Osztrákok kérik, hogy hosszabbítsák meg az autópályát a határig

A Sopron - Klingenbach határátlépési pont / Fotó: cyberpress.hu

Hosszú ideje foglalkoztatja a közvéleményt az osztrák A3-as autópálya meghosszabbításának ügye. Ausztriában éles társadalmi vita övezi az út kiépítését a magyar határig, mely ezáltal az M85-ös autóúttal teremtene közúti összeköttetést. Ez idáig főként olyan civil kezdeményezések próbáltak érvényt szerezni akartunknak, akik ellene vannak az autópálya kiépítésének, most a másik oldal kezdett lobbiba és indított petíciót. Neckenmarkt (Sopronnyék) szorgalmazza, hogy az osztrák állam építse meg a hiányzó szakaszt, a szomszédos települések támogatására is szükség van.

A mezőváros tanácsa egyhangúlag megszavazta azt a határozatot, mellyel az A3 autópálya meghosszabbítását kérik. Petíciójukat az osztrák tartományi- és szövetségi kormányhoz címezték, felhívva a figyelmet arra, hogy Klingenbach (Kelénpatak) határátkelőhelyénél csatlakozik be a magyar autóút. Magyarországon jelenleg is kivitelezés alatt ál az M85 autóút Sopront elkerülő szakasza, 2024-re pedig elkészül a határátkelőhelyig húzódó teljes út, amihez az osztrák félnek kell rákötnie.

Hannes Igler polgármester elmondta, ha forgalmi dugók alakulnak ki Klingenbachnál, a közlekedők Deutschkreutz, Horitschon, Neckenmarkt, Lackenbach felé kerülnének az S31-es út közelsége miatt. A kipufogógázok súlyos környezeti hatással leszenek a térségre, hiszen már 2018-ban is 1000 járművet számoltak össze egyetlen nap alatt, akik a Harka – Neckenmarkt határátlépési ponton léptek be Ausztriába. Ezt a forgalmat azonban egy mezőgazdasági út nem tudja kiszolgálni.

A petíció azt is kimondja, hogy folyamatosan növelni kell közép-Burgenland autópálya-kapcsolatát mely a tartomány vonzeröjét és gazdasági potenciálját is segítené. Eisenstadt tartományszékhely és Bécs főváros könnyebb és gyorsabb elérhetősége az ingázók és a turisták számára is előnyt jelent, a régió növekvő vonzeröje pedig az emberek letelepedését, beköltözését is ösztönzi.

A polgármester azt is hozzátette, minél több önkormányzat támogatja ezt a törekvést, annál nagyobb az esély arra, hogy elérjék céljukat. Egyelőre azonban koránt sincsen közös nevezőn az összes érintett település, az A3-as tervezett nyomvonalának közelében élők csoportja már húsz éve tiltakozik a tovább építés ellen.

Wulkaprodersdorf (Vulkapordány) és az osztrák-magyar határ közötti területen mintegy 10 kilométernyi autópálya hiányzik. Az útépítésekről szóló szövetségi törvény kimondja azt, hogy az utat meg kell építeni, azonban engedve a civilek nyomásának a tartományi parlament 2020. április 16-án döntést hozott arról, hogy szüntessék meg ezt a jogalapot. Neckenmarkt arra kéri a tartományi vezetést, vizsgálja felül az állásfoglalási indítványát, mely kapcsán forduljon az illetékes minisztériumokhoz és az ASFINAG-hoz.

A kérdésben egyedüliként döntési jogkörrel bíró szövetségi kormányt arra kérték fel, hogy támogassa az A3 és az M85 gyorsforgalmi utak összekapcsolását, azzal a kitétellel, hogy vegye figyelembe a zajvédelemmel kapcsolatos aggályokat. A petíció szövegezése kitér arra is, hogy bár kezdetben akceptálhatónak tűnt az érintett települések ellenállása, de alaposan megvizsgálva nem jelenthet megoldást a kérésük. Ha nem hosszabbítanák meg az A3-ast, akkor a jelenleg is funkcionáló fő- és mellékutak magasabb károsanyag kibocsátásához, nagyobb környezeti szennyezéshez vezetne, mint egy átfogó zajvédelmi koncepcióval rendelkező autópálya kiépítése.

Illusztráció / cyberpress.hu archívum

bvz.at nyomán