Lázár János: elfoglaltuk a GYSEV-et

Fotó: Lázár János Facebook-oldala

Tízpontos vállalást jelentett be az építési és közlekedési miniszter a kormány idei első sajtótájékoztatóján. Lázár János Közlekedésinfó keretében ismertette azokat a rövid és középtávú célkitűzéseket, melyek mentén jobbá teszik a kötöttpályás és közúti közösségi közlekedés színvonalát és minőségét. Az elhangzottak a térségben és a Nyugat-Dunántúlon élők számára is tartalmaznak fontos információkat a GYSEV Zrt. szerepvállalása kapcsán, így a soproni székhelyű vasúttársaság jövőbeni feladatait külön részletezzük szemlénkben.

A miniszter keretes szerkezetbe foglalva adott hangsúlyt annak az észrevételének, hogy MÁV-ellenes politikai kampány folyik, amiben a sajtó is közreműködik. A kormánynak azonban az utas az első, utasbarát törekvésekkel folytatják az idei évet is. Az utasok kényelmét szolgáló intézkedéscsomag vonatkozásában 2025-re tíz miniszteri vállalást jelentett be. A tízpontos terv röviden:

  1. Június 1-jétől késési biztosítást vezetnek be a vonatokon és buszokon: 20 perc késés esetén kompenzálják az utasokat
  2. Felújítják a MÁV-csoport pályaudvarain található összes mosdót
  3. Gondoskodnak a tisztább InterCitykről érkezéstől indulásig – takarítószemélyzet fog szolgálatot teljesíteni az utazás teljes időtartama alatt
  4. Létrehozzák a legnagyobb és legkorszerűbb autóbuszflottát – 1000 db új buszt szereznek be a ciklus végéig
  5. Megerősítik a mozdonyflottát – 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, azon belül az IC járatok közel 90%-a nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni
  6. Enyhítik az IC-kocsihiányt a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával, mielőbbi visszatérésével
  7. A GYSEV erőforrásait a magyar utasok szolgálatába állítják
  8. Bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét
  9. Klímagaranciát adnak az utasoknak, vagyis feltüntetik, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával, ha ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálnak neki ugyanakkor, ugyanolyan feltételekkel modern, klímás erősítő buszjáratot.
  10. Az új MÁV+ applikációval (új késési biztosítás, utastájékoztatási funkciókkal) teszik egyszerűbbé az utazást
A soproni GYSEV pályaudvar egy Flirt motorvonattal / Fotó: cyberpress.hu archívum

Minket, soproniakat és immáron egy egész régiót a 7-es pont érinthet a legjobban, ami a GYSEV-vel kapcsolatos intézkedéseket érinti. A miniszter a pontok felsorolása folytán vázolta: az utaskomfort, a késések és a tisztaság rendezése valamint a járműpark megerősítésén túl óriási különbségek vannak a szolgáltatás minőségében és az igényekben is az országban nyugati és keleti között.

“Az új személyszállítás és közszolgáltatási joganyag Debrecent kiemeli és az ország keleti felére is fókuszál” – kezdte Lázár János, hozzátéve: “ebből következett az, hogy egy nem szokványos piaci, mondhatnám egészen kalandos üzleti lépésre szántuk magunkat, amikor lényegében az történt, hogy a GYSEV-ben meghatározó üzletrész szereztünk és megkezdtük az osztrák fél kiszorítását.”

“A magyar kormány tudatos és racionális döntése alapján vásárolja fel a GYSEV-et, ami az első tőkeemelés kapcsán 2/3-os, majd a december 23-i tőkeemelést követően 4/5-ös tulajdonrészt eredményezett” – hangzott el, majd a miniszter úgy nyilatkozott: “a GYSEV innentől kezdve nem egy osztrák-magyar vállalat, hanem egy olyan magyar vállalat, amiben egy kis rész Ausztria tulajdonát képezi.”

Mindezeket azért tették, mert szeretnék ha a GYSEV nem Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálná.

Azt a döntést hozták, hogy átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe, ez a gyeseves humán- és műszaki kapacitások beforgatását jelenti a magyarországi közlekedésbe. Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megyék teljes, és Veszprém megye egy részének vasúti közlekedését át fogja venni a zöld-sárga vasúttársaság. Az üzemeltetéssel együtt a munkavállalókat is átveszi a soproni cég. Leszögezte, a GYSEV ma bő 400 kilométeren szolgáltat közmegelégedésre, s azzal, hogy Magyarország elfoglalta a GYSEV-et, lehetővé válik, hogy újabb 500 kilométeren üzemeltessenek.

