Lázár János és Farkas Ciprián / fotó: Leczovics Zsolt - cyberpress.hu
Kedden délelőtt tartott csúcstalálkozót városunkban Lázár János vezetésével az Építési és Közlekedési Minisztérium a soproni városvezetéssel, amelynek fókuszában a térség további infrastrukturális és gazdasági fejlesztése volt. A délelőtti ülést egy sajtótájékoztató követte, amelyen elhangzottak azok az intézkedések és tervek, amelyekről érdemi döntések születtek. Dióhéjban összefoglaltuk a lényeget.
Lázár János és Farkas Ciprián / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu
A közelmúltban átadott határig tartó gyorsforgalmi úttal kapcsolatban a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy úgy tűnik Ausztria részéről, illetve pontosítva Burgenland tartomány részéről nem mutatkozik hajlandóság arra, hogy megvalósítsák azt a fejlesztést, amely által összekapcsolódhatna az M85-ös autóút az osztrák A3-as autópályával. A miniszter ez ügyben azért bizakodó, úgy gondolja remélhetőleg a közeljövőben az osztrák kormányalakítást követően belátják, hogy erre pedig szükség van. Magyar részről a törekvés megvan a tárgyalásokra, hiszen a jelenleg hiányzó mintegy nyolc kilométeres szakasz miatt közlekedési nehézségek vannak, ami az Ausztriába ingázók mindennapjait, munkahelyükön való helytállásukat megnehezíti.
.
Jó hír, hogy a kormány támogatásával mintegy 6 milliárd forintból megújul számos soproni út, többek között a Csengery utca, a Balfi út, az elkerülő út Virágvölgy és városhatár közti szakasza, valamint a Kisvárkerület is végre új köntöst kaphat, amely már nagyon megérdemli a felújítást.
.
Megemlítették a Fertőrákos és Balf közötti, valamint a Soprontól a Fertő tóhoz való eljutást biztosító utak fejlesztési lehetőségét is, melyet mintegy 15 kilométeren kívánnak elvégezni. A kiviteli tervek rendelkezésre állnak, de az útépítéshez kapcsolódóan szükséges még egyéb területek kisajátítása és megvásárlása, melyet 2025-ben végeznek el. Ez utóbbi előkészítésére 600 millió forintot fordít az állam, míg az állami kezelésű belterületi utak felújítására 6 milliárd forintot csoportosítanak. Mindezen közlekedésfejlesztési beruházáson túl a soproni önkormányzat saját hatáskörben további 1,9 milliárd forintot fog költeni a városi utak rendbetételére.
.
Az ígért útépítések/felújítások a következő egy évben fognak megvalósulni. – hangsúlyozták az ambiciózus célokat.
.
Hamarosan – elhangzott a 2025-ös Húsvéti időpont környéke! – birtokba vehetik a Fertő parton az új kikötőt a vitorlások és a horgászok, azonban addig még infrastrukturális kiépítésekre van szükség, amelyek folyamatban vannak. Ez a nulladik lépésnek ígérik, tehát idén húsvétra a bekötőút építése, ideiglenes konténer kiszolgáló egységek telepítése és a part részleges megnyitása várható. A partszakasz további fejlesztésekről egy új társadalmi párbeszéd indul Barcza Attila országgyűlési képviselő koordinálásával, aki az érintettekkel felveszi a kapcsolatot és érdemi megbeszéléseket folytat, amelyek figyelembevételével indul majd meg a terület további fejlesztése.
.
Lázár János hozzátette, hogy érdekes jelenség a Fertő tóval kapcsolatban az, hogy amíg az osztrák oldalon szinte minden partszakaszon, szinte bármi megépülhet, addig a legjobban ők harcolnak azért, hogy a magyar oldalon semmilyen fejlesztés ne valósuljon meg, amelynek oka minden bizonnyal az osztrák turisztikai és gazdasági érdekek megvédése.
.
Ezzel kapcsolatban továbbá úgy fogalmazott, hogy az osztrák fejekben egyfajta megszállási terv van, és ez az érdek akadályozza a fejlesztés megvalósítását. Úgy látja, vita van abban, hogy mi épüljön a Fertő tó magyar partján, de Sopron és a kormány a békés megoldásban érdekelt. A nulladik lépést és az egyeztetéseket követően lehet majd arról beszélni, hogy mi legyen a közművesített partszakasszal, mi legyen a fejlesztési koncepció. Elfogadják a környezetvédők aggodalmát, ezért a kompromisszumos megállapodást újra a kormány elé fogják terjeszteni.
.
Szorosabb lesz a város és a GYSEV kapcsolata is, amely Sopron legnagyobb munkáltatója és legnagyobb adófizetője is egyben.
.
