Lázár János: Sopron már elérhető, most a következő pont, hogy gazdaságilag is fellendítsük!

Lázár János és Farkas Ciprián / fotó: Leczovics Zsolt - cyberpress.hu

Kedden délelőtt tartott csúcstalálkozót városunkban Lázár János vezetésével az Építési és Közlekedési Minisztérium a soproni városvezetéssel, amelynek fókuszában a térség további infrastrukturális és gazdasági fejlesztése volt. A délelőtti ülést egy sajtótájékoztató követte, amelyen elhangzottak azok az intézkedések és tervek, amelyekről érdemi döntések születtek. Dióhéjban összefoglaltuk a lényeget. 

Lázár János és Farkas Ciprián / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu
A közelmúltban átadott határig tartó gyorsforgalmi úttal kapcsolatban a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy úgy tűnik Ausztria részéről, illetve pontosítva Burgenland tartomány részéről nem mutatkozik hajlandóság arra, hogy megvalósítsák azt a fejlesztést, amely által összekapcsolódhatna az M85-ös autóút az osztrák A3-as autópályával. A miniszter ez ügyben azért bizakodó, úgy gondolja remélhetőleg a közeljövőben az osztrák kormányalakítást követően belátják, hogy erre pedig szükség van. Magyar részről a törekvés megvan a tárgyalásokra, hiszen a jelenleg hiányzó mintegy nyolc kilométeres szakasz miatt közlekedési nehézségek vannak, ami az Ausztriába ingázók mindennapjait, munkahelyükön való helytállásukat megnehezíti.
.
Jó hír, hogy a kormány támogatásával mintegy 6 milliárd forintból megújul számos soproni út, többek között a Csengery utca, a Balfi út, az elkerülő út Virágvölgy és városhatár közti szakasza, valamint a Kisvárkerület is végre új köntöst kaphat, amely már nagyon megérdemli a felújítást.
.
Megemlítették a Fertőrákos és Balf közötti, valamint a Soprontól a Fertő tóhoz való eljutást biztosító utak fejlesztési lehetőségét is, melyet mintegy 15 kilométeren kívánnak elvégezni. A kiviteli tervek rendelkezésre állnak, de az útépítéshez kapcsolódóan szükséges még egyéb területek kisajátítása és megvásárlása, melyet 2025-ben végeznek el. Ez utóbbi előkészítésére 600 millió forintot fordít az állam, míg az állami kezelésű belterületi utak felújítására 6 milliárd forintot csoportosítanak. Mindezen közlekedésfejlesztési beruházáson túl a soproni önkormányzat saját hatáskörben további 1,9 milliárd forintot fog költeni a városi utak rendbetételére.
.
Az ígért útépítések/felújítások a következő egy évben fognak megvalósulni. – hangsúlyozták az ambiciózus célokat.
.
Hamarosan – elhangzott a 2025-ös Húsvéti időpont környéke! –  birtokba vehetik a Fertő parton az új kikötőt a vitorlások és a horgászok, azonban addig még infrastrukturális kiépítésekre van szükség, amelyek folyamatban vannak.  Ez a nulladik lépésnek ígérik, tehát idén húsvétra a bekötőút építése, ideiglenes konténer kiszolgáló egységek telepítése és a part részleges megnyitása várható. A partszakasz további fejlesztésekről egy új társadalmi párbeszéd indul Barcza Attila országgyűlési képviselő koordinálásával, aki az érintettekkel felveszi a kapcsolatot és érdemi megbeszéléseket folytat, amelyek figyelembevételével indul majd meg a terület további fejlesztése.
.
Lázár János hozzátette, hogy érdekes jelenség a Fertő tóval kapcsolatban az, hogy amíg az osztrák oldalon szinte minden partszakaszon, szinte bármi megépülhet, addig a legjobban ők harcolnak azért, hogy a magyar oldalon semmilyen fejlesztés ne valósuljon meg, amelynek oka minden bizonnyal az osztrák turisztikai és gazdasági érdekek megvédése.
.
Ezzel kapcsolatban továbbá úgy fogalmazott, hogy az osztrák fejekben egyfajta megszállási terv van, és ez az érdek akadályozza a fejlesztés megvalósítását. Úgy látja, vita van abban, hogy mi épüljön a Fertő tó magyar partján, de Sopron és a kormány a békés megoldásban érdekelt. A nulladik lépést és az egyeztetéseket követően lehet majd arról beszélni, hogy mi legyen a közművesített partszakasszal, mi legyen a fejlesztési koncepció. Elfogadják a környezetvédők aggodalmát, ezért a kompromisszumos megállapodást újra a kormány elé fogják terjeszteni.
.
Szorosabb lesz a város és a GYSEV kapcsolata is, amely Sopron legnagyobb munkáltatója és legnagyobb adófizetője is egyben.
.
Az állami tulajdonrész megnövelését övező félelmeket megnyugtatólag igyekezett kezelni Lázár János. A közlekedési miniszter kijelentette, hogy miután többségi magyar tulajdonba került a GYSEV, nem kell attól félni, hogy az mávosítva lesz, mert a cél pont fordított, a MÁV lesz gyesevesítve, egész pontosan az lesz felemelve olyan szintre, amit a GYSEV eddig is biztosított.  A vonatbeszerzés is folyamatban van, hamarosan a soproni IC-k járműparkja is új szerelvényeket kap a még komfortosabb utazási élmény elérése érdekében. Ide tartozik az is, hogy a GYSEV CARGO még szorosabban kapcsolódhat be a város gazdasági fellendülésébe, és annak a jelenlegi területe mellett kialakításra kerülő új ipari parkban, egy a logisztika területén tevékenykedő nagyszabású és munkahelyteremtő beruházás is tervben van, amely egyfajta kitörési pont lehet Sopron számára.
.
Elégedettek a GYSEV működésével, ezért szeretnék, hogy még több részt vállaljon a magyar vasúti közlekedésben. A GYSEV jól és közmegelégedésre végzi munkáját, ezért bízzák rá 450 kilométer helyett a jövőben 1290 kilométer üzemeltetését.
Lázár János / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu
A sajtó előtt méltatta Sopron és a Volánbusz hosszú távra elköteleződött kapcsolatát a miniszter, hozzátéve, hogy városunk a kevés települések egyike, ahol nem tartozik a város a közszolgáltatónak. A szerződésben foglalt új buszok szolgálatba állítását is kilátásba helyezték, amely által elektromos buszok érkezhetnek Sopronba. Ez egy újabb fejlesztési pont az Építési és Közlekedési Minisztérium valamint a Soproni Önkormányzat között köttetett együttműködési megállapodásban, ami a helyi tömegközlekedés színvonalának emelését célozza. Hogy valóban tisztán elektromos, vagy alacsony károsanyag kibocsátású járművek beszerzése történik, az még kérdéses, de a gazdaságosabb és környezetbarátabb üzemeltetés tekintetében egylényegű.
.
Sopron Megyei Jogú Város vezetése abban is megállapodott a minisztériummal, hogy újabb soproni műemléképületek újuljanak meg a jövőben, amely tovább emelheti a város fényét. Ehhez a szabályozásokat is felül kell vizsgálni annak érdekében,  hogy a bentlakók esetlegesen tulajdonhoz juthassanak, és részt tudjanak venni a műemléki épületek rekonstrukciójában. A város történelmi magjának hasznosítása a turizmus érdekében is kiemelt feladat, többek közt ezért is fontos ezen munkák elvégzése.
Lázár János / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu

