A végleges főúti visszakötés miatt lett drágább az M85-ös építése

M85 autóút kivitelezése a 84-es út határkilépő szakaszán 2021. áprilisában / Fotó: cyberpress.hu

Új feladatot kaptak a kivitelezők, amely plusz költségekkel jár, ezért kerül bő 3 milliárd forinttal többe a soproni gyorsforgalmi beruházás.

Mintegy 47,7 milliárd forintos költséggel épülhet meg a soproni elkerülő szakasz folytatása az országhatárig történő kiépítéssel – értesült a napi.hu az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent információk alapján. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tenderjét a Subterra-Raab Kft., a Dömper Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. nyerte el közösen, azaz a SDD Konzorcium végzi az M85-ös autóút utolsó mintegy négy kilométerének és a Bécsi domb alagútjának kivitelezését.

A tervezettek szerint az M85 autóút ideiglenes főúti visszakötéssel készült volna el a soproni határátkelő közelében, biztosítva ezzel az A3-as autópálya későbbi meghosszabbításával az összeköttetés lehetőségét.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, a magyar és osztrák felek korábban megállapodtak a gyorsforgalmi utak közös határcsatlakozási pontjában.

Az egyeztetések alapján várható volt, hogy elegendő ideiglenes visszakötést építeni, s a későbbiekben kiépíti az új határátlépési pontot Ausztria irányába. Az idő előrehaladtával azonban az osztrák politikai szándék megváltozott, belátható időn belül nem kerül újra napirendre az A3-as autópálya meghosszabbításának ügye, ezért a magyarországi tervek megoldásai is megváltoztatásra kerültek.

Az UTIBER tervei alapján rajzolt nyomvonal 2017-es cikkünkből

Ebből fakadóan módosításra került a szerződés, mely egy 3 milliárd 748 millió forintos pótmunka elvégzésével egészült ki. Az M85-ös autóút és a 84-es számú főút ideiglenes visszakötés helyett és helyén végleges, teljesértékű csatlakozást építenek ki irányított áthaladású körforgalom formájában. Ennek a tervezését és kivitelezését tartalmazza a megemelt ár.

Ez a turbókörforgalom lesz az, mely középszigetén köztéri alkotás elhelyezésére irányuló ötletpályázatot írt ki Sopron önkormányzata, hiszen egyfajta új városkapuként is tekintenek majd a csomópontra.

Az SDD Konzorcium ez idő alatt is dolgozik az autóút és a 780 méteres alagút megépítésén, az észak-nyugati elkerülő út kivitelezésén valamint a 84-es főút 2×2 sávos szakaszának burkolatfelújításán is.

Az M85 és 84. főút közös csomópontja az osztrák határ közelében / Forrás: sopron.hu