Kelenföldön fizetős lett és működik, Sopronban azért ekézik, mert fizetős a P+R

Az Őrmező P+R azóta működik, mióta fizetni kell érte / cyberpress.hu összeállítás / Fotó: bkk.hu, cyberpress.hu

Eredeti funkciójuknak megfelelően működnek a kelenföldi P+R parkolók, miután bevezették a “jelképes” díjfizetést, közölte a Budapest Közút az MTI-vel. Mindeközben Sopronban is üzemel fizetős P+R parkoló, évek óta kihasználatlanul, lényegében üresen.

Visszatérő kritika a soproni P+R parkolókkal szemben, hogy azért üres, mert fizetni kell érte. 2019-ben az Aranyhegyen és a Sopron Pláza melletti önkormányzati területen is kialakításra került egy-egy parkolólétesítmény, több száz autó befogadására alkalmasak. Míg előbbi használatában a pozitív változás elindult, a soproni pláza melletti terület állandóan üres. Holott óránként csupán 20 forint a parkolódíj, a 30 napos bérletért pedig 5 ezer forintot kérnek el (ami 166 forintos napidíjat eredményez).

Ennek ellenére folyamatosan azért támadják az önkormányzatot, hogy a P+R parkoló igénybevételéért díjat számol fel. Nem csak a közösségi médiában jelenik meg sorra ez az álláspont, a június végi rendes közgyűlésen Jakál Adrienn ellenzéki önkormányzati képviselő is azért szólalt fel, hogy ne kelljen fizetni.

Ellentétes utat jár Budapest ahol az uniós projekt fenntartási kötelezettségének lejárta után fizetőssé tették az Őrmező P1, P2 és az Etele tér P1, P2 parkolókat. Az intézkedésnek köszönhetően visszaszorult az a jelenség, hogy sokan körbekerített autótárolónak használták a területet.

A júliusi közlemény szerint 65 százalékos nappali és 15 százalékos éjszakai kihasználtság állt be, szemben a korábbi 100 százalékos nappali és 70 százalékos éjszakai kihasználtsággal.

Emlékeztettek, hogy a kelenföldi P+R parkolókban július elsején vezették be a díjfizetést: reggel 6 és 22 óra között alkalmanként 350 forintért lehet igénybe venni a parkolókat, éjszaka – azaz 22 órától reggel 6 óráig – pedig 105 forint a díj óránként.

Leszűrhető tehát, hogy az ingyenes parkoló nem megoldás. Az ingyenes parkoló csak egy nagy autólerakatot eredményez.

A díjfizetés elengedése csak további káoszt szülne, nem véletlenül szavazta meg a közgyűlés sem a Balfi úti és a Pozsonyi úti temetők, valamint az Anger réti sportpályának a fizetőparkolás bevezetését, kétórás türelmi idővel. Bár a soproni baloldali képviselő elismerte, hogy a húsz forintos óradíjat bárki meg tudja fizetni, a parkolót mégsem használják. A környező utcák viszont terhelődnek – tette hozzá.

A napnál is világosabb, hogy a soproni pláza melletti P+R parkoló használatára ösztönzi kell az autósokat. Az elmúlt években mutatkozott erre szándék, de gyakorlatilag semmi sem valósult meg belőle.

Egyfelől, ahogyan a kelenföldi Etele Pláza saját parkolója is csak egy órán át ingyenes, úgy a Sopron Pláza parkolóját is a korábbi szándékkal egyezően fizetőssé kellene tennie az üzemeltetőnek a hosszú távon várakozó autók számára. Másodsorban az önkormányzatnak rendeznie kell a környező utcákban a parkolás kérdést, úgy, hogy lehetőleg csak az ott lakóknak jusson hely, s ne használják egész napos autótárolóként a véges számú közterületet.

Korábban részletesen mutattuk be ezt a két okot és megoldásukat, ami miatt nem működik a soproni pláza melletti P+R parkoló. A cikk itt olvasható el.

Noha a párhuzam abban nem teljes, hogy míg az őrmezei parkoló a város széléről jó közösségi közlekedési kapcsolatot biztosít, addig Sopronban lényegében a helyi tömegközlekedés nem értelmezhető, még kevésbé a P+R parkoló helyzetéből. Ellenben a létrejöttének  szakmai megalapozottsága nem ezt, hanem az ingázók igénybevételét vizionálja. Joggal. Ideje volna hát érvényre juttatni.

A Fűzfa sori és a Sopron Pláza melletti parkolóhelyek (b-j.) / Képek: Google Streetview