Tavaly év elején jelentek meg az első munkagépek az M85 autóút Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár szakasz nyomvonalán, s azóta is egyre aktívabban dolgoznak a szakemberek az új soproni elkerülő út kivitelezésén. A munkálatok tartalmazzák a 780 méteres alagút fejtését, a meglévő 84. sz. főúti ideiglenes visszakötését valamint a 8647. jelű észak-nyugati elkerülő út megvalósítását is a 2×2 gyorsforgalmi autóút kiépítésével egyidejűleg.
Ezek összessége nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy a Modern Városok Program keretében létrejövő beruházás tehermentesíteni tudja Sopron városát az átmenő járműforgalom sokaságától.
A kormányzati projekt beruházója, a NIF Zrt. a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és Pannon-Dobrastav Kft. hármasát a SDD Konzorciumot bízta meg a tervek megvalósításával, ennek eredményeképp a Sopron-Nyugat csomópont (84-es és M85-ös utak) és az Ágfalvi út között egy részben új vonalvezetésű, részben a meglévő földutakat kiváltó ÉNY-i irányú elkerülő út jön létre. A kétszer egy sávos, hét és fél méter burkolatszélességű út 3,6 kilométeren nyújt összeköttetést, teljes hosszán öt körforgalmú csomópontot, öt műtárgyat és egy szintbeli vasúti átjárót foglal magába. Ez által nem csak a nyugati iparterület elérhetősége bővül majd, de a közlekedési feltételek javításával a Táncsicsmajor és a Nyugati-major is még inkább bekapcsolódhat a város vérkeringésébe. Az út átlépi a Sós, az Ikva és a Liget patakokat, majd körforgalommal keresztezi a Somfalvi utat, valamint inne ágazik le a Terv utca meghosszabbított útvonala is. Az új aszfaltburkolattal felújításra került Ágfalvi útra szintén körforgalommal csatlakozik.
Fontos továbbá, hogy a csomópontok környezetében LED-es közvilágítás épül ki, valamint három kijelölt gyalogátkelőhelyet alakítanak ki. Korábbi cikkünkben áttekintő térkép segítségével szemléltetjük az út leendő nyomvonalát, ezt ide kattintva érheti el. Ahogyan a cikkben akkor ismertettük, az északnyugati elkerülő út a bécsújhelyi vasútvonalat felüljárón, az ebenfurthi vonalat szintbeli vasúti átjáróval keresztezi. Ennek magyarázata abban keresendő, hogy Sopron távlati vasútfejlesztési elképzelései ennek a vasúti pályának az áthelyezésével is számol, így rövidtávon elegendő lesz a hagyományos fény- és félsorompó. Ennek részleteiről tavaly számoltunk be, mely cikk ide kattintva olvasható vissza.
Az M85-ös autóúttal egyidejűleg megvalósítani tervezett beruházás tervezett befejezése 2024. június 30-a, pénzügyi forrását teljes egészében Magyarország költségvetése fedezi.
Korábbi cikkeink az M85-ös autóútról ide kattintva!