Bevárja a Mély út fejlesztését az M85-ös újabb szakaszainak átadása

Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

Tavaly decemberben elkészült a Sopron-Kelet és a Csorna-Nyugat csomópontok közötti új 2×2 gyorsforgalmi autóút, így sokkal gyorsabban és biztonságosabban érhető el többek között a megyeszékhely és a főváros is. Kétségtelenül hatalmas előrelépést jelent ez a fejlesztés a régió számára, de minden bizonnyal sok soproni ugyanakkora lelkesedéssel várja már az M85-ös autóút városunkat elkerülő szakaszának megvalósulását is. Újabb mérföldkő lesz az eredmények sorában a Balf és a Fertőrákos csomópontok átadása is, de azt követően a Bécsi domb alagútján, és a Sopron-Nyugat csomóponton keresztül pedig az országhatár-kapcsolat kiépítése is. Nem utolsó szempont a 2×1 sávos észak-nyugati elkerülő út megépítése is, mellyel a város tehermentesítését oldanák meg.

Változtatható jelzésképű táblák (VJT) portálja a Balfi csomópont előtti bevágásban / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

A 2020-ban átadott, s a még kivitelezés alatt álló szakaszok is a kormányzati Modern Városok Program ígéretei, hiszen 2015-ben Orbán Viktor együttműködési megállapodást kötött a várossal több nagyszabású fejlesztés megvalósítására. A kivitelezést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából a DS Konzorcium végzi Sopron környezetében, erről a szakmai munkáról kérdeztük a beruházót.

A Sopron-kelet és a Fertőrákos (tómalmi) csomópont közötti 6,4 kilométeres szakaszon a NIF Zrt. tájékoztatása alapján befejeződött a nagytömegű földmunka, jelenleg a pályaszerkezeti rétegek (CKT alapréteg, aszfalt alap-, kötő- és kopó réteg) építése zajlik. A vízépítés tekintetében az árokburkolások történik, de 2020. decemberében a 8518-as Balfi utat is átvezették már az autóút felett. A vadvédő kerítés és az üzemi hírközlési hálózat építése, valamint a növénytelepítés is folyamatos.

Az autóút Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont közötti, illetve a Fertőrákos csomópont – országhatár közötti szakaszai átadásának időbeli eltérése miatt elvégzett vizsgálatok alapján a forgalmi zavarok, terhelés lehető legkisebb mértékűre csökkentése érdekében további műszaki beavatkozások váltak szükségessé.

Az elvégzett vizsgálatok eredménye alapján a Pihenőkereszt térségében zajvédelmi intézkedés is szükségessé vált, így a Balf forgalmi csomópont térségében egy zajvédő fal is kiépítésre kerül.

Balfi úti csomópont új hídja / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

Ennek a szakaszos átadásból adódó forgalmi hatásokat vizsgáló vizsgálatnak az eredménye az is, hogy Sopron belterületén a 84. számú főút és 8527. jelű út közös körforgalmú (Körzős körforgalom) csomópontjában a megnövekedett forgalom hatására a jelenlegi kialakítás áteresztő képessége várhatóan nem lesz megfelelő.

Mivel a körforgalom áteresztőképessége nem növelhető, átépítése nem oldható meg, ezért a szakemberek a forgalom átvezetésére egyéb közlekedésfejlesztési megoldást dolgoztak ki. Ez gyakorlatilag a Mély út fejlesztésében összpontosul, melyről korábban a cyberpress.hu részletesen beszámolt.

Fertőrákos csomópont, burkolat Ckt alapréteg / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

A 8527. jelű út utat új nyomvonalra helyezik, azonban az autóút Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont közötti szakaszának az átadása, a forgalmi zavarok elkerülése érdekében csak ezen, új nyomvonal átadásával együtt lesz lehetséges. Jó hír, hogy a Fertőrákos csomóponttól a Mély útig tartó szakasz burkolatfelújítását is elvégzik. Ezen projektelem tervezése és engedélyeztetése a végéhez közeledik és megkezdődött a szükséges területszerzési eljárások, valamint a régészeti feltárás előkészítése is.

Mint Kiss Boglárka szóvivő portálunkat tájékoztatta, a NIF Zrt. törekszik arra, hogy az M85 Sopron kelet- Fertőrákos csomópont közötti szakaszát és a 8527. jelű út jelzett fejlesztéseivel együtt mielőbb a közlekedők részére átadásra kerülhessen, de ennek időpontját csak a szükséges tervek és területek rendelkezésre állását, valamint a régészeti feltárások befejezését követően lehet meghatározni.

A 8647. jelű észak-nyugati elkerülőn folytatódott a szintbeli vasúti átjáró építés, fénysorompó és sárrázó kiépítéssel, megkezdődött a próbaüzem.

Balfi út régi nyomvonalának elbontása / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

 

Korábbi cikkeink az M85-ös autóútról ide kattintva!

 

Elkészült aszfalt alapréteg a Pozsonyi útig / Fotó: DS Konzorcium / Rostás János László

 

Ezúton is köszönjük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő
és a DS Konzorcium együttműködését!