Kiállított villamos a Széchenyi téren?

A Széchenyi tér hangulatát is lehete fokozni egy-egy jó ötlettel, például olyannal ami már jópár városban bevált és a helyiek illetve a turisták körében is remek fogadtatásban részesült. Ilyen lenne például egy kiállított villamos Sopronban a Széchenyi téren, persze lehetőség szerint egy olyan, de lagalább hasonló, mint amilyenek anno a hűség városában teljesítettek szolgálatot. Egy hangulatos kivilágítással, egy-két információs táblával a villamos soproni történelméről bizonyára emelné a helyi látványosságok mennyiségét és a belváros egyik népszerű pontja lehetne, ahol bizony csak úgy kattognának a fényképezőgépek. No persze csak ötletelünk, de ahogy a jó szokásunkhoz illik, pár képpel illusztráljuk is milyen is lehetne. Azért bevalljuk férfiasan, hogy ez az ötlet nem a saját agyunkból pattant ki, hanem a Szombathelyen és Pécsett is megvalósított ötletet ültettük át Sopronra. Ha már a szerelemfa hozzánk is becsempészte magát, miért ne lehetne villamosunk is, ráadásul helyi történelme is van!

Két pécsi egyesület kezdeményezése, egy budapesti villamos motorkocsi kellett ahhoz hogy kultúra városában, az egykori fővonal közelében, a Ferencesek utcájában villamost állítsanak ki a helyi villamosozás történetének 100. évfordulójára, 2013-ban. A szerző fotója 2015. áprilisában készült.

A soproni villamosvonal a mai Magyarország területén lévő városok közül a legrövidebb ideig üzemelt. A méteres nyomtávú vonalat 1900. április 30-án adták át a forgalomnak.
A nyomvonal a GYSEV pályaudvart, a Várkerületen keresztül kötötte össze a Déli pályaudvarral. A villamosvonal a Kossuth utca végén szintben keresztezte az ebenfurti vasútvonalat. 1903-ban meghosszabbították a Déli pályaudvartól a Sörgyárig, de csak alkalomszerűen közlekedett erre villamos. A fővonalon hat forgalmi kitérő volt, 16 megállóval. A kocsiszíni vonal a Kossuth utca északi végéből ágazott ki, a Flandorffer utcában lévő csarnokhoz.

Sopronban a villamos piros volt, csak úgy mint a Bécsben

Hat motorkocsit vásároltak a Roessemann & Kühnemann gyártól, melyek 1-6-os pályaszámot kaptak, valamint két nyitott szekrényű nyári pótkocsit 11-12-es számon. A két pótkocsit – hasonlóan a szombathelyi átalakításhoz – még a megnyitás évében zárt szekrényű motorkocsivá alakították át a pályaszám megtartásával. Így ezen kocsik jellegzetes eltérése csak az oldalablakok száma volt. A villamosvonalat 1923. május 31-én szüntették meg, ekkor a motorkocsik is selejtezésre kerültek.

Egy másik, modernebb kocsi. A célnak szinte bármely megfelelne.

Az egykori pálya hossza fő útvonala:

Gysev pályudvar – Mátyás király utca – Deák tér – Erzsébet utca – Széchenyi tér – Várkerület – Ógabona tér – Újteleki utca – Kossuth Lajos utca – Déli Vasút pályaudvar

Ugye, hogy nem is lenne olyan rossz egy jó kis “villinger” mint látványosság? 😉

Koszorú M. / Leczovics Zs. – cyberpress.hu