
Sopronban tartotta aktuális 17. lakossági fórumát Lázár János építési és közlekedési miniszter, amely eseménynek a helyszíne a város szívében, a Széchenyi téren volt. A vidékjárási kérdezz-feleleknek – avagy hivatalosan a „Bárhol, bárkivel, bármiről!” szlogen alatt futó, egyébként nagy közérdeklődéssel követett roadshowra itt is sokan voltak kíváncsiak, és bizony itt is az országos aktuálpolitikai hírek és a már-már bulvárkategóriába sodródó közéleti események informális felvetései mellett, leginkább a helyi problémák, fejlesztések, tervek kerültek a kérdezők által górcső alá.
Lázár János állta a sarat, ezúttal is igyekezett közvetlen és frappáns válaszaival megnyugtatni a kérdezőket, látszott, hogy jól felkészült Sopron és térsége kérdéskörében, ha összegezni kellene, talán azt lehetne mondani, hogy nem lehetett „csőbe húzni”. Igaz, azért volt olyan országos politikai körre irányuló kérdés, amire ugyan született válasz, de mégis maradt hiányérzete az embernek, de persze minden csak nézőpont kérdése. Nyilván egy ilyen nyilvános és nagyközönség előtt lezajló eseményen nem egyszerű az embernek a válaszát, véleményét úgy megfogalmazni, hogy szem előtt kell tartania a pártcsalád fő csapásvonalát, miközben az ember egy-egy adott esetben mást gondol az adott jelenségről, vagy éppen radikálisabban döntene, mégis többnyire sikerült megugrani ezt a kihívást is.


Minden bizonnyal a közéleti események hírfogyasztói – legyenek ők bármelyik oldal szimpatizánsai is – az általuk hitelesnek minősített portálokon, felületeken már tájékozódtak a soproni eseményen elhangzottakról, így Mariana-árok típusú mélységekbe alámerülő beszámolóval nem is szolgálnánk, inkább csak amolyan vázlatszerűen ( bár így is elég hosszúra nyúltan ) idézzük fel a történteket.
A Leghűségesebb városban a minisztert Barcza Attila, Sopron és térségének Fideszes országgyűlési képviselője köszöntötte a fórumon, aki mint moderátor kísérte végig az eseményt. Lázár János felvezetőjében elmondta, hogy a kormány 300 milliárd forintból megépítette az M8-as autópályát, ami körülbelül fél óra spórolást jelent a Sopron-Budapest távon és közlekedési szempontból feltette Sopront is térképre. Tervben van az is, hogy Sopronból a Balatont is gyorsabb, korszerűbb autóúton lehessen majd elérni, ez tervezési fázisban van.

A miniszter elmondta, hogy tudja, hogy ez a város egy olyan speciális helyzetben van a munkerőpiac szempontjából, ami megoldást igényel, ezért olyan ipari fejlesztéseket is szeretnének a térségben végrehajtani a következő években, melyek az osztrák fizetésekkel fel tudják venni a versenyt és biztonságot nyújthat a térségben élőknek a napi ingázás nélkül.
A fórumon következett aztán a sorjázó kérdéscsokor, amelyekből kiemelve egy-két témát, illetve a választ, az alábbiak hangzottak el:
Az építési és közlekedési minisztert a közbeszéd lesújtó állapotáról kérdezték, amiben a kérdező szerint a jobb oldalt erősen támogató médiaszereplők is felelősek, viszont amikor a másik oldalról van hasonló eset, az felnagyítva van tálalva. Lázár János szerint óriási baj lenne, ha 35 évvel a rendszerváltás után mindezek hatására elszabadulna az erőszak az országban. Hozzátette, ő maga is volt ennek áldozata, elítéli az ilyen jellegű hergelést, nem helyes az az út, amelyre ez terelődött. Kiemelte, hogy az kell hogy legyen minden magyar érdeke, hogy béke legyen a választásokig és azon túl is az országban, és kulturáltak maradjanak a politikai viták. Az ország a saját vesztébe rohan, ha gyalázatra, gyűlöletre építi a politikát. – tette hozzá.
Lázár János véleménye szerint a pedofiloknak halálbüntetést kellene adni, bár ezt az uniós törvények tiltják. Kiemelte, hogy a kormánynak tett egy javaslatot, amely azt tartalmazza, hogy akit pedofilbűncselekményen kapnak el, azt lehessen tényleges életfogytiglanra ítélni, illetve vezessék be a kémiai kasztrálást. Hozzátette, hogy mindezek mellett azonban a pedofíliával rágalmazókat, vádaskodókat is börtönbe záratná. Az aktuális vádaskodások kapcsán kiemelte, hogy sem a Fidesz kormányzatban, sem a Fidesz vezetésében egyetlen pedofil sincs, minden vád alaptalan. Azok hazudnak, akik ilyet állítanak!



