hogy a kerékpárok helyére kerékpár helyenként 2-2 db standard ülőhely szerelhető be egy munkanap alatt.

A felhívás dokumentációja szerint a 4 darabos opció lehívása történhet részben, vagy egészében is. A járművek beszerzésén túl a Magyarországon és Ausztriában történő közlekedés teljeskörű hatósági engedélyeztetését el kell végezni. A leszállítandó motorvonatokhoz a gyártó magyarországi közlekedésre alkalmas hatósági engedélyt kell, hogy biztosítson, továbbá legkésőbb két éven belül osztrák engedélyekkel is rendelkeznie kell. A nyertes ajánlattevőnek képzést, oktatást kell biztosítania a személyzet részére, továbbá üzemeltetési készletet, alkatrészjegyzéket és szoftvereket kell átadnia, úgy, hogy az utolsó motorvonat leszállításától számított öt éves időtartamra szoftverkövetés álljon rendelkezésre.

A június 15-én megjelent összegzés szerint három gyártó adott ajánlatot:

  • ŠKODA TRANSPORTATION a.s
  • Stadler Trains Magyarország Vasúti Szolgáltató Kft.
  • Siemens Mobility Kft.

Az ajánlattevők közül a Stadler jelezte közös részvételre való jelentkezését, a közbeszerzési eljárás jelenleg bírálati szakaszban van. Arról, hogy a pénzügyi fedezet mikor állhat a GYSEV rendelkezésére, nincsenek információnk.