Miniszter tartott lakossági fórumot Sopronban

Néhány százan gyűltek össze a soproni Széchenyi téren, ahová egy hétköznap délután Lázár János építési és közlekedési miniszter hívott össze sajátos eseményt. Tizenhetedik alkalommal tartott Lázárinfót, a „bárhol, bármikor, bárkivel” mottó jegyében. A résztvevők kérdéseket tehettek fel, kritikákat fogalmazhattak meg, és elhangzottak elismerő szavak is, no meg néha bekiabálásokkal is próbáltak megbontani a rendet. Egyszóval a közélet iránt fogékony választópolgárok és a kormányzat közötti párbeszédre nyílt lehetőség, sok soproni és környékbeli részvételével, amire ilyen szinten talán még sosem volt példa Sopronban.

A téren található lépcsősorra fellépő Lázár János első körben a kormánypártra leadott szavazatokat köszönte meg, hiszen mind a 2022-es országgyűlési választáson, mind a tavalyi helyhatósági választáson annyi szavazatot kaptak a Fidesz jelöltjei Sopronban, mint még soha sem. A bizalmat igyekszik meghálálni a kormányzat, elég csak az M85-ös autóút megépítésére gondolni, ami egy 300 milliárd forintos beruházás, miközben a város éves adóbevétele csupán 6,5 milliárd – tette hozzá a miniszter.

Ugyanakkor hozzátette, a város népessége folyamatosan növekszik, ami kihívásokat teremt. A város kulturális adottságai megvannak, értékes, műemlékekben gazdag, turisztikai szempontból is impozáns hely, azonban gazdaságfejlesztés alapjait meg kell teremteni. Elhangzott: a valóság az, hogy miközben a vármegyei bruttó átlagbér jóval az ország feletti, 730 ezer forint, sokan dolgoznak Ausztriában a jobb megélhetés érdekében, hiszen ott még ennél is jóval többet kapnak. Ezzel kell versenyre kelni, mert céljuk, hogy minél többen tudjanak itthon élni és boldogulni.

Az M85-ös megvalósítása után cél az M86-os és M87-es gyorsforgalmi utak fejlesztése, valamint a 84-es főút négysávosítása a Balaton irányába. Ez utóbbi bejelentést hatalmas taps fogadta a téren.

A soproni útfelújítások tekintetében elhangzott egy komoly felsorolás is, a soproni elkerülő út és a Csengery utca felújítását állami forrásból valósítják meg, de jön a Balfi út teljeskörű felújítása és a Várkerület rekonstrukciós munkálatainak folytatása is a Kisvárkerületen.

Néhányan bekiabálásokkal, szidalmazásokkal próbálták elterelni a figyelmet a színpadon állókról, a többnyire fiatalokból álló tucatnyi társaság még transzparensekkel is készült az eseményre. A hangadókat Lázár azzal csitította, hogy itt mindenki kérdezhet, adják meg egymásnak a tiszteletet. Köztük volt a botrányhős Szabó Bálint is, aki a rendezvény előtt ezúttal is trombitaszóval adta meg az alaphangot.

Az első – mikrofonba feltett – kérdés a vitakultúrára és a növekvő verbális agresszióra vonatkozott, majd a Tisza párt és Hadházy Ákos és az adórendszer is terítékre került.

A fórumon több kérdés érkezett a Fertő tavi beruházással kapcsolatban. Tompa Judit fertőrákosi polgármester elismerte, hogy Barcza Attila remek választás a miniszteri biztosi feladatokra, a társadalmasítással is egyetért, de a helyiek türelme elfogyott, a strand bezárása és a hat éve tartó bizonytalanság komoly károkat okozott a turizmusba. Más azt vonta kérdőre, miért nem volt korábban konzultáció korábban a Fertő tó fejlesztéséről.

Barcza Attila válaszában kifejtette, korábban is voltak egyeztetések a beruházás előkészítése során, ám a fejlesztést ellenző szervezetk közül volt, ami akkor még nem is létezett. Elismeri, hogy a kormány is lassan haladt a megvalósítással, de több mint harminc feljelentést tettek a projekttel szemben, ami szintén lassította az előrehaladást. Lázár János arról beszélt, a Fertő parti turisztikai beruházás nem volt jól előkészítve, ami miatt nagy társadalmi ellenállásba ütközött. Ugyanakkor az eddig elvégzett munka nem volt hiába való, a közművesítés nem kidobott pénz. Egy olyan fejlesztésre van szükség, ami jó a helyieknek, tehát meg kell nyitni a strandot, parkolót kell kialakítani és nemzetközi sétahajó kikötőt kell építeni a déli vitorlás kikötő átadásával egyetemben.

