
A mintegy 5800 darabos volános flottát 1000 darab új autóbusz beszerzésével korszerűsíti a magyar állam, az új autóbuszokra kiírt beszerzést a mosonmagyaróvári és győri telephellyel rendelkező Kravtex-Kühne Csoport teljesíti, és szállítja le Credo típusok formájában. A soproni utazóközönség is élvezheti a komfortosabb és modernebb járműveket, október első napjaiban megérkeztek a Leghűségesebb Városba az új buszok.
Aki értő fülekkel követte a Sopronban tartott Lázárinfót, sok új és hasznos információval gazdagodhatott a helyi ügyeket illetően. Ilyen volt az autóbuszos közösségi közlekedési is, melyet az elmúlt időszakban számos kritika ért Sopronban. Nem maradhatott el az építési és közlekedési miniszter utcafórumán sem a téma, Lázár János érdemi mondaivalóval szolgált az egybegyűlteknek. Megtudhattuk, jelenleg 24 busszal látja el a tömegközlekedési közszolgáltatást a Volánbusz, vagyis a MÁV-csoport Sopron város számára. Volános buszokból további 35 áll rendelkezésre a helyközi üzemben, bár ezek a gyakorlatban sokszor kisegítik a helyi flottát is. Azonban igény mutatkozik ezek lecserélésére, a helyi buszok fiatalítása megoldandó probléma Sopronban. Ezt sejtette a miniszter is, aki a fórum előtti megbeszélésre célozva utalt arra, hogy elektromos buszok beszerzésére is van kontingens, amiből tízet Sopronba lehet irányítani.
Noha ennek semmilyen nyomát egyelőre nem látni, a már megrendelt Credo Econell 12 Next típusból tíz valóban megérkezett Sopronba.
Az új Econell 12 Next a kategóriához képest könnyűnek, ugyanakkor magas terhelhetőségűnek számít: saját tömegével és magas utaskapacitásával a kategória legkedvezőbb fajlagos üzemanyag-felhasználású és legalacsonyabb fajlagos CO2-kibocsátású terméke. 43 + 1 ülőhellyel, kerekesszék elhelyezési lehetőséggel készül, döntő részben alacsony padlóval. Euro 6 környezetvédelmi normát teljesítő dízelmotorral szerelik. Az utaskomfortot USB töltők, biztonsági kamera, információs rendszer és utasszámláló berendezés növeli.
Az idén nyáron átadott 131 buszt követően 2025-ben még 269 db, 2026-ban 300 db, 2027-ben 300 db járművet szállít le a nyertes ajánlattevő, ezzel i 45-ről közel 60%-ra nőhet a magyar gyártású Credok aránya a hazai volánflottában. Mindez által a MÁV-csoport közúti járműveinek átlagéletkora 2027 végére 9,5 év alá csökken, amivel javul a közösségi közlekedés színvonala és fenntarthatósága.
Hogy a soproni üzemegység miként állítja szolgálatba a buszokat, egyelőre nem tudni. Egy biztos, jelenleg még a Somfalvi úti Volán-telepen parkolnak, ahogyan az október 8-án csütörtökön rögtönzött átadón is bizonyosságot nyert. Az ott elhangzottakat Barcza Attila térségi országgyűlési képviselő Facebook-oldalán keresztül ismerhetjük meg. Mint beszámol róla, a tíz dízel jármű mindegyike elővárosi kialakítású, valamennyi klimatizált. „A műszaki átvizsgálás után várhatóan már holnap munkába állnak. A buszokat a helyközi és a helyi közlekedésben is használják majd.” – foglalja össze.
Bár a helyi és a helyközi üzem már nem külön el tisztán egymástól, hosszú ideje nem érkezett valóban gyári új, null kilométeres busz Sopronba. Négy éve a Lackner Kristóf utcai buszpályaudvaron 15 darab Credo buszt adtak át a helyközi forgalom számára. Három évvel ezelőtt pedig a helyi autóbuszjáratokat erősítették használt MAN buszokkal.