Noha kapunk pontos számot, azok a 2018 év végi állapotot tükrözik, így az egzakt eredményhez képzelőerőnket is használni kell egy hangyányit. De nem is tévedés ezekkel számolni, hiszen közel járnak az igazsághoz. Ahogyan a lakosság valódi száma is szinten mindennapi kérdés, úgy annak is utána akartunk járni, vajon mennyi az autók száma Sopronban.
A KSH adatai a jármű üzembentartónak lakóhelye szerint veszi figyelembe a gépkocsikat, s ezek szerint igenis jelentős a növekedés. Főként, ha figyelembe vesszük, hogyan állnak, hogyan fejlődtek a nyugat-dunántúli nagyvárosok. Hogy vallhatjuk e mi is nagyvárosnak magunkat? Ezt döntsék el maguk az olvasók, a számok tekintetében azonban tényleg megdöbbentő, aránytalanul nagy a növekedés.
Az egyértelmű, hogy Sopron megváltozott, s ehhez a helyzethez igazodott a járműpark is. Az ezredforduló óta új városrészek nőttek ki a földből, kereskedelmi áruházak épületek a város határában, felgyorsult a közlekedés, fejlődnek a környező településrészek és községek is, növekszik az ingázók száma, ami mind-mind hozzájárul az egy főre eső motorizáció számának növekedéséhez.
Sopronban az országos átlag feletti volt a növekedés 2000 és 2018 között, 70%-kal több autó van az utakon manapság. Noha két évtizedre vetítve drasztikusak az adatok, ha a 2010-es adatokat vetjük össze a nyolc évvel későbbivel, úgy csak 19%-os a növekedés. Azaz a teljes képpel összevetve valójában azt a következtetés helyes levonni, hogy messziről indultunk a többiekhez képest. A KSH által gyűjtött adatokat vettük alapul táblázatunkhoz, s ez alapján határoztuk meg az egy főre eső gépjárművek számát is, ami árnyalja a hatalmas növekedést.
Város | Autók száma 2000 | Autók száma 2018 | Növekedés | Egy főre eső autó |
---|---|---|---|---|
Sopron | 15 058 | 25 920 | 72% | 0,41 |
Győr | 36 320 | 50 962 | 40% | 0,39 |
Szombathely | 23 162 | 32 700 | 41% | 0,42 |
Zalaegerszeg | 17 866 | 23 902 | 34% | 0,42 |
Magyarország | 2 364 706 | 3 641 823 | 54% | 0,37 |
Mindentől függetlenül egy ilyen gyarapodó helyzetet nyilvánvaló, hogy kezelni kell. Az is köztudott, hogy a jelenlegi fejlesztési koncepciók tartalmaznak egy észak-nyugati összekötő utat, valamint Sopron új elkerülő utat kap az M85-ös autóút formájában. Enyhítheti a Győri úti ütőér közlekedési problémáját az is, hogy keleti oldalról a Harka-Kópháza összekötő út bekötését is közelebb hozzák Sopronhoz. A reggelenként és délutánonként fennálló dugókat fogja növelni várhatóan év végétől a Pozsonyi útig érő gyorsforgalmi is, ám ezen is dolgoznak a szakértők. Nem vitás az sem, hogy önmagában az egyszeri autós is rontja a helyzetet, hiszen számos más alternatív megoldás létezik a városon belüli közlekedésre. Nem lehet amellett sem elmenni, hogy a gombamód szaporodó új városrészek megközelítése bizony sokszor tényleg csak autóval lehetséges.
Sopronban is elharapódzott a pofátlan sofőrök száma, ma már csak könnyes nosztalgiával dédelgetett álom a kiemelkedő közlekedési morál. Erre talált megoldást a rendőrség, országos szinten vadásszák a szabálytalan sofőröket. Ellenben ezek együttesen sem elegendőek ahhoz, hogy felszabadultan induljunk neki egy városi sétának. A fokozott közterület felügyeleti jelenlét ellenére számtalan tilosban parkoló autó akadályozza a forgalmat, a megnövekedett számú gépkocsik utca hosszan komplett sávokat vesznek el a forgalomban részvevőktől. Nemrégiben mutattuk be azt is, hogy temérdek a közterületen elhagyott autó is.
A kezdeti P+R parkolók kísérletei sem mutatnak addig eredményt, míg nincs hatásos fellépést, jogszabályi háttér, ami rábírná a felhasználókat az üzemszerű használatra. Ám nem megoldás az sem, hogy az utolsó utáni közterület is fizetős lesz, de sokáig lehetne még ragozni. A visszaszorításukra meg kell találni azt a középutat, ami bizony lemondással kell, hogy járjon egyesek számára, azonban egészében nézve a város közösségének szolgál eredményt, hiszen az autóközpontúság nem fenntartható. Egy szó mint száz, nehéz és kihívásokkal teli küldetés jutott az illetékeseknek.