Sarródról helyi fideszes önkormányzati képviselő kért szót, aki a dicséreteken túl további megoldandó problémákra hívta fel a döntéshozók figyelmét, hiszen a település tagoltsága miatt nem jutnak elegendő fejlesztési lehetőséghez, továbbá a Pamhagen (Pomogy) – Fertőd határtákelőhely felé vezető út állapotát is rendezni kellene.

Többen, vasutas dolgozó is, a vasútfejlesztés jövőjéről érdeklődött. Lázár János arról beszélt, tapasztalata szerint a GYSEV osztrák üzletága fejlődött, a magyar csak fejlődgetett. Az osztrák uralmat ezért kellett megváltoztatni, és a magyar befolyást növelni. Nagy potenciált lát a soproni székhelyű társaságban, ami egyébként a vonalátvételt követően 3500 foglalkoztatottal a város 4. legnagyobb adófizetője. Utóbbira azért volt szükség, mert a MÁV-ból akarnak GYSEV-et csinálni. A feltételezésekkel ellentétben nem leépíteni akarják a vasúttársaságot, éppen ezért írták alá a 11 új motorvonatról szóló beszerzést is. Kérdésre tisztázta, nem fognak sem Százhalombatta, sem Békéscsaba felé közlekedni, csak Sopron, Szombathely és Budapest között. Egyebekben a GYSEV felé tett kritikákat nem tudja elfogadni, hiszen az jó szolgáltatást nyújt.

A soproni vasútállomáson lift kialakítását tervezik – hangzott el válaszul.

Bár a soproniakat csak közvetetten érinti, de a MÁV helyzetéről is szó esett. A miniszter elismerte, sok a hiba, de legalább olcsó a szolgáltatás. Példának hozta, meg lehet nézni az osztrák jegyárakat, ami jóval magasabb. A kedvezményes bérlettípusok meghozták a kedvet az utazók számára, hiszen az elmúlt időszakban duplázódott az utazásszám.

A tömegközlekedés terén szó esett műszaki hibásan közlekedő vonatpótló buszokról és a menetrendi buszok Ausztriába történő tovább közlekedésének lehetőségéről is, de ezekre nem kapott egyértelmű választ a hallgatóság. Ugyanakkor Lázár megígérte, ha a soproniaknak szüksége van rá, nincs akadálya annak, hogy új buszokat küldjön a Volánbusz Sopronba. A 10 elektromos helyi autóbusz üzembe állítása is megvalósulhat, ugyanakkor a helyi buszos közlekedés megszervezése nem egyszerű feladat, ebben támogatni kell Sopron polgármesterét. Kérdésre válaszul a miniszter azt is elmondta, benne van hajlandóság abban, hogy a soproni helyi járatokon elfogadják a vármegyebérleteket, ebben március 31-ig szeretne megegyezésre jutni.

Sellei Tamás, Pereszteg polgármestere is felszólalt, aki szépe fejlődő településként jellemezte magukat, a száj- és körömfájás járványban betöltött szerepük okán Lázár János együttműködési szándékát ajánlotta fel. Elárulta azt is, titokban járt a településen, és köszöni a peresztegiek konstruktív hozzáállását. A dögtelep kapcsán elmondta, az ATEV üzleti érdeke, hogy a helyzet normálisan legyen rendezve, mert bár nem egy népszerű szakma, de szükség van rá.

Lövő polgármestere, Hollósi Gábor az útfejlesztésekről érdeklődött. Nagyra értékeli az M85-ös átadását, de a Soproni járásban élők másik fő közlekedési ütőere a 84-es főút, ami szintén megoldást kíván. Lázár János a 84-es tekintetben a Bécs – Balaton tengely turisztikai potenciálját is látja, a jelenlegi nyomvonalon, de a településeket elkerülve rendelték meg az út négysávosításának tervezését, 105 kilométeren. Két elképzelés van, az egyik Nagylózsnál válna ki, és követné az eredeti nyomvonalat. Azt ígérte, ha 2026-ban elnyerik a választók bizalmát, nekikezdenek a munkának, így a Balaton Soprontól csupán 45 perces távolságra kerülne. Hozzátette, az MKIF Zrt. beruházásaként jelenleg az M1-es 2×3 + 1 + 1 sávosításán dolgoznak, az első 60 kilométer három éven belül készül el. Ez egy 850 milliárdos közútfejlesztési beruházás, soha ekkora nem volt még Magyarországon, így nyilvánvalóan a forgalomszervezésben is nehézséggel fog járni, de cserében a vármegyében élők számára díjkedvezményt biztosítanak az autópálya matrica árából.

Egy szakonyi lakos a településen átmenő közút állapotát kifogásolta. Nagyon rossz burkolata van a 8614-es mellékútnak, hiszen azóta nyomvályús, hogy 1985-ben megcsinálták a vízelvezetést. Ezentúl az ivóvíz ellátás minőségét is kifogásolta, mivel a település közepén zavaros a csapvíz.

