Soha nem volt még ekkora realitása a 84-es négysávosításának

Fotó: cyberpress.hu

Az M85-ös után jön a 84-es főút négysávosítása a Balatonig, a települések elkerülésével – hangzott el a nagyívű bejelentés a soproni Lázárinfón hatalmas taps kíséretében. Nem véletlen az ováció: évtizedeken át sokan beszéltek a fejlesztés szükségeséről, az ígéretekkel tele a padlás, azonban soha nem volt még ekkora realitása a 84-es négysávosításának. Konkrét lépéseket tettek az előkészítés érdekében, többek közt készül az út bővítésének tervezése.

A 84-es számú Sopron – Balatonederics főút négysávosítása évtizedek óta visszatérő téma a nyugat-dunántúli régióban. Most azonban úgy tűnik, hogy a korábban csak vágyott fejlesztés végre valóban elérhető közelségbe kerülhet.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ugyanis megrendelte a beruházás megvalósíthatósági tanulmányát, ami az első valódi lépést jelenti a projekt előkészítésében. Minden közútfejlesztési projekt ezzel indul, hiszen tervek nélkül nem lehet építeni. A megvalósíthatósági tanulmányban vizsgálják a lehetséges nyomvonalakat, műszaki megoldásokat, környezeti hatásokat és gazdaságosságot. Innen még messze a vége, hiszen ezt követően környezeti hatástanulmányt készítenek, engedélyes-, majd kiviteli tervet dolgoznak ki. Ha van rá költségvetési forrás, kiírják a közbeszerzési eljárást, majd a nyertes kivitelező elvégzi a fizikai megvalósítást. Ha tippelnünk kéne, ez legalább tíz évet vehet igénybe.

A dolog jó oldala, hogy a társadalmi igény meghallgatásra került, kormányzati szinten foglalkoznak a soproniakat is érintő problémával.

Mint Lázár János építési és közlekedési miniszter a Széchenyi téren tartott fórumon elmondta, a megvalósíthatósági tanulmány a főút négysávosításának műszaki lehetőségén a települések elkerülését is vizsgálja. Ez különösen fontos például Sopronkövesd, Lövő, Újkér esetében, ahol jelenleg lakott területen át halad a napi 15-20 ezer jármű. De nem csak a soproni járás településeinek életminőségét és közlekedésbiztonságát javítaná, Vas vármegyében Sárvár térségében is nagy forgalom halad át a falvak belterületén. Azt is elárulták, hogy több elképzelés van a nyomvonal kialakítására. Az egyik az M85-ös északi elvezetésén túl délről kötné be Sopront az osztrák közúthálózatba. A másik az M85-ösből Nagylózsnál válna ki, és követné a 84-es főút eredeti nyomvonalát 105 kilométeren.

Fotó: cyberpress.hu

A 84-es főúton egész évben jelentős a hivatásforgalom, de a nyári turisztikai szezonban már szinte csordultig telik. Összefüggő, egymásba érők kocsisorok, cammogó külföldi lakóautósok, mezőgazdasági lassújárművek, türelmetlen nyaralók és hajmeresztő sebességre képes kétkerekűek is megfordulnak rajta, osztozva hol jobb, hol rosszabb minőségű, kevés előzési lehetőséggel rendelkező útpályán.

Lázár János a 84-es tekintetben a Bécs – Balaton tengely turisztikai potenciálját is látja. Azt ígérte, ha 2026-ban elnyerik a választók bizalmát, nekikezdenek a munkának, így a Balaton Soprontól csupán 45 perces távolságra kerülne. A közösségi médiában megjelentek szerint szeptember elején Navrasics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter összehívta az  84-est érintő országgyűlési képviselőket, és szakemberekkel együtt tekintették át a megvalósítási lehetőséget. „A kormányzat elkötelezett a soproni és a balatoni térséget összekötő 84-es főút fejlesztése mellet … A fejlesztés gyorsabb és biztonságosabb közlekedést tenne lehetővé a belföldi autósforgalom, valamint az Ausztria felől a Balatonra tartó turisták számára.” – írta posztjához. Bár a kivitelezés még messze van, a mostani lépés mégis mérföldkőnek számít. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítése lehetővé teszi a pontos nyomvonaltervek, költségbecslések és környezeti hatásvizsgálatok elkészítését, ami elengedhetetlen a 2×2 sávos fejlesztés kiépítéséhez.

Mindez azt jelenti, hogy soha nem volt még ekkora realitása a 84-es főút négysávosításának, mint most – a térség lakói és közlekedői pedig joggal bízhatnak abban, hogy a sokat emlegetett fejlesztés a következő évtizedben megvalósulhat.

A 84-es Sopron felé, Kópháza – Nagycenk térségében / Fotó: cyberpress.hu archívum