Napról-napra közelebb ér Sopronhoz az M85-ös autóút megvalósítása, mely a megyei jogú városok közt egyik utolsókén ugyan, de bekapcsolja a települést a gyorsforgalmi hálózatba. Egyúttal jelentősen lerövidíti az egyes úti célok megközelítését is, de helyben is átrendezi az erőviszonyokat.
Az ígéreteknek megfelelően egyáltalán nincs veszve, hogy 2020. év végére elkészüljön az autóút, és valóban gyorsuljon a térség közlekedése. Bár a teljes elkerülő út, és annak körgyűrű jelleg ugyan csak a következő ütemben valósul meg, így is hatalmas eredmény jelent a térségnek a kormányzati Modern Városok Program fejlesztése.
Némi aggodalomra adhat okot a közlekedők fejében, hogy a Sopron-Tómalom (Fertőrákos) csomópont le- és felhajtó ágai bizony jelentős többletforgalmat vezetnek rá a Pozsonyi útra, és annak külterületi 8527. jelű szakasztára. A probléma a soproni városvezetés előtt is ismert, éppen ezért jó ideje naprenden is szerepel annak megoldása, hiszen helyi szinten jelentős közlekedési ütőérről van szó.
Úgy tűnik, nem pusztán forgalomszervezés változásokról lenne szó, hiszen a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal által 2020. szeptember 15-én kifüggesztett hirdetmény egy 850 méter hosszú, teljesen új út kiépítését tartalmazza.
Az útépítési engedélyezési eljárás megindításáról szóló hirdetményben az ügy tárgya úgy szerepel: Sopron – I. szakasz, 8527 jelű út új nyomvonalra helyezésének útépítési engedélyezése a Pozsonyi út és a 84 számú főút között.
Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű eljárásról van szó, így meglátásunk szerint ez is az M85-ös út megvalósításához kapcsolódóan valósulhat meg. Szintén ezt támaszthatja alá, hogy az építtető a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a dokumentum szerint.
A tervezett létesítmény a Mély út jelenlegi nyomvonalán alkotna jelzőlámpás kereszteződést a Stornó Ferenc úttal, vége pedig a Pozsonyi út – Homokbánya utca csomópontja közelében lenne, szintén lámpás kialakítással. Az új nyomvonal részben a Mély út jelenlegi nyomvonalán vezetne, megközelítőleg 850 méter hosszan, 7 méter szélességben, 2×1 forgalmi sávval. Fontos kiemelni, hogy járda épül a teljes tervezési szakaszon. A környező ingatlanok kapcsolatát a területet feltáró szervizút és útcsatlakozások, valamint kapubejárók biztosítják a 2020. szeptember 9-én megindított eljárás szerint.
Az UTIBER Közúti Beruházó által készített terveken a mély bevágásos szakaszon 2-5 méter változó magasságú gabion támfalak épülnek, másrészt a lakófunkciót betöltő ingatlanok védelmére a tervezési szakasz egy részén zajárnyékoló fal is létesül. Zárt csapadékcsatorna rendszerrel terveztek, melyet a mélyponton kialakított tározó fogad magába.
Közvilágítás mind a közút, mind a járdaszakaszok mentén kiépül.
A kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályának 2020. szeptember 16-án közzétett közleménye úgy írja, Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata a 8527. jelű út új nyomvonalra helyezését tervezi a Pozsonyi út és a 84-es főút között.
Az M85-ös gyorsforgalmi út IV. és V. szakasz átadása közötti időszakban a 8527. jelű út irányából érkező közúti terhelés csökkentése céljából kerülne erre sor.
A tervezett út építésének megkezdése 2021. első negyedév, várható használatba helyezése 2021. negyedik negyedév. A hatályos és ide vonatkozó kormányrendeletek alapján a közút előzetes vizsgálata szükséges.
Kapcsolódó hír, hogy a Fertőrákosra vezető út burkolatfelújítása sem marad el, hiszen már kormányhatározat rögzíti annak fejlesztését. Nem csak Sopron irányából, hanem Balf felől is új aszfaltszőnyeget remélhetnek a környék útjain közlekedő autósok.