A lakossági panaszokat egy soproni férfi folytatta, aki tizenheted magával küzd egy helyi építési vállalkozó zsarolásával szemben. A II. Rákóczi Ferenc u. 31. szám alatti társasház kivitelezése kapcsán adódott probléma, elmondása szerint a vállalkozó csődbe ment és százmilliós nagyságrendben követel pénz a 99%-ban befejezett lakások tulajdonosaitól. Rögtönzött megoldási javaslatként a kormányhivatal építéshatósági osztályának bevonását javasolták, de további egyeztetésre is felkérték az ingatlantulajdonost.

Felvetődött a nagycenki Széchenyi-kastély felújításának ügye is, amit Lázár szerint a minden magyar diáknak látnia kell a geszti Tisza-kastéllyal egyetemben. A központi kiállítóteret megnyitották, de a szálló és az istálló szárnak megújítása még tervezési szakaszban van. Jövő év második felében kezdődhet a kivitelezés. Ugyanakkora a fertődi Esterházy-kastély fejlesztése is folyamatosan halad előre, de van is még potenciál benne. Van hova felfuttatni, említette meg a miniszter a keszthelyi kastély látogatottsági adataira hivatkozva.

Széles spektrumú értekezést bontott ki a Közlekedési Múzeum létének tárgyköre is, amit egy kérdező Budapesten szeretne tudni. Lázár kifejtette, azért esett a választás Debrecenre, mert ő vidéki centrumokban gondolkodik. Szükség van erős nagyvárosokra Magyarországon, példaként említve Németország és Berlin viszonyát. Autóipari gyárakkal rendelkező városokban gondolkodik, mivel a magyar államnak nincs rá fedezete, így az Audi, Mercedes és BMW bevonásával egy autóközpontú kiállítóteret álmodtak meg. Ugyanakkor a múzeumnak van és lehet is budapesti kiállító tere, bármely műszaki ágazat tekintetben lehet azzal számolni.

Hogy miért is fontos az erős vidék, abban Sopron példája is szemléletes. Ha valaki megértheti milyen bezárva lenni, elértéktelenedni, vármegyét, törvényhatósági jogot elveszíteni, az Sopron – emelte ki a miniszter.

Egy hozzászóló megerősítette abban, hogy milyen fontos Magyarország szuverenitása, és boldog azért, hogy magyarok maradtunk 1921-ben. Azonban kétséggel tölti el, hogy ma is sokan mondják azt, miért nem szavaztak akkor Ausztriára. Figyelmébe ajánlotta polgártársainak, hogy jól gondolják meg a választásukat, mert Magyarország szuverenitása könnyen megszűnhet, ha a brüsszeli politikát követi. „Félő, hogy olyan miniszterelnök lesz, aki kiszolgálja ezt az országot, ami a nehéz munkával elért eredményekét romba döntené” – mondta el.

A soproni borvidék borászainak köszönetét is tolmácsolták Lázár Jánosnak, mivel a Fertő part beruházáshoz kapcsolódó pályázataikat meg tudták valósítani, így jöhetett létre például a Deák téri Vinodom Közösségi Vinotéka. A szőlőt támadó fitoplazma baktérium nehézséget okoz a gazdáknak, de minden kivágott tőkét kompenzál az állam – derült ki.

Az első sorokban állt Gőbl György is, aki a 2006-os erőszakos események ügyét képviseli. Meglátása szerint az Orbán Viktor által ígért elszámoltatás nem teljesült, hiszen több rendőri vezető is hatalomban maradt.

Az osztrák – magyar viszony megromlását is kilátásba helyezte egy felszólaló, mire Lázár az A3-as autópálya esetét hozta fel. Pitiáner akció, amivel az A3-as meghosszabbítását szabotálja Ausztria. Mellébeszélésnek tartja a környezetvédelmi aggályokat, szerinte egyszerűen arról van szó, hogy az osztrákok nem akarják a történelmi Sopron vármegye és Burgenland egyesítését, nem akarják Magyarország fejlődését. Hozzátette: ma az osztrák GDP 52 ezer €/fő, a magyar 28 ezer €/fő. Az volna az igazságos, ha a magyarok is gazdagok lehetnének, meg kell szűnnie az untermann szerepnek.

„A magyarok nem másodlagos állampolgárok Europában. Minden jár mindannyiunknak, ha fideszes, ha nem. Ezt kell megmutatni a világnak, erre tettem fel a politikai életem!”  – mondta érzelmektől fűtötten Lázár János, amit nagy taps fogadott. 

