Leonore Gewessler (Grüne / Zöldek) klímavédelmi miniszter jelentette be hétfőn a hírt, miszerint a projekt felülvizsgálata során arra a döntésre jutottak, hogy lekerül a napirendről az A3 autópálya meghosszabbítása. Inkább egy hatékonyabb és gyorsabban megvalósítható alternatív koncepciót szeretnének kifejleszteni Burgenland tartománnyal együttműködésben.
Az A3-as folytatásához hatvan hektárnyi kiváló minőségű, beépítetlen zöldterületet veszett volna kárba, nem beszélve az ott élők életminőség romlásának mértékéről. Ha kiépítenék az osztrák autópályát a Klingenbach (Kelénpatak) – Sopron határátkelőig, az M85-össel közvetlen gyorsforgalmi összeköttetésével jelentősen nőne a járműforgalom is – állítja az osztrák minisztérium.
A Nemzeti Tanács, az osztrák parlament alsóházának felkérésére készített megvalósítási tanulmány drámai hatásokat prognosztizál a talajra és az éghajlatra vonatkozóan.
A minisztérium szerint az átmenő forgalom által keltett többlet zaj és a kipufogógáz a lakosság életminőségét terhelné. Leonore Gewessler hozzátette, nem minden 20-30 évvel ezelőtti döntés ésszerű a jelen körülményei között.
Az A3-as bővítésének ügye régi kérdés Ausztriában, a társadalmi ellenállás mellett azonban sokak a megvalósítás érdekében lobbiznak a szomszédos tartományban. A helyi szerveződések hatására Burgenland tartomány tanácsa 2018 -ban határozatot fogadott el, amelyben felszólította a szövetségi kormányt, hogy vezesse ki a szövetségi útépítési törvény szövegéből az útépítés lehetőségét. Lényegében ennek folyományaként zárta le most az ügyet a minisztérium, így hivatalosan is kimondható: a jelenlegi állás szerint nem építik meg az A3 autópályát az osztrák-magyar határig.
A klímavédelmi minisztérium azonban továbbra is foglalkozik az útépítési program vizsgálatának értékelésével, a végleges eredmény ősszel lesz elérhető. Ezt követően dönthetnek arról, hogyan tovább – ismerteti az osztrák krone.at újság a megszólalást.
Az A3 jelenleg Wulkaprodersdorf (Vulkapordány) térségében, a határtól alig 10 kilométerre csatlakozik rá a 2×1 sávos főútra. Magyarországon várhatóan 2024-re elkészül az M85 autóút országhatárig vezető szakasza, 2×2 sávos főúti visszakötéssel a meglévő határátlépési ponthoz. A növekvő forgalomtól tartva egyes burgenlandi kistelepülések önkormányzati is petíciót kezdeményeztek, melyben az A3 meghosszabbítását kérik.
Nyitókép illusztráció!