Burgenländische Anruf-Sammeltaxi (BAST) néven indított szolgáltatást 2023-ban az osztrák szövetségi tartomány, majd tavaly decemberre egész Burgenlandra kiterjesztették az elérhetőségét. A szolgáltatás célja, hogy javítsa a közlekedési lehetőségeket a kistelepüléseken, ahol a hagyományos buszjáratok elérhetők. A BAST segítségével az utasok könnyen elérhetik a fontos közlekedési csomópontokat, illetve orvosi rendelőket, boltokat és hivatalokat.
A rendszer lényege roppant egyszerű,egy igényvezérelt közlekedési mód, mondhatni telebusz szolgáltatás ami a tömegközlekedési hálózat hiányosságait és gyengeségeit tudja áthidalni. Rugalmas közlekedési megoldást kínál a vidéki, kistelepülési lakók számára azzal, hogy a hagyományos buszjáratokhoz képest nem fix menetrend szerint működik, hanem az utasok telefonos előjegyzése alapján indul.
Nem véletlenül jelenik meg a BAST mozaikszóban a taxi kifejezés, hiszen a közösségi közlekedési formát ötvözi a taxis rendszerhez. Utakat legalább 60 perccel az indulás előtt lehet foglalni, de akár 30 napra előre is bejelenthetik igényeiket a leendő utazók. Hogy ténylegesen rugalmas rendszerről van szó, azt az is alátámasztja, hogy hétfőtől vasárnapig éjjel-nappal elérhető a szolgáltatás. Nincsen fix útvonal sem, de a rendszer célja, hogy több utast szállítson egy járművel, akik hasonló irányba tartanak. Ez által az üzemeltetési is gazdaságosabb marad, lévén a lehető legtöbb személyt összegyűjtik egy útvonal mentén.
Ha pedig költségek: a szolgáltatás nem ingyenes, a díjak a közlekedési zónák szerint változnak hasonlóan mint a hagyományos tömegközlekedési módokon. Azonban a BAST a Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) közlekedési hálózathoz tartozik, így az utasok az összes VOR jegyet és bérletet felhasználhatják a BAST szolgáltatás igénybevételéhez.
Ausztria felismerte, milyen rugalmas igényekre van szükség a mobilitásban, ami hatékonyabbá és kényelmesebbé teszi a vidéki lakosok mindennapjait. Segítség a társadalom kiszolgáltatotabb tagjai számára, hiszen nem a településen néha egyetlen buszmegállójában kezdheti meg az utazást, főképp ha ott egyáltalán nem is járt korábban busz. A fejlesztés hozzájárulhat ahhoz is, többen tegyék le autóikat, hiszen tömegközlekedési utazásokat kombinálva, egy azonos bérlettel jobb és egyéni igényre szabható szolgáltatást vehetnek igénybe.
Magyarországi párhuzam: érdemes megemlíteni, hogy hazánkban is találkozhatunk hasonló megoldással. A magyar kistelepüléseken az önkormányzatok falu- és tanyagondnoki szolgálatot működtetnek kormányzati támogatással, hogy a helyben élők orvoshoz, gyógyszertárba, boltba és egyéb fontos helyekre eljuthassanak. Ezek azonban semmilyen tömegközlekedési integrációval nem rendelkeznek, nincsenek kapcsolatban egymással sem. A helyben szokásos módon szerveződnek, általában az önkormányzati dolgozók feladatellátási idejében. Hogy milyen kapacitással nem tudni, de minden bizonnyal van rá igény és népszerű, bevált szolgáltatás térségünkben is.
Más kérdés, hogy lehetne jobban és fentarthatóbban üzemeltetni, például párhuzamosságok felszámolásával. S bár az osztrákok egy lépéssel előbbre járnak, tény az is, hogy a falubusz utasai díjmentesen utazhatnak. Egy közös: mindkét rendszer azonos problémát kezel, és hozzájárul a vidéki életszínvonal emeléséhez.
Nyitókép: BAST kisbusz Oberpullendorf városában (Felsőpulya) / Fotó: cyberpress.hu