A GYSEV járműveit be fogják forgatni a magyarországi közlekedésbe, elsősorban a Balatontól nyugatra és északra. A járművek átcsoportosítása azt is jelenti, hogy az ország nyugati felében dolgozó Mávos járműveket elviszik a keleti országrészbe, de pl. a Békés Intercity közlekedtetésébe is besegít gyeseves mozdony. Egészen pontosan két gyeseves mozdony dolgozik már Békés megyében. A GYSEV által beszerzett 11 db új Stadler IC-motorvonat is hasonló szerepet kap. Az 53 milliárd forintos beruházás 3000 férőhelyet jelent, ezt a kapacitást részben a Budapest – Belgrád vonalra is fordítják 2026. januártól.

Lázár az intézkedés kapcsán összefoglalta: emelték a magyar hányadot a cégben, azaz “elfoglaltuk a GYSEV-et”. Magyar vállalattá alakítják, nagyobb magyarországi szerepvállalással. “A MÁV-ot gyesevesítjük” – hangzott el a terv.

Illusztráció / Fotó: cyberpress.hu

Mindezekkel kapcsolatban megjegyezte: természetesen ez Ausztriának nem feltétlenül tetszik.” Hozzátette, szeretné megnyugtatni a burgenlandi választópolgárokat, hogy a szolgáltatás színvonalát ott ugyanúgy biztosítani fogják, mint eddig. Szó sincs arról, hogy ki vonulna a GYSEV Ausztriából, ellenben Magyarországon fokozni fogja a kapacitásait. Az osztrák közszolgáltatásból eredő feladataikat továbbra is maradéktalanul el fogják látni.

Mindezeket levezetve alátámasztotta, hogy nem csak státuszszimbólum, és elvi kérdés a nagyobb magyar tulajdoni hányad“. Az egész akció a GYSEV erőforrásainak jobb kihasználását szolgálja a magyarországi vasúti közlekedés megerősítésében – ismertette.

Újságírói kérdésére pontosította a GYSEV-et érintő átszervezés kérdéskörét. Lázár János emlékeztetett, a GYSEV az egyik legrégebbi osztrák-magyar vállalkozás, ami világháborúkat és kommunizmust is túl élt. Meglátása szerint korábban Magyarországnak érdekei nem érvényesültek, ezért döntött úgy, hogy megpróbálják a magyar részarányt erősíteni. Ez által az összes rendelkezésre álló kapacitás felett tudnak rendelkezni, így ami Auszriában nem szükséges, azt beforgatják a magyar rész ellátása érdekében. “A MÁV szolgáltatásokat gyesevesítik” – tette hozzá. Kiemelte: “a GYSEV mindig is jobban szolgáltatott mint a MÁV, amit a mávosok rosszul viselnek, holott ez a valóság.” Hozzátéve, hogy más anyagi körülmények és más feltételek között. Elhangzott továbbá, hogy a GYSEV egy jó márkanév, ezért dolgozik a kormány két vasúti szolgáltatóval hazánkban. A most bejelentett terjeszkedésen túl várható, hogy a későbbiekben a Dunától nyugatra további megyékben is megjelenhet a GYSEV.

Kiderült az is, hogy 1999-ben volt olyan terv, létezik olyan kormányzati dokumentáció, ami az egész országban leváltotta volna a MÁV-ot GYSEV-re.

“MÁV le, GYSEV be” – mondta a közlekedési miniszter annak kapcsán, hogy még idén megkezdődik a közel 500 km pálya kezelésének átadása. Ismertette, lesznek olyan járművek amit a MÁV kivon nyugatról, és lesz olyan, ahol a GYSEV saját járműveinek másképp történő felhasználásával és járműbeszerzésekkel fognak pótolni.

Úgy gondolják van tartalék a soproni székhelyű vasúttársaságnál, így a GYSEV kapacitásainak beforgatásával a magyarországi tömegközlekedési szolgáltatás ellátása javítható.

Fotó: cyberpress.hu illusztráció
  • Lázár János: elfoglaltuk a GYSEV-et

    Tízpontos vállalást jelentett be az építési és közlekedési miniszter a kormány idei első sajtótájékoztatóján. Lázár János Közlekedésinfó keretében ismertette azokat a rövid és középtávú célkitűzéseket,