A Széchenyi tér hangulatát is lehete fokozni egy-egy jó ötlettel, például olyannal ami már jópár városban bevált és a helyiek illetve a turisták körében is remek fogadtatásban részesült. Ilyen lenne például egy kiállított villamos Sopronban a Széchenyi téren, persze lehetőség szerint egy olyan, de lagalább hasonló, mint amilyenek anno a hűség városában teljesítettek szolgálatot. Egy hangulatos kivilágítással, egy-két információs táblával a villamos soproni történelméről bizonyára emelné a helyi látványosságok mennyiségét és a belváros egyik népszerű pontja lehetne, ahol bizony csak úgy kattognának a fényképezőgépek. No persze csak ötletelünk, de ahogy a jó szokásunkhoz illik, pár képpel illusztráljuk is milyen is lehetne. Azért bevalljuk férfiasan, hogy ez az ötlet nem a saját agyunkból pattant ki, hanem a Szombathelyen és Pécsett is megvalósított ötletet ültettük át Sopronra. Ha már a szerelemfa hozzánk is becsempészte magát, miért ne lehetne villamosunk is, ráadásul helyi történelme is van!
A soproni villamosvonal a mai Magyarország területén lévő városok közül a legrövidebb ideig üzemelt. A méteres nyomtávú vonalat 1900. április 30-án adták át a forgalomnak.
A nyomvonal a GYSEV pályaudvart, a Várkerületen keresztül kötötte össze a Déli pályaudvarral. A villamosvonal a Kossuth utca végén szintben keresztezte az ebenfurti vasútvonalat. 1903-ban meghosszabbították a Déli pályaudvartól a Sörgyárig, de csak alkalomszerűen közlekedett erre villamos. A fővonalon hat forgalmi kitérő volt, 16 megállóval. A kocsiszíni vonal a Kossuth utca északi végéből ágazott ki, a Flandorffer utcában lévő csarnokhoz.
Hat motorkocsit vásároltak a Roessemann & Kühnemann gyártól, melyek 1-6-os pályaszámot kaptak, valamint két nyitott szekrényű nyári pótkocsit 11-12-es számon. A két pótkocsit – hasonlóan a szombathelyi átalakításhoz – még a megnyitás évében zárt szekrényű motorkocsivá alakították át a pályaszám megtartásával. Így ezen kocsik jellegzetes eltérése csak az oldalablakok száma volt. A villamosvonalat 1923. május 31-én szüntették meg, ekkor a motorkocsik is selejtezésre kerültek.
Az egykori pálya hossza fő útvonala:
Gysev pályudvar – Mátyás király utca – Deák tér – Erzsébet utca – Széchenyi tér – Várkerület – Ógabona tér – Újteleki utca – Kossuth Lajos utca – Déli Vasút pályaudvar
Ugye, hogy nem is lenne olyan rossz egy jó kis “villinger” mint látványosság? 😉
Koszorú M. / Leczovics Zs. – cyberpress.hu