Tompa Judit, Fertőrákos polgármestere is a kérdezők között volt, aki a térségben egy nagyon is élénken foglalkozó témakörben, a Fertő tó hazai partszakaszának fejlesztése ügyében érdeklődött. Elmondta, hogy ő úgy értékeli, hogy az elmúlt hat évet a bizonytalanság jellemezte ebben az ügyben és bizony mára elfogyott a türelem. Mi a jelenlegi koncepció, mi lesz a projekt jövőjével?
A miniszter elmondása szerint a további fejlesztések akkor kezdődhetnek amikor a lakosok eldöntik mit szeretnének, és ennek felmérésében, illetve feltárásban Barcza Attila, mint miniszteri biztos a támasza, aki folyamatosan tárgyal az érintett helyi szervezetekkel, egyesületekkel és az önkormányzatokkal. Lázár János szerint a korábbi tervekkel ellentétben nem lesz sem ökocentrum, sem szálloda a területen. A legfontosabb a strand kivitelezése és az ahhoz tartozó parkoló felépítése, ezen kell most dolgozni, de várja az összesített javaslatokat. A jövőben ebben a témakörben Sopronba érkezik majd és az érintettekkel letisztázzák a felvázolt igényeket és azután lehet majd a következő lépést megtenni. Elnézést kért a helyiektől, hogy kialakult ez a tarthatatlan és jelenleg stagnáló állapot ezzel a projekttel kapcsolatban, azon vannak, hogy mielőbb visszakapják a térségben élők és a turisták is a partszakaszt.
Sellei Tamás, Pereszteg polgármestere a település határában található ATEV dögteleppel kapcsolatban vetette fel kérdését, amely a közelmúltban azért került be a köztudatba, mert ide kerültek a ragadós száj- és körömfájás vírussal fertőzött tetemek a rábapordányi állattartó telepről, amely akkor nagy felzúdulást keltett. A polgármester nehezményezte, hogy míg a Bábolnán található telepre érkező tetemekkel kapcsolatban Lázár János a helyi polgármesterrel, illetve a bábolnai hivatallal személyesen is felvette a kapcsolatot és némi kárpótlásban is megegyeztek a helyiek érdekében, addig az itt elmaradt. A miniszter ígéretet tett arra, hogy hamarosan Peresztegre érkezik és bízik abban, hogy sikerül megegyezniük egy mindkét fél számára kielégítő megoldásban.

Szóba került a hazai vasút, illetve a GYSEV helyzete is. A miniszter GYSEV állapotát úgy látta, hogy korábban a közös társaságból az osztrák oldal fejlődött, míg a magyar csak fejlődgetett, így szükség volt ebben a struktúrában is rendet tenni. A MÁV és a VOLÁN kapcsán kijelentette, hogy ott is fejlesztési, fejlődési szakaszban van a két társaság, amit az is jelez, hogy soha ennyien nem vették igénybe a tömegközlekedés jelentette lehetőségeket. Tovább dolgoznak azon, hogy a szolgáltatás színvonala a két említett vállalatnál is GYSEV színvonalúra emelkedjen. A korábban már Sopronban is tesztelt és beharangozott elektromos buszokkal kapcsolatban elhangzott, hogy napirenden van a téma, hamarosan meg is érkezhetnek ezek a környezetkímélő tömegközlekedési eszközök.
A hazai közlekedéssel kapcsolatban elhangzott az is, hogy az M1-es autópálya 2×3+1 sávosra bővül, amelynek használatára az első évben (években?) az érintett megyékben élők várhatóan kedvezményes pályamatricákkal közlekedhetnek.

Egy kérdező a kormány meggazdagodásának kérdéskörét vetette fel, amelyre Lázár János azt mondta, hogy ő nem látja, hogy a kormány meggazdagodott volna. A miniszter szerint sok esetben legendák és szóbeszéd alapján vannak az ilyen jellegű „információk” tálalva és kezelve, amelyről azt gondolja, ha fele igaz lenne, már az is jó lenne, mármint a politikusok szempontjából, ha a vagyoni hátteret nézzük. A vagyonnyilatkozatok nyilvánosak, azok bárki számára elérhetőek. Ellenben úgy látja, hogy az ország gyarapodott, de korántsem eléggé, ezen kell dolgozni, amelyeknek a beruházások, a fejlesztések csak jót tehetnek.
Persze még volt sok felvetett kérdés, amelyek között azért akadt pár alákérdezőnek tűnő mikrofont ragadó is, de összességében elmondható, ez a roadshow is rendbontás nélkül lezajlott. Nem maradt el egy kis Tiszázás sem, ahogy Brüsszel is megkapta a magáét pár mondatban, de ezek a fősodratú médiafelületeken nagy valószínűséggel elérhetőek.

via Leczovics Zsolt