Hutbájdtól Kópházáig: jegyzőkönyv szerint

cyberpress.hu összeállítás

Alig néhány éve adták át az M85-ös autóút Sopron és Csorna közötti szakaszát, az 51 kilométeres 2×2 sávos gyorsúton három pihenőhelyet létesítettek a közlekedők számára. Nevesül Babóti, Széchenyi és Hutbájd pihenőhelyek. Legalábbis egészen 2025. december elejéig így volt.

Ha az autóúton közlekedők nem is vették volna észre, a Kópházi Hírmondó igyekezett hírt adni a változásnak. Kópháza hivatalos közéleti Facebook-oldala arról ír, kikerült a KÓPHÁZA-KOLJNOF Pihenőhely információs tábla az M85-ös gyorsforgalmi útra.

Úgy folytatják: „Kópháza képviselő-testületének határozata alapján az Építési és Közlekedési Minisztérium döntése eredményeképpen Dr. Barcza Attila országgyűlési képviselő közbenjárására ki is került az autós pihenőhelyhez a KÓPHÁZA-KOLJNOF nevet megjelenítő tábla. Büszkén hirdetjük falunk nevét minden erre utazó számára.”

S lám, nem telt öt év a forgalomba adás óta, oda a Hutbájd elnevezés, ami már a sok évvel korábbi terveken is így szerepelt. Na de miért volt erre szükség?

A Kópházi Hírmondó posztja alatt többen is értetlenségüknek adtak hangot. Valaki arról írt, hogy „az átutazó nem sejti a szó jelentését csak a falu idősebbjei tudnának róla mesélni”. Másvalaki pedig pont a régi értékek védelmét tartja fontosnak mikor arról írt: „nagy a múltunk, mennyivel jobb most hogy a falu neve van kiírva. Olyan mintha szégyellenénk a történelmünk.” Többen kifogásolják, hogy a névcserét megelőzően nem hallgatták meg a lakosság véleményét és ötleteit. Kritikát fogalmaztak meg a településvezetés felé is, illetve kérdésként merült fel, hogy „milyen képviselő testületi motiváció és elképzelés vezetett” a döntéshez.

Nos, nem kellett sokat kutatni, hogy rátaláljunk a 2025. május 8-án megtartott rendkívüli ülésre, ahol az ötödik napirendi pontként a következő szerepelt: „Hutbájd” pihenővel kapcsolatos döntés és a polgármester felhatalmazása. Mivel sejtéseink szerint kevesek hobbija, hogy kistelepülési hivatalok jegyzőkönyveit lapozgassák esti olvasmányként, ezért változtatás nélkül idézzük a következő részletet, amely hűen szemlélteti a falusi önkormányzatiság sallangmentes rögvalóságát:

Firtl Mátyás polgármester: És akkor eljutottunk az ötös napirendi pontra, ahol az ügyrendi bizottság elnökének egyébként Feldmann Róbert képviselő úrnak adom át a szót szóbeli előterjesztésként.

Feldmann Róbert képviselő: Köszönöm Polgármester Úr. Javaslom a képviselő-testületnek, hogy bízza meg, vagy hatalmazza meg polgármester urat az M85-ösön található „Hutbájd” elnevezésű parkoló/pihenő névváltozásával kapcsolatos tárgyalások, megbeszélések megkezdésével. Ez lenne a javaslatom.

Firtl Mátyás polgármester: További hozzászólás?

Kuslits István képviselő: Mire szeretnéd?

Feldmann Róbert képviselő: Kópháza-Koljnof

Kuslits István képviselő: Már megszoktam a „Hutbájd”. Azt hittem, hogy a „,Hutbájd” kiegészítve a Kópházával.

Firtl Mátyás polgármester: Amennyiben más hozzászólás nincs, szavazásra teszem fel a kérdést. Utána elmondom a véleményt gyorsan. Aki ezzel egyetért kérem szavazunk 6 igennel, egyhangúlag megszavaztuk.

Firtl Mátyás polgármester: Szeretném azt mondani, hogy nem véletlen vagyok kiöltözve 11 órára megyek, ugye az esős idő ellenére is a Fertő-tavi kikötőbázis átadására. Képviselő Úr (szerk.: Barcza Attila országgyűlési képviselő) idejött, ugye az első szándékomra nekem csak az volt, hogy én a Magyar Falu Programról akarok beszélni. De ennek az lett a vége, hogy hát mindenképp vár a vízitelepen vagy a vitorlástelep átadására, ahol az Ágh Péter (szerk.: Építésügyi és Közlekedési Minisztérium államtitkára) lesz az egyik résztvevő meg ő. Na már most az Ágh Péternek és már a képviselő úrnak is jeleztem, hogy a Magyar Falu Programmal kapcsolatban kell a segítsége, de az Ágh Péternek fogom mondani, hogy keresni fogom a mai testületi döntés értelmében, hogy az M85-ön lévő parkolót át nevezzük. Az más kérdés, amit most feszegettél, hogy az magában, ha kiteszünk egy idegenforgalmi táblát vagy valamit, azon rá lehet írni, hogy ez a „,Hutbájd” dülő rész volt valamikor, de azt, hogy a valaki elmegy a 85-ösön, Győrből Sopron felé, az nem fogja tudni, hogy Kópháza mellett megy el. Ezt most megint belemegyek ilyen egyházi dologba, amikor itt volt püspök úr (szerk.: Veres András megyéspüspök), nem olyan régen misét tartott, és pont az útbaigazító táblákról beszélt.

Hogy ez is jött, és az útbaigazítón látta, hogy hol van Kópháza, de, hogy Győrből jött volna és ezt az útbaigazító kereste volna, akkor elmegy a falu mellett, ugyan visszafordító van Sopron felé, dehát azért mégiscsak Kópháza az Kópháza, s akkor oda teszünk egy ilyen dolgot. Ennyi, ezt ma az átadásnál jelezni fogom Ágh Péternek, hogy lesz egy ilyen, aztán foglalkozzanak vele. Meg ha minden igaz csak, hogy képben legyetek vele a közútnak új vezérigazgatója van, Szabó Csaba néven, aki eddig helyettes volt a győri közútnál. Abban maradtunk a Barcza képviselő úrral, de ebben alpolgármester úr ez egy kicsit megütött engem, hogy csinálja meg nekünk a gyalogátkelőhelyet. Erre mondta, hogy nem biztos, hogy van-e egyáltalán erre támogatásuk, de mindegy, a lobbit elkezdjük annak érdekében, hogy valamit a közúton, mert a 8526-os közúton gyalogátkelőhelyre lenne szükségünk, de aztán hogy mire jutunk konkrétan azt nem tudom. De hát nem fogom hagyni pihenni, ha már egyszer mondta, hogy lobbizzunk közösen, akkor a gyalogátkelőhely ügyében. Akkor ennyi lenne a mai ülésre. Valakinek még észrevétele? Nincsen. Köszönöm a részvételt. A mi rendkívüli testületi ülésünket berekesztem.

Hát így. Így megy.