Az állami tulajdonrész megnövelését övező félelmeket megnyugtatólag igyekezett kezelni Lázár János. A közlekedési miniszter kijelentette, hogy miután többségi magyar tulajdonba került a GYSEV, nem kell attól félni, hogy az mávosítva lesz, mert a cél pont fordított, a MÁV lesz gyesevesítve, egész pontosan az lesz felemelve olyan szintre, amit a GYSEV eddig is biztosított. A vonatbeszerzés is folyamatban van, hamarosan a soproni IC-k járműparkja is új szerelvényeket kap a még komfortosabb utazási élmény elérése érdekében. Ide tartozik az is, hogy a GYSEV CARGO még szorosabban kapcsolódhat be a város gazdasági fellendülésébe, és annak a jelenlegi területe mellett kialakításra kerülő új ipari parkban, egy a logisztika területén tevékenykedő nagyszabású és munkahelyteremtő beruházás is tervben van, amely egyfajta kitörési pont lehet Sopron számára.
.
Elégedettek a GYSEV működésével, ezért szeretnék, hogy még több részt vállaljon a magyar vasúti közlekedésben. A GYSEV jól és közmegelégedésre végzi munkáját, ezért bízzák rá 450 kilométer helyett a jövőben 1290 kilométer üzemeltetését.
Lázár János / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu
A sajtó előtt méltatta Sopron és a Volánbusz hosszú távra elköteleződött kapcsolatát a miniszter, hozzátéve, hogy városunk a kevés települések egyike, ahol nem tartozik a város a közszolgáltatónak. A szerződésben foglalt új buszok szolgálatba állítását is kilátásba helyezték, amely által elektromos buszok érkezhetnek Sopronba. Ez egy újabb fejlesztési pont az Építési és Közlekedési Minisztérium valamint a Soproni Önkormányzat között köttetett együttműködési megállapodásban, ami a helyi tömegközlekedés színvonalának emelését célozza. Hogy valóban tisztán elektromos, vagy alacsony károsanyag kibocsátású járművek beszerzése történik, az még kérdéses, de a gazdaságosabb és környezetbarátabb üzemeltetés tekintetében egylényegű.
.
Sopron Megyei Jogú Város vezetése abban is megállapodott a minisztériummal, hogy újabb soproni műemléképületek újuljanak meg a jövőben, amely tovább emelheti a város fényét. Ehhez a szabályozásokat is felül kell vizsgálni annak érdekében, hogy a bentlakók esetlegesen tulajdonhoz juthassanak, és részt tudjanak venni a műemléki épületek rekonstrukciójában. A város történelmi magjának hasznosítása a turizmus érdekében is kiemelt feladat, többek közt ezért is fontos ezen munkák elvégzése.
Lázár János / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu
A Lővérek fejlesztési terveivel kapcsolatban felidézték, hogy korábban a tervek között szerepelt a városrészben egy látogató-, konferencia központ építése. A területet megtisztították, de a fejlesztés nem valósult meg. A jelentős tervcsomag megvalósítása kapcsán Lánszky Regő országos főépítész, a városi főépítésszel közösen és Barcza Attila részvételével egyeztetéseket fog folytatni a témában, de a 2025-ös évben a valós munkálatokra biztosan nem ad forrást az állam, így amolyan elméleti síkon marad ez a beruházás. Lázár János szerint jelenleg az említett projektnél racionálisabb az utakra és új közösségi közlekedési járművekre költeni a pénzt, valamint érdemes újra átgondolni a a területtel kapcsolatban a fejlesztési elképzeléseket, mielőtt a választásokat követően majd újból a kormány elé vinnék a soproniak elképzelését.
Lázár János a témák áttekintését követően kifejtette, Farkas Ciprián nem véletlenül szerepelt jól a tavalyi helyhatósági választásokon, hiszen az elmúlt időszakban komoly eredményeket tudhat maga mögött a város. Kevés olyan hivatalban lévő fideszes polgármester van a nagyobb városokban, ahol ötven százaléknál nagyobb győzelmi eredményt tudott elérni a város első embere.
Lázár János / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu
A miniszter mintegy zárszóként kiemelte, hogy: Sopron sokáig Csipkerózsika álmát aludta, és Trianon után száz évvel talált magára, hiszen megtalálta útját és célját!
Kedden délelőtt tartott csúcstalálkozót városunkban Lázár János vezetésével az Építési és Közlekedési Minisztérium a soproni városvezetéssel, amelynek fókuszában a térség további infrastrukturális és gazdasági fejlesztése …
Oldalunkon cookie-k előfordulhatnak, használatuk a reklámok preferálásához járul hozzá és segít a statisztikák vezetéséhez, összhangban az európai általános adatvédelmi rendelettel. Oké!Tudd meg mi ez ...
Adatvédelmi és cookie-s irányelvek
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.