 

A Lővérek fejlesztési terveivel kapcsolatban felidézték, hogy korábban a tervek között szerepelt a városrészben egy látogató-, konferencia központ építése. A területet megtisztították, de a fejlesztés nem valósult meg. A jelentős tervcsomag megvalósítása kapcsán Lánszky Regő országos főépítész, a városi főépítésszel közösen és Barcza Attila részvételével egyeztetéseket fog folytatni a témában, de a 2025-ös évben a valós munkálatokra biztosan nem ad forrást az állam, így amolyan elméleti síkon marad ez a beruházás.  Lázár János szerint jelenleg az említett projektnél racionálisabb az utakra és új közösségi közlekedési járművekre költeni a pénzt, valamint érdemes újra átgondolni a a területtel kapcsolatban a fejlesztési elképzeléseket, mielőtt a választásokat követően majd újból a kormány elé vinnék a soproniak elképzelését.

Lázár János a témák áttekintését követően kifejtette, Farkas Ciprián nem véletlenül szerepelt jól a tavalyi helyhatósági választásokon, hiszen az elmúlt időszakban komoly eredményeket tudhat maga mögött a város. Kevés olyan hivatalban lévő fideszes polgármester van a nagyobb városokban, ahol ötven százaléknál nagyobb győzelmi eredményt tudott elérni a város első embere.

 

Lázár János / fotó: Leczovics Zsolt – cyberpress.hu

A miniszter mintegy zárszóként kiemelte, hogy: Sopron sokáig Csipkerózsika álmát aludta, és Trianon után száz évvel talált magára, hiszen megtalálta útját és célját!

 

 

.

.

 

Sopron, 2025.02.11