Legyártották az első GYSEV IC motorvonat kocsiszekrényét a Stadler hazai üzemében

Fotó: Lázár János Facebook-oldala

Fontos üteméhez érkezett a soproni székhelyű vasúttársaság legújabb járműbeszerzési projektje, hiszen bemutatásra került a Sopron – Budapest és Szombathely – Budapest viszonylatban közlekedő új IC motorvonatok első darabja. A GYSEV 11 darabot vásárol a Stadler motorvonatjából, melyet egy jövő évi iparági vásáron már be is mutatnak a szakmai nagyközönség számára. A cég szolnoki gyárában ünnepélyes keretek között mutatták be az első GYSEV színterves kocsiszekrényt.

Nagyszabású leleplezést tartottak a svájci vasúti óriásvállalat, a Stadler magyarországi telephelyén november 21-én pénteken. Harminc év után ismét készül Magyarországon IC motorvonat, ráadásul magyar szorgalommal és svájci minőséggel. Peter Spuhler, aki a Stadler Rail AG igazgatótanácsának elnöke köszöntőjében hangsúlyozta, tizennyolc éves magyarországi jelenlétük alatt eddig hatezer kocsiszekrényt gyártottak le. A kapacitásbővítő fejlesztéseknek köszönhetően megötszörözték a teljesítményüket, már évente akár 750-et tudnak legyártani. Ez a harmadik megrendelése a GYSEV-nek a Stadlertől, az új IC motorvonatot jövőre fogják bemutatni a berlini InnoTrans közlekedési kiállításon, ami a világ legnagyobb vasúti ipari vásárja.

Az elnök hozzátette: nagyon elégedettek a minőséggel, a motivált és nagyon jól képzett munkatársai közösségükkel, és kifejezetten elégedettek a magyar kormánnyal is, ami mindig támogatta őket a gyár kiépítésében.

Büszkék arra, hogy 206 járművet gyártottak le Magyarországnak, hiszen a GYSEV és a MÁV-Start Stadler Flirt, Kiss és TramTrain típusú járműveket is üzemeltet – mondta el Peter Spuhler. Hangsúlyozta, a magyar kormány 54 darab HÉV motorvonat beszerzésre kiírt tenderére is adnak ajánlatot, nagy arányú magyar beszállítói háttérrel rendelkező vállalatként jó esélyeket remélnek.

Mosóczi László, GYSEV igazgatóságának elnöke gróf Széchényi Istvánt idézte, miszerint „jó közlekedések nélkül nem igen szabad az ember”. Arról beszélt, jó közlekedésre ma is szükség van, azért 2013-től összesen 20 darab Stadler motorvonatot állított flottába a zöld-sárga vasúttársaság. A modern járművek az utasok elismerése mellett a GYSEV szakemberei számára is beváltak. Szüksége is van a kisebbik magyar vasúttársaságnak minőségi szerelvényekre, hiszen idén nyártól bő 750 kilométer vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-tól, amelyen fokozatosan veszi át a közszolgáltatás ellátását.

Történelmi mérföldkőnek nevezte a GYSEV életében az InterCity motorvonatok megjelenését, amivel a távolsági szolgáltatásban is emelhetik a szolgáltatási színvonalat.

Fotó: Lázár János Facebook-oldala
Fotó: Lázár János Facebook-oldala

Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédében arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarország Kormánya elkötelezett a 140 ezer férőhelyes vasúti flottát nem csak megújítja, hanem 180 ezer fős kapacitásra emelje. A következő években 60 ezer ülőhelyet fognak járműbeszerzéssel kicserélni. Lázár János hosszan méltatta a Stadler fejlődését, hiszen Peter Spuhler kis családi vállalkozásból épített világméretű vállalatot. Hálásak azért is, mert 70 milliárd forint értékben gyarapodott Szolnokon  a vállalat, és 750 munkavállalót foglalkoztatnak.

Kiemelte: a magyar állam elkötelezett a kötöttpályás közlekedés fejlesztése mentén, 30%-kal nőtt az elmúlt években az utazóközönség száma. Hogy ez jó, és ne csak olcsó legyen, 1100 milliárd forintos programot indított a közlekedési kormányzat az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből és támogatásából. Ehhez kapcsolja Lázár GYSEV-ben végrehajtott tulajdonrész növelést is, melyben először az osztrákok ellenállása mutatkozott meg, ám a miniszter szerint „most már össze ültünk sörözni.” Úgy folytatta: „megnyugtatom a labancok lelkéért aggódókat, hogy az osztrák partnerrel is alakul, körvonalazódik a GYSEV sorsát illetően egy együttműködés.” A döntő szó a magyaroké, de a GYSEV fejlesztésére Ausztriával új megállapodást fognak kötni.

A GYSEV 11 db új Flirt IC motorvonatán túl terveik között szerepel további 10 jármű beszerzése is, melyről rövidesen a GYSEV igazgatósága fog dönteni.

A MÁV kihívásairól is beszélt a közlekedési miniszter, megemlítve, hogy az 50-60 éves járművek üzemeltetése nehezen fenntartható és az utazók igénye is jogos. Ennek érdekében egy Svájccal való szoros együttműködésben kötelezték el magukat, hiszen a svájci motorvonat flotta rövidesen teljes egészében lecserélésre kerül. A 15-20 éves használt járművek átvételét, hazai forgalomba állítását szorgalmazzák.

Mi több, még az idén, 2025-ben 93 darab Stadler motorvonat, 14 ezer ülőhely megvásárlásáról kötnek megállapodást.

Ennek a 80 milliárdos üzletnek az is a része, hogy a Stadler magyarországi igényekre szabja és karbantartja is a járműveket. Ezzel a mai járműkapacitás 10%-a tud megújulni, a vonatok Debrecen és Miskolc térségében állnak szolgálatba. Amennyiben további használt járművek szabadulnak fel, úgy készek azok megvásárlására is.

A rendezvényen részt vett többek közt továbbá Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgató Alexander Renggli Svájc magyarországi nagykövete, valamint Dr. Czukor József Magyarország svájci nagykövete.