Megjelent a GYSEV által átveendő vasútvonalak listája

A GYSEV új arculatát viselő Jenbacher-ikermotorkocsi Kőszeg közelében / Fotó: cyberpress.hu

Mint az immár közismert, nagyobb szerepet kap a hazai közösségi közlekedés ellátásban a GYSEV Zrt. a többségi tulajdonos magyar állam kezdeményezésére. A szaktárca korábbi közlése szerint Nyugat-Dunántúlon erősödik a soproni székhelyű vasúttársaság, a jelenleg 434,7 kilométeres pályahálózatot fenntartó vállalat csaknem megháromszorozza működési területét.

Az iho.hu szakportál írta meg, hogy a GYSEV július elsejétől további 752,3 kilométernyi pályát üzemeltethet. A több, mint 150 éves múltra visszatekintő Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. ezentúl Gyékényestől Hegyeshalomig, Székesfehérvártól Szentgotthárdig fog érni.

“Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hivatalos levélben értesítette a GYSEV, illetve a MÁV Zrt.-t arról, hogy alapítói határozatban rendelte el, a két pályahálózat-működtető tegyen meg minden szükséges intézkedést annak érdekében, hogy a kijelölt pályaszakaszokat 2025. június 30-áig adják át a GYSEV működtetésébe.” – számolt be a vasúti magazin.

A soproni vasútállomás peronjai mellett a GYSEV FLIRT motorvonatok / Fotó: cyberpress.hu archívum

Ezzel összefüggésben jelent meg a KTI (Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet), mint kapacitás-elosztó szervezet honlapján a Hálózati Üzletszabályzat (HÜSZ) módosításának tervezete február 28-án. A tervezet értelmében a Dunántúlon és Ausztriában üzemelő regionális vasúttársaság az alábbi vasútvonalak és vonalszakaszok üzemeltetését veszi át:

Informatikai vonal szám Kezdő szolgálati hely Vég szolgálati hely HÜSZ díjszabási km
10L Vinár elágazás Celldömölk-Rendező 1,3
10 Győrszabadhegy pvh. 30+48 szelvény Celldömölk 67,5
11 Győrszabadhegy Veszprém 74,4
11B Dudar Zirc 9
11K Bakonyszentlászló Bakonyszentlászló 351+71 szelvény pvh. 0,6
13 Veszprémvarsány Franciavágás 20,6
14 Pápa Csorna pvh. 357+67 szelvény 35,4
17 Zalaszentiván pvh. 1443+00 szelvény Nagykanizsa 54
20K Celldömölk-Rendező Celldömölk 2,6
20Q Kerta elágazás Jánosháza elágazás 1,9
20 Székesfehérvár pvh 6+10 szelvény Porpác pvh. 984+97 szelvény 151,7
22 Zalalövő pvh. 221+65 szelvény Zalalövő 0,5
23 Zalaegerszeg Rédics 48,8
25 Zalabér-Batyk Zalaszentgrót 5,9
26 Boba Őriszentpéter oh. 100,4
25K Zalaszentiván elágazás Andráshida elágazás 3,5
26L Uzsa Uzsabánya 2,8
26 Balatonszentgyörgy pvh. 338+90 szelvény Ukk 62,1
26K Tapolca Zalahaláp 5
27 Csajág pvh. 213+75 Hajmáskér 21,4
29 Tapolca pvh. 1172+00 szelvény Tapolca 0,6
30 Balatonszentgyörgy pvh. 1810+78 szelvény Murakeresztúr 52,9
30H Murakeresztúr oh. Murakeresztúr 2,1
37K Balatonszentgyörgy elágazás Sármellék rh. 8,2
41 Gyékényes pvh. 998+18 szelvény Gyékényes 0,9
41H Gyékényes Gyékényes oh. 1
60 Murakeresztúr Gyékényes pvh. 167+45 szelvény 17,2

Az érintettek véleményezésére kifüggesztett dokumentumból kiderül, a jelen Hálózati Üzletszabályzat 2025. április 1-jén 0:00 órától 2025. december 13-án 24:00 óráig hatályos. Az intézkedés azt jelenti, hogy a GYSEV nem csak pályát vesz át a MÁV-tól, hanem személyzetet és járműveket is. Az üzemeltetéshez szükséges eszközök, ingatlanok is a zöld-sárga felségterülethez tartoznak júliustól.

A kormányzati törekvés célja a MÁV gyesevesítése, lévén a kisebb vasúttársaság mindig is jobban szolgáltatott.