A kétfelvonásos politikai csörtén túl fontosnak tartjuk megmutatni azt is, mit is tartalmaz valójában a veszélyhelyzeti, vagy ha úgy tetszik válsághelyzeti költségvetés. Sopron Megyei Jogú Város 2020. évi költségvetésének ezen módosítása május 8-án, 14:30-kor lépett hatályba, ennek sorait böngésztük.
Igyekszünk minden fontosnak vélt költségsorról említést tenni, azonban a rendelet terjedelme okán nem minden tételt jelenítünk meg. Próbáltunk annak is utánajárni, végül milyen megtakarításokat sikerült elérni számszakilag a városi költségvetést tekintve. Tudvalevő, a világjárvány okozta válsághelyzet enyhítésére a kormány is elvont forrásokat, de a gazdaság lassulásával is többfajta bevételtől esik el az önkormányzat. Egy biztos, az év elején biztosan nem várt pénzügyi nehézségek enyhítésére megszületett a rendelet, lássuk.
A költségvetési egyensúly továbbra is megvan, azonban a 42.579.280.864 Ft-os főösszeg 47.896.590.444 Ft-ra változott, ez 5.317.309.580 forintos eltérést jelent.
Az önkormányzat kiadásait tehát papíron teljes mértékben fedezik a bevételeket, azonban egy számadatból nem vonható le messzemenő következtetés. A lényeg a részletek közt lakozik, de teljesen tiszta képet külső szemlélődő lényegében így sem szerezhet, hiszen időközben számos olyan nevesített köleségsor is megjelent pl. a kiadási oldalon, melyek egy-egy fejlesztési célt hivatottak teljesíteni.
Így nem elképzelhetetlen az sem, hogy a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési intézmények működési és fenntartási kiadásai növekedtek, de megnyugtató módon a személyi juttatások és munkaadókat terhelő járulékok pénzügyi szükségleteit fedező kiadások nem változnak. Ugyanígy az önkormányzati intézményhálózat foglalkoztatottjainak számában sincs változás!
- Az önkormányzati dologi kiadásokat 99 milliós összeggel csökkentették 1.640.587.600 Ft-ra.
- A városüzemeltetési kiadások pontosan 24.020.616 Forinttal csökkentek, 1.003.641.707 Ft-ra.
- Az önkormányzati felújítási előirányzatok növekedtek, ezek a tételek 2.240.842.250 Ft-ot tesznek ki, azonban ennek magyarázatául jelentek meg új költségnemek is. ( Erről később írunk. )
- Az önkormányzati általános támogatásainak előirányzata nem változott, ez 2.101.333.142 Ft.
- Az önkormányzati pályázati támogatások fedezete 40.250.000 Forinttal csökkent, így az 46.122.000 Forintos összeget tesz ki.
Mintegy másfél milliárd forinttal növekedtek az elnyert pályázatok is, hiszen a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) elemei közel 12 milliárdra rúgnak, míg Modern Városok Program fejlesztései több mint 16.5 milliárdot számlálnak jelenleg.
Míg az eredetileg elfogadott költségvetés a hitelek, kölcsönök nyújtása és törlesztése, értékpapírok beváltása jogcímén vezetett soron csupán 32 millió Forintot ír, addig a módosítás szerint ez 2.629.803.196 Forintot is eléri. A bevételi oldalon szerepel befektetési célú államkötvény visszavásárlása is 3.496.400.000 Forintos összeggel. Államkötvény vásárlására 2.496.400.000 Forintot, államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésére 101.403.196 Forintot terveznek.
Az általános tartalékot 57.304.457 Forinttal csökkentve 142.695.543 Forintra vezették át, a céltartalék 774 610 656 Ft-ról 966.237.032. Ft-ra emelkedett, ez több mint 191,5 millió Forintos különbözetet jelent.
Több, korábban a Közgyűlésnek utalt szerepet ruháztak át a polgármester és az önkormányzati bizottságok részére. Változott például, hogy immáron a jóváhagyott eredeti költségvetés főösszegének nem 1%, hanem 3%-án belül dönthet a polgármester önállóan.
Húszmillió forinttal kevesebbet terveznek a közterületi foglalási díjak bevételéből, de a parkolók bérleti díjából is 200 milliós a mínusz, ami így 250 millió forint bevétel. Gépjárműadóból a tervezett 220 millió helyett csupán 7.766.935 Forintot tud majd elkönyvelni az önkormányzat, és idegenforgalmi adóból sem lesz 187 millió, hanem csak 23.351.771 Forint.
