A MÁV-START és a GYSEV átvette a teljes, 48 darabos FLIRT flottát

Fotó: cyberpress.hu archívum

Új mérföldkövéhez érkezett a magyar vasúti személyszállítás fejlesztése. Az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó abból a 42+6 járműből, amelyek beszerzését a MÁV-START és a GYSEV közösen indította el. A MÁV-START FLIRT-flottája ezzel már 102 darabot számlál, a GYSEV pedig tíz új, zöld-sárga festésű motorvonatot üzemeltet.

Akár tízezer utast is szállíthatna egy időben az az összesen 48 FLIRT motorvonat, amelyeknek a szerződés szerinti átadását ma ünnepelte a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. A gyártó STADLER BUSSNANG AG határidő előtt adta át a szerződés szerint vállalt 42 motorvonatból az utolsót is a MÁV-START-nak, a GYSEV által megrendelt hat darabot pedig már korábban, idén áprilisig leszállították. A végéhez közeledő beszerzési projekt hozzájárul a környezetbarát és fenntartható mobilitáshoz, a magyar vasúti kínálat színvonalának emeléséhez.

kép forrás: innorail.hu

„Magyarország a vasút színvonalát illetően is felveszi a versenyt a szomszédos országok többségével. A most beszerzett és a közeljövőben beszerzendő modern – alacsonypadlós, 160 kilométer per óra sebességre képes, wifi szolgáltatással ellátott – FLIRT motorvonatok is az utasforgalom további biztonságát és kényelmét szolgálják. A cél az, hogy 2020-ra Budapest teljes elővárosi közlekedését hasonlóan gyors és komfortos motorvonatokkal szolgáljuk ki” – mondta Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a motorvonat átadó rendezvényen.

Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója beszédében úgy fogalmazott: „A nyugat-európai színvonalú szolgáltatásokat a flotta folyamatos bővítése révén utasaink egyre több vonalon vehetik igénybe. Budapest elővárosában már túlnyomórészt ezek a korszerű motorvonatok közlekednek, aminek köszönhetően az összes utazás negyedét tudjuk kiszolgálni velük. Az új járművek érkezésének ráadásul nemcsak a fővárosi agglomerációban lakók örülhetnek, hanem az ország más területein élők is, hiszen a FLIRT-ök beszerzése lehetővé tette az elővárosi forgalomból felszabaduló, jobb minőségű kocsik átcsoportosítását oda, ahol korábban idősebb, elhasználtabb járműveket is fel kellett használnunk a szerelvények kiállításához.”

„A FLIRT motorvonatok alapjaiban változtatják meg, teszik jobbá és vonzóbbá a vasúti közlekedést a Nyugat-Dunántúlon. A járművek gyorsak és kényelmesek, a menetidők csökkennek ezt pedig az utazóközönség is értékeli: épp ott tapasztaljuk a legmagasabb utasszám-emelkedést, ahol az új, FLIRT motorvonataink leggyakrabban közlekednek. Bízom benne, hogy a következő években lehetőségünk lesz újabb modern motorvonatok beszerzésére” – jelentette ki az ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.

 

A GYSEV FLIRT motorvonatai a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd és a Sopron-Győr szakasz mellett már az újonnan villamosított Szombathely-Csorna szakaszon is közlekednek.

A MÁV-START kötelékében összesen 102 korszerű FLIRT motorvonat közlekedik a korábban beszerzett hatvan darabbal együtt. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet FLIRT-ökből kiállítani, vagyis évente harmincnégymillió utazást, az éves utazások negyedét tudja a MÁV-START korszerű motorvonatokkal kiszolgálni. Az újabb beszerzésű motorvonatok 2014-től a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest–Pusztaszabolcs vonalakon álltak forgalomba. Idén augusztustól már a Budapest–Cegléd elővárosi vonalon is találkozhatnak az utasok ezzel a típussal.

Az új járművek érkezésének nemcsak az agglomeráció utasai váltak nyerteseivé, hanem az ország más területein utazók is, hiszen az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat át lehetett csoportosítani oda, ahol korábban az öregebb, használt járművek jártak.
Idén júliusban a már megrendelt 102 járművön felül további FLIRT motorvonatok szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START és a Stadler Bussnang. A gyártó hat motorvonatot 2015 októberéig, tizenötöt pedig 2016 decemberéig ad át a személyszállító vasútvállalatnak. A 2014-2020 közötti uniós költségvetési időszakban a tervek szerint újabb motorvonat-beszerzésekre is sor kerül majd.

Érdekesség:

Az akadálymentesített járművek 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük 160 kilométer per óra. Az utasokkal teli jármű is mindössze 28 másodperc alatt éri el a 100 kilométer per órás sebességet. A motorvonatok egyéb jellemzői: korszerű utastájékoztató rendszer, légkondicionált, kerekesszékek és kerékpárok fogadására is alkalmas utastér, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdó, WiFi, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók. A járműveket a gyártó ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátta, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a hatósági engedélyek után – 160 kilométer per órás sebességgel közlekedhessenek.

Budapest, 2015. szeptember 22.

Forrás :

MÁV Zrt.
Kommunikációs Igazgatóság

GYSEV Zrt.

leczovics