Sopron és Pécs kapcsolata rendkívül szerteágazó, kétségtelenül sokak mozognak ezen a dunántúli tengelyen. A felsőoktatási lehetőségek széleskörűek, de nem csak diákok, hallgatók utaznak napról-napra, hétről-hétre a két rangos város között, hanem dolgozók is, s persze vannak olyanok is akik rokoni látogatóba mennének. A szoros köteléket, az utazási igényt évszázadokra visszamenőleg a segítik a tömegközeledési eszközök.
A magyarországi közlekedés hálózat – főként a Trianoni békediktátumot követően – Budapest-centrikus útvonalakra alapszik, így a főváros kihagyásával időigényesebb, és nehezebb egyes régiók között az utazás. Mindenképpen támogatandó törekvés pl. az M85-ös autóút építése, ám látható, hogy a hosszútávú, több évtizedes fejlesztési tervek között szerepel csak nyugati-keleti irányú út, mint akár az Nagycenktől Szegedig húzódó M9-es is. Így leheltséges az is, hogy a gyorsforgalmi utak fejlesztése eredményeként az M1-M0-M6, mintegy 400 kilométeres útvonalon Pécs ugyanúgy 4 óra alatt érhető el, mint a 280 km-es legrövidebb opción közlekedve, településeket érintve, másodrendű főutakat használva.
Sopronból Pécsre személyautóval, közúton tehát nagyjából négy óra alatt jutunk el, de közösségi közlekedésre is joggal számíthat az utazó.
Az 1596. számú Pécs – Kaposvár – Szombathely – Sopron autóbuszvonalon napi egy pár járat teljesít szolgálatot: a reggel 6 órakor Pécsről induló távolsági autóbusz 12:30-ra érkezik a hűség városába, majd egy óra múlva indul útnak a baranyai megyeszékhelynek, ahova este 20:05-kor fut be menetrend szerint. A 325,8 kilométeres utat átszállás nélkül lehet megtenni, a hat és fél órás bruttó menetidő pedig a csupán 15 köztes megállóhelynek köszönhető. Az induló és érkező települések mellett Kőszeg, Szombathely, Körmend, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Nagybajom, Kaposvár, Szigetvár városait kötik össze az autóbuszjárattal. A regionalbahn.hu közlekedési szakportál forrásai szerint azonban a járat 2020. augusztus 1-ével megszűnik.
Vasúton kissé csökken a menetidő, az ország déli határán, a Dráva menti archaikus pályaszakaszok képességeit is figyelembe véve 5 óra 35 perc alatt juthatunk el a 312 kilométerre eső célállomásig. Üde színfoltja a soproni állomási életnek a Pécsig közlekedő személyvonat, ez egyike azoknak a klasszikus mozdony vontatta járatoknak, amik a motorvonat fejlesztéseknek köszönhetően egyre inkább kikopnak a Sopron környéki forgalomból.
A Déli Vasút tulajdonában álló Sopron – Szombathely – Nagykanizsa vasútvonalat 1865-ben adták át, elősegítve Bécs és az Adriai-tenger összeköttetését. A 19. század gyümölcsöző korszaka volt a vasúti közlekedés felvirágozásának, 1868-ban üzembe helyezték a Pécs – Gyékényes szakaszt is, majd 1861-ben a rövidke hiányzó vágány is megépült. A kezdeti, országhatárokon átnyúló lehetőségek a vasfüggöny lehullását követően ismét helyreálltak. A 2004-es menetrendváltástól hat magyarországi megyét kötött össze a Corvinus IC, s bekapcsolódott Bécs is a vonat menetrendjébe. A 2010-es év ismét újat hozott, abban az évben Pécs volt európai kulturális fővárosa, s ismét átszállás nélküli eljutás létesült. A vonat ráadásul közvetlen kocsikat továbbított Zágráb főpályaudvaráig is. 2012. év végén megszűnt a Pécsre közvetlen kocsit továbbító Bécs–Sopron–Szombathely–Zalaszentiván–Gyékényes–Zágráb viszonylatú Zagreb-Corvnus nemzetközi intercity, helyébe sebesvonatot indítottak Sopron és Pécs között.
A 2020-as nyári menetrendi módosítások tükrében ezt a közvetlen kapcsolatot is megtépázta a koronavírus járványhoz kapcsolódó hatások. Június 6-tól (szombat) visszavonásig a Sopron – Szombathely – Pécs viszonylatban közlekedő vonatok menterendje megváltozik. Zalaszentivánban másik szerelvényre kell átszállni, míg egyes szombathelyi indulású vonat esetében Gyékényes és Barcs között vonatpótló autóbuszok közlekednek. A változás a menetrendi hirdetmény szerint legkésőbb augusztus 30-ig áll fenn.
Mivel a menetrend változások indokaként következetesen a járványügyi helyzetre hivatkoznak, reménykedünk abban, hogy ezen a téren is visszatérhet az élet majd a rendes kerékvágásba. A korlátozások alatt mért utascsökkenésekkel valóban számolni kell a felelősségteljes szolgáltatásbiztosítás és -finanszírozás során, azonban az arra mutatkozó igények a múlt ismeretében a jövőben is jelentkezni fognak.
FRISSÍTÉS
2020. augusztus 1-től (Sopron) – Szombathely – Pécs viszonylatban közlekedő vonatok ismét a teljes szakaszon vonatként közlekednek, az utasok átszállás nélkül utazhatnak.