A Csengery és az Arany János utcák kereszteződése/ Fotó: cyberpress.hu archívum
Elindult a 2025-ös okoszebra szavazás – ismét iskola közelében, veszélyes kereszteződésben létesülhet okoszebra – tájékoztat a Generali a Biztonságért Alapítvány sajtóközleménye.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is újabb magyar települést tesz biztonságosabbá a Generali a Biztonságért Alapítvány a közlekedésbiztonsági kezdeményezésével. A tavalyi évhez hasonlóan a cél idén is az, hogy iskola közelében létesülhessen okoszebra szeptemberre – ám arról, hogy ez melyik városban/településen történjen meg, a lakosság szavazhat a következő két hétben! Hány éves kortól járhat egyedül iskolába a gyerek?
Míg évtizedekkel ezelőtt a legtöbb gyermek már egészen kis korában egyedül közlekedhetett, mára sokat változott a helyzet, ebben pedig komoly szerepe van többek között annak, hogy a többszörösére nőtt a gépjárművek száma. A Generali a Biztonságért Alapítvány tavaly júliusi kutatásában 1000, 16-75 év közötti magyar lakost kérdezett többek között arról, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a gyalogátkelőkön.
A válaszokból akkor egyértelműen kiderült, hogy a hazai lakosság kétharmada inkább csak viszonylag érzi magát biztonságban, amikor gyalogátkelőn halad át.
Akik a legkevésbé érzik magukat biztonságban ilyenkor, azok között felülreprezentáltak többek között a nők, a középkorúak, illetve azok, akiknek van óvodás, iskolás korú gyereke. A válaszadók mindössze 16 százaléka számolt be arról, hogy általában véve maximálisan biztonságban érzi magát a zebrán való átkeléskor. A kutatás azt is boncolgatta, vajon hány éves kortól ideális egyedül iskolába engedni a gyermekeinket, illetve a szülőknek mi a meglátása a gyermekek biztonságosabb közlekedéséről. A megkérdezett szülők kétharmada az iskolai időszakban napi szinten kel át gyalogátkelőn az iskola vagy az óvoda megközelítésekor, és átlagosan 10-11 éves kortól gondolják megfelelőnek, hogy a gyerek egyedül kezdjen közlekedni. Természetesen ezt a számot nagyon sok tényező befolyásolja a szülők szerint: ez az életkor jelentősen függ a gyerek személyiségétől, az iskola távolságától és a szülők 60%-a szerint attól is, hogy van-e gyalogátkelő útközben.
A kutatás arra is kereste a választ, vajon milyen lehetőségek vannak arra, hogy a gyerekek önálóbban és persze biztonságosabban közlekedhessenek. A megkérdezettek 75 százalék szerint a több (okos)zebra-gyalogosvédelmi rendszer létesítése sokat segítene abban, hogy a gyerekek önállóan közlekedhessenek. Emellett még azt is hasznosnak éreznék, ha a szülők gyakorolnák a közlekedést a gyerekekkel, és a döntős többség szerint előnyös lenne az iskolában is a biztonságos közlekedésről edukáció.
Vigyázz, kész, okoszebra szavazás!
A Generali a Biztonságért Alapítvány idén is közönségszavazást indít: a hazai lakosságnak június 16-ig van lehetősége online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még a 2025 szeptemberi iskolakezdés előtt. A szavazásban minden vármegyéből egy olyan zebra szerepel, ahol a statisztikák alapján nem könnyű az átkelés, ám a szavazás után egy közülük az őszi iskolakezdésre okossá alakulhat.
Szavazni a következő felületen lehet 2025. június 16-ig, ide kattintva. A választási lehetőségek között a Sopron, Csengery utca – Király Jenő utca kereszteződése is szerepel!
Immár negyedik éve sikeres az okoszebra szavazás: 2021-ben hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestek, ahol veszélyes az átkelés. Az első évben a legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett; a 2022-es szavazást Szentendre nyerte, 2023-ban pedig Mohács lett a győztes. Tavaly Mátészalkára szavaztak a legtöbben, így 2024 szeptemberére el is készült az okoszebra, ami azóta biztonságosabbá teszi az iskolába igyekvők mindennapjait.
Mi az az okoszebra? A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe. Az elmúlt években 66 okoszebra készült el a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával.
A Fertő tavon komoly munkája akadt a tűzoltóknak, hiszen a pünkösdi hétvégén erős vihar és heves zápor csapott le, vitorlásokat és katamarán hajósait kellett menteni. …
Oldalunkon cookie-k előfordulhatnak, használatuk a reklámok preferálásához járul hozzá és segít a statisztikák vezetéséhez, összhangban az európai általános adatvédelmi rendelettel. Oké!Tudd meg mi ez ...
Adatvédelmi és cookie-s irányelvek
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.