A Sopron Holding Zrt. üzemeltetési díjai 4 millió, a helységek üzemeltetése 30 millió, a lakásfelújítások 3 millió forinttal csökkennek. Az autómentes naptól 1 millió forintot vonnak el, de ugyanúgy nem jut egymilliós forrás a nemzeti sírkert soproni sírok gondozására sem. Egyenként kétmilliót vontak el a Virágvölgyi családi naptól, a Jereváni gyermeknaptól, a Tómalmi juniálistól, a Balfi szüreti napoktól és a Brennbergi családi naptól is, de megjelenik értelemszerűen a koronavírus járvány okozta költségek finanszírozása is, mely egy korábbi 30 millió forintos döntés.
A parkolási közszolgáltatást sem hagyhatta ki a költségcsökkentő csomag természetesen, itt 20 milliós elvonás jelentkezik, de ezek üzemeltetéséből is lefaragtak további ötöt. Balf, Brennbergbánya és Jereván településrészi önkormányzati fejenként 2 millió forintról kell, hogy lemondjanak. Az egészségügyi; sport, kulturális és vallási; valamint oktatási tematikájú költségeket nem érinti változás, de a szociális védelem kiadásait sem faragták le.
Az önkormányzat által elszállított, a településen keletkezett hulladékokra szánt forrásokat 4 millióval vágták meg. Lakossági út- és közmű építési hozzájárulásokra 5 millióval, közvilágítási hálózat bővítésére 20 millióval jut kevesebb. A térfigyelő kamerák sem bővülnek a tervezett ütemben, lefelezték a költségeket, öt millió áll rendelkezésre. A gyalogátkelőhelyek szabványosítása, LED-esítése sem úszta meg a válsághelyzetet, itt a tervezett 15 helyett 5 milliós forrás maradt csak. A városházi lift építése is várathat még magára, hiszen az 5 milliós forrás valószínűleg csak a tervezésre lesz elegendő, míg a játszóterek építésére továbbra is megmaradt az 5 millió forintos előirányzat.
A buszvárók felújítása sem mehet tervezetten, itt 10 milliós elvonással 4 milliós maradt a költségsor, de a szobrok, emléktáblák és szökőkutak felújítására szánt 8 millió forint is átcsoportosításra került. Elmarad a Pócsi utcai városi könyvtár tetőfelújítása is, ezzel 24 millió forintot spórolnak.
A Sopron Régió Turisztikai Központ 10 millió forinttal kap kevesebbet, a VOLT Fesztivál támogatását 8 millióról 0-ra veszik le. Megjelent az a szintén korábbi döntés is, melynek értelmében 2 millió forinttal támogatja a soproni önkormányzat az Együtt az Életért, Sopronért Mentő Alapítványt.
Négymillió helyett nullára csökkent a női kosaras utánpótlás támogatása is, és a Pro Kultúra sem kapja meg a Soproni Ünnepi Hetek színházi előadásainak megrendezéséhez szükséges 10 millió forintot, ellenben ugyanekkora összeget emeltek át a színház támogatására is. A szervezet kulturális közhasznú feladatainak ellátását 80-ról 20 millió forintra változtatták, de az éves városi tömegrendezvényektől összesen további 130 millió forintot csoportosítottak át. A Piknik Látogatóközpont működtetése sem kézenfekvő járványügyi helyzetben, így innen is 19 millió forintot sikerült elvonni.
A fürdő működtetésből 20 millió forintos megtakarítást eszközöltek, az ICG Gyermeksport világnap költségeit 3 millió Forint elvonásával nullára vették le a költségvetésben. Az Inno Lignum erdészeti szakvásárnál sem maradt rendelkezésre álló összeg, 4 millió Forintot szabadítottak fel. Testvérvárosi kapcsolatok ápolására 4 helyett 1 milliót fordítanak, de civil szervezetek között szétosztható 500 ezres forrás teljesen kiürült. A sporttámogatások összesített közel 77 milliós keretösszege 40.122.00 Forintra mérséklődött. Egyéb rendezvények esetében további 10 millió forintot spóroltak meg.
A Soproni Kommunikációs Központ, mint közszolgáltatást ellátó média éves 78 milliós támogatási összegét 7,8 millió forinttal csökkentették.
Ezek tehát a száraz tények a városi költségvetés lapjai közül, azonban gyakorlati megvalósítás a teljes idei esztendő lesz, mely kapcsán egy biztos: nem várt kihívások elé állítja nem csak az állampolgárt, a várost, az országot, hanem az egész világot. Egy olyan helyzetben éljük napjainkat, ahol máról holnapra dőlnek el dolgok, hiszen a koronavírus terjedése kiismerhetetlen.