Elöljáróban annyit, hogy igen hibázott a soproni diák, hiszen elkopott/elhalványodott a Volán bérletének a nyomtatott (adatokat mutató) oldala és nem cseréltette ki. Igaz, az ellenőrnek felmutatta ezt a kopott bérletet és igazolta diákigazolvánnyal, Kréta online azonossággal, személyi igazolvánnyal, lakcímkártyával is magát, de úgy megbüntették 8390 forintra, mint a huzat! Profi munka, nagy fogás, végre sikerült megcsípni megint egy fiatalt, mehet a jegyzőkönyvbe, meghajlás, taps, és függöny!
Igaz ez így talán ironikus, és persze tudjuk jól, hogy az ellenőr a munkáját végzi, ezért is kapja a fizetését, de akkor is hagy az emberben némi hiányérzetet a történet. Hogy miért? A diák nem bliccelt, nem utazott jegy/bérlet nélkül, csak a visszatérően gyenge nyomtatási minőségű (nem havi!) bérlet a napi használatból adódóan elkopott és ez lett a fiatal bűne. Illetve egész pontosan az, hogy nem cseréltette azt ki amikor ezt észrevette. Tanulság a fiataloknak, ez azonnali bírsággal jár! Nincs kecmec, lehet virítani a lóvét a Volánbusz számára a szülőknek!
Ami nehezen fordul meg az emberben ebben a történetben, hogy talán hiányzik már az empátia, az emberség a mindennapokban és ez esetben az ellenőrben is. Mondjuk talán nem hagyott volna ellenérzést egy család szemében egy dinamikusan fejlődő és a szolgáltatás minőségét folyamatosan fejleszteni igyekvő, és azt kommunikáló vállalattal szemben, ha mondjuk ez esetben van mozgástere az ellenőrnek és azt mondja:
„Oké, látom, illetve feltételezem hogy nem vagy bliccelő, ez egy szerencsétlen eset, menj előre a járművőn, vegyél egy jegyet az autóbuszvezetőnél és holnap cseréltesd ki a jegyirodában a bérletet!”
Talán ennyi lett volna ez a történet, de nem! Azonnal indult a buszon az adategyeztetés, és a sárga csekk (egyébként az ellenőr által hiányosan és hibásan kitöltve) átnyújtása.
A történethez egy kis adalék:
Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata nagy figyelmet fordít a helyi családok támogatásával kapcsolatban azzal, hogy a nappali tagozatra járó diákoknak – amennyiben az iskolában kapott igénylőlapot kitöltik – ingyenes autóbuszbérletet biztosítanak. Ez most minden fényezés kijelenthető, hogy egy példamutató juttatás, amely bár költségbe kerül az önkormányzatnak, mégis követendő példa lehet minden település számára.
Egyébként az említett diák is ilyen bérlettel rendelkezett, ergo, valahol biztos ellenőrizhető, hogy valóban rendelkezett-e érvényes bérlettel.
Ez utóbbi miatt egyébként azonnal sót is szórhatok a fejemre, a Volánbusz ezt nem tudta ellenőrizni, mert mint kiderült, a helyi jegyértékesítési ponton nem tudták kicserélni az utazásra jogosító papírost, azt mondták a fentebb is említett azonosítószám olvashatatlansága miatt ez nem lehetséges. Hiába a diák és a személyi igazolvány és a részben olvashatatlanná vált bérlet bemutatása, tehát a továbbiakban vagy jegyet vásárol mindig a fiatal a következő önkormányzattól kapott bérletig, vagy pedig vásárol egy havi bérletet.
A Volánbusz ( ami a MÁV csoporthoz tartozik ) telefonos ügyfélszolgálatán dolgozó hölgy az esettel kapcsolatban a történetet hallva korrekt volt és értette is az értetlenkedés tárgyát, és felajánlotta hogy online bejelentéssel lehet panaszt tenni amit kivizsgálnak, vagy pedig a helyi jegyirodában lehet bérletet cseréltetni. Nos ez utóbbi, mint az kiderült nem volt működőképes verzió, az online levelezés pedig ez után valószínűsíthetően hasonló végkimenetelt jelentene, és nem is érdemes vesződni vele, hiszen míg megy a levelezés addig is jegyeket kellene vásárolnia a fiatalnak az iskolába járáshoz, ami a harmadik vásárlásnál már eleve meghaladná a havi diákbérlet árát és a válasz nem biztos, hogy addig eleve lebonyolódna, csak plusz jegyköltségeket generálna a számára.
Mit lehet tenni? Bosszankodva kifizetni a szülőnek a bírság által kiszabott tanulópénzt és elkönyvelni azt, hogy a rugalmasság, az emberség, az empátia, a jóindulat már csak legenda, az a szürke hétköznapi hősök privilégiuma lett, egy állami vállalatnál ez nem opció, hiszen kemény világ van! Bérletet vettek hát a jövő hónapig a gyereknek, akiben marad némi rossz szájíz a Volánnal kapcsolatban.
A végére esetleg két megfontolandó ötlet:
Kedves Diákok! Mindig ellenőrizzétek a bérletek állapotát, csak hiánytalan, teljesen olvasható betű-számkombinációkat megjelenítő bérletet használjatok! Minden adat stimmeljen és személyi okmányok is legyenek nálatok! Ha már valami nem tökéletes, cseréltessétek!
Tisztelt Volánbusz Zrt.! A nyomtatási minőség tartósságán (főleg negyed/féléves bérletek esetén) érdemes lenne valami komolyabb printtechnikát alkalmazni, vagy a hőpapírt cserélni, mert napi használat esetén ezek a karakterek valljuk be elhalványodnak és ilyen történeteket generálhatnak.
Összegzés:
Jogos volt a büntetés?
Tulajdonképpen igen, hiszen sérült, elhasználodott bérlet esetén azt cseréltetni kell, ha rossz az állapota a bérletnek az érvénytelen!
Lehetett volna ezt az esetet emberségesebben kezelni?
Igen, bár ugye ez nézőpont és jegyellenőrzési szabályzat kérdése!
Leczovics Zsolt