
Jelentős szervezeti változáson ment, és megy keresztül a Sopron Holding Zrt, az önkormányzat előszámú feladatellátó vállalkozása. A városvezetés döntése nyomán a társaság városüzemeltetési feladatai – a köztisztasági, útkarbantartási és zöldterület-gazdálkodási divíziók – 2025. augusztus 1-jétől átkerültek a Soproni Önkormányzati Hulladékkezelő Kft.-hez.
A Sopron Holding Zrt.-t 2005. áprilisában alapították, négy önkormányzati cég összeolvadásával. Sopron egy létező trendhez kapcsolódott, hiszen a kétezres évek elején több város szervezte holdingba közszolgáltatásait, ezzel hatékonyabbá téve az irányítást és gazdálkodást. Az elmúlt két évtizedben további feladatok is beolvadtak a struktúrába, így idővel a kátyúzáson át a locsolásig, a parkolástól a távhőig minden egy név alatt futott, ami nem csak a tulajdonos önkormányzat, de a lakosság számára is előnyös volt.
Mi változott?
„2025. augusztus 1-től a városüzemeltetési tevékenységek kiválásra kerültek” – utal röviden a változásra a Sopron Holding honlapja. A Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése által jóváhagyott 2025-ös üzleti tervben azt is látni, hogy a zöldterület-gazdálkodás, közterület-tisztítás, útkarbantartás és a hozzájuk kapcsolódó szervezeti egységek kiválnak a Sopron Holding Zrt.-ből, és beolvadnak a szintén 100%-ös városi tulajdonú Soproni Önkormányzati Hulladékkezelő Kft.-be. Ezzel a Lófuttató utcai telephely is átadásra kerül, emiatt a holdingos irodák átköltöznek az Innovációs Központba.
A változás jogi formája úgynevezett beolvadásos kiválás, amelynek során a Holdingból „kiváló” vagyonelemek beolvadnak a másik, szintén önkormányzati tulajdonú társaságba.
Az önkormányzat honlapján közzétett dokumentumból az is kiderül, hogy a 2025-ös év átgondolt üzleti célokat és óvatos üzletpolitikát igényel. Kiemelik, hogy a pénzügyi egyensúly és a jövedelemtermelő képesség fenntartása 2025-ben is fő cél a nehéz pénzügyi helyzet ellenére. Az üzleti terv hangsúlyozza a likviditás folyamatos vizsgálatát és a likviditás fenntartásának fontosságát a feladatok végrehajtásában; ez korlátozhatja vagy befolyásolhatja a feladatok teljesítését. Szerepel továbbá a banki adósságszolgálat teljesítése, hitelpozíciók fenntartása, valamint a likviditás megőrzése a rulírozó folyószámlahitel megtartásával. Azt már a városi költségvetésből is tudni, hogy a Holding 700 milliós folyószámlahitel rendelkezik, ami az önkormányzat adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásainak 2/3-át teszi ki.
-
A társaság ötvenmillió forintot tervez átadni Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának kötelezettségvállalásként — közérdekű célra — eredményéből, vagy az esetleges veszteségeit finanszírozó eredménytartalékból (az előterjesztés pontos megfogalmazása).
-
A beruházások további megvalósítása évközi, likviditásfüggő engedélyezéssel történik: a beruházási terv megvalósulásának engedélyezése a társaság likviditási helyzetének egyensúlyban tartásától függ.
-
Az üzleti terv megjegyzi, hogy a bevételek jelentős részét az államilag díjszabályozott távhőszolgáltatás adja, valamint a városi költségvetésből származó keretszámok is meghatározó bevételi források.
Ezen körülmények mellett a jövőt érintő elképzeléseket, feladatokat az alábbiak szerint összegezték:
-
Humán erőforrás- és eszközkapacitás kihasználtságának növelése; szolgáltatási minőség megtartása
-
Az anyagbeszerzési folyamatok hatékonyságának ellenőrzése, optimalizálása; folyamatos ár-tárgyalások a beszállítókkal
-
Költségtakarékossági lehetőségek folyamatos keresése
-
A hatékonyság növelése mellett a városüzemeltetési szolgáltatások fejlesztése
-
A lakossági fűtéskorszerűsítési projekt folytatása; a távfűtő rendszer minőségi követelményeinek kielégítése
-
Beruházások szakszerű lebonyolítása; haszongépjárművek cseréje lízingkonstrukciók által, figyelembe véve a fizetőképességet
-
Lejárt kintlévőségek realizálása érdekében hatékony behajtási rendszer működtetése (többek között ügyféllátogatói rendszert is magában foglaló)
-
Rugalmasság és előremutató munkakapcsolat fenntartása az önkormányzattal, szigorú ügyviteli szabályozás mellett
-
A profitcenterek által külső piacok megcélozása, közbeszerzéseken való indulás; versenyképes, rugalmas árképzési mechanizmus kialakítása, szigorú költséggazdálkodás
-
Szerződések folyamatos átvizsgálása; a Sopron Holding Zrt. szerződéses hátterének ésszerűsítése, portfóliótisztítás (például a távhő beszállítói szerződési rendszer átgondolása)
-
Pályázatokon való indulás és idegen források, támogatások megszerzése (például távhő területen)
-
Az Innovációs Központ (inkubátorház) hasznosítása
-
Telephelyek számának és kihasználtságának ésszerűsítése
Az cég átalakítása a munkaerőállományt is érinti, az év eleji 212 főről az év végére 128 főt kívánnak megtartani, de fontos hangsúlyozni, hogy nem leépítésről van szó, hiszen a jogutódhoz kerülnek a munkavállalók. Ugyan a cég év elején inflációkövető bérfejlesztést (7-9%) tudott végrehajtani, a cafeteria rendszer vagy egyéb béren kívüli juttatások visszaállítását jelenleg nem tervezik. Az előterjesztés megjegyzi, hogy a városüzemeltetési feladatok ellátásához szükséges fizikai munkaerő biztosítása folyamatos kihívás. Ezért elengedhetetlen a bérek rendezése és emelése – írják a dokumentumban.
Mi történik?
Bár nem látni a döntéshozók fejébe, a változás eredményeképp a Holdingtól fókuszáltabb működés várható a szűkített ágazatokkal, míg a Hulladékkezelő Kft. megerősödik, és központibb szereplővé válik a városi közszolgáltatások terén. A szétválás nem jelent megszűnést, nem jelent változást a tulajdonosi struktúrában. Mindkét cég megmarad, csupán a feladatok elosztásában történt változás. A város továbbra is biztosítja a közszolgáltatásokat, csak más céges keretek között működnek tovább. A döntéshez kapcsolódóan mindkét cég vagyonmérlegét könyvvizsgáló ellenőrizte.
Az átalakulással egy jelentős korszak zárul le a soproni önkormányzat rendszerváltás utáni időszakában, amikor a Sopron Holding Zrt. egységesen látta el közüzemi feladatok szinte teljes egészét.
A városüzemeltetési feladatok új keretek között, Soproni Önkormányzati Hulladékkezelési Kft. égisze alatt folytatódnak.
Az ügyet a város közgyűlése 2025. április 24-i rendkívüli ülésén tárgyalta, nem rendeltek el zárt ülést, így a jegyzőkönyvből azt is tudni, hogy a jelen lévő önkormányzati képviselők nem szólaltak fel a témában, 15 igen és 1 tartózkodás mellett szavazták meg az előterjesztést. Az átalakítási terv és mellékelte ide kattintva érhető el.