Persze nem maradtak ki a kormányzati politikát kritizálók felvetései sem, pedofilok kitüntetését, a gyűlöletbeszéd elleni fellépés visszásságát vitatták, de a politikusok aránytalan meggazdagodása, a Zsolti bácsi ügy és a rekordmagas 27%-os ÁFA, valamint az ország gazdasági helyzet sem maradt ki. Ugyanakkor egy kritikus Fidesz szavazó kérdőre vonta a kormánytagot, hogy nem-e éreznek morális, erkölcsi romlást a Fideszben 15 év után.

Lázár János arról beszélt, az internetes világ anonimitása a fék nélküli mocsok áradását hozta mind a közéleti szereplők, mind a választópolgárok oldaláról. Hozzátette, ma bárki meg lehet vádolni, ezzel együtt kell élni, akkor is ha annak nincs valóságtartalma. A politikusnak edzettnek kell lennie, tudnia kell küzdeni. Aki nem bírja a harcot, ne csinálja – jegyezte meg. De nem csak az országos politika ilyen, már a helyi, településszintű politikában is ez van jelen. A kritikára válaszul elmondta, ha valaki minél több mandátumot kap, annál nagyobb a hiba lehetősége. Azonban nem árt elfeledni, hogy az ellenfeleik felerősítik a problémákat. A politikai kampányt mindig is ügyek menténk folytatták, azonban eltűntek a szakmai, konstruktív viták. Mindennapi témák, félnapos ügyek, impulzus kampányt folytatnak a pártok. Hogy ebben mi a valóság, azt egy  intelligens ember megérti, feltarja – vallja a miniszter. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Fideszben minden ügynek van következménye.

Érzi azt a képességet a kormánypártban, hogy meg tudjon újulni, van még bennük potenciál. Megjegyezte, szerinte a Fidesznél csak a Fidesz tud jobb lenni.

Magyarország állapotát tekintve szerinte egy félkész országban élünk ma, de nem azzal van probléma amit 15 év alatt megcsináltak, hanem amit előtte mások nem. Európa egyik legjobban teljesítő országától 10 percre tart beszéed, pontosan tudja, hogy van hova felzárkózni. Ebben csak együttműködéssel, és csak  programmal lehet megoldásra számítani, ami a politikai ellenfelük oldalán nincs meg.

Kiállt a kormány családbarát politikája mellett, mivel számításaik szerint 200 ezer gyerekkel született több, mint ami várható volt. A magyarok támogatása, a migránsok kizárása – egyszerűsíthető le az álláspont, amit a világban zajló folyamatok is megerősítenek. Lázár szerint bolond világ jön, ezért a választóknak meg kell érteniük, hogy szavazataikkal felelősek a jövő generáció sorsáért. Ebben Orbán Viktor garancia a stabilitásra és a biztonságra, szerinte minden más csak káoszhoz vezetne.

Egy Bécsben dolgozó mechatronikai mérnök példaként hozta, hogy szaktársa itthoni fizetéséből csupán 20 ezer forintot tud havonta félre tenni, miközben ő az osztrák keresetével a sokszorosát. Fiatalként nem a „mocskos fideszező” narratívát képviseli, látja a 3%-os otthon start hitel lehetőségét, de szerinte a hazai bérekkel még az önerőt is nehéz megteremteni. megérti, hogy a kormány munkaalapú társadalmat építi, de a szociális hálónak a valós rászólókat segítenie kellene, ami jelenleg nincs megoldva. Ugyanakkor a munkásokhoz hozzá tartozik a munkavállalók megbecsültsége, a szakszervezeti háttér megléte és a munkajogi támasz is, ami itthon Ausztriával ellentétben még nincs megerősítve.

Lázár válaszában megerősítette, ebben is a félkész ország narratívja igazolódik, tervezik osztrák mintára a munkásakamarák fejlesztést, a munkaügyi viták rendezésére egyéb platformok megteremtését. Saját példáját hozta, ő a MÁV-os szakszervezetekkel negyedévente személyes egyeztetést folytat. Szerinte három-öt éven belül radikálisan változni fognak a bérezések a munkaerőhiány miatt. Ma minden fiatal talál munkát, persze nem mindegy mennyiért, de a cél az 1000 €-s minimálbér és az 1 millió forintos átlagbér.

A Barcza Attila országgyűlési képviselő meghívására érkező Lázár János szereplését úgy zárta, Sopront lassan húsz éve vezeti sikeresen a Fidesz, egyúttal köszönetét fejezte Molnár Ágnes képviselőtársának és dr. Farkas Ciprián polgármesternek. A hűséget hűséggel hálálják meg – emelte ki, majd „Hallgass az eszedre, szavazz a Fideszre!” szólammal, tapsvihar kíséretében vonult be a három óra után már kissé megfogyatkozott tömeg gyűrűjébe.

Este nyolckor közel negyven kérdő és hatvan kérdés körül állt a mérleg, majd az országos sajtó további fél órán át faggatta a minisztert, aki ezúttal is hódmezővásárhelyi otthonában zárta a napot.