
Napirenden a közút területén, a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállításának, tárolásának és szükséges esetben értékesítésének szabályairól szóló miniszteri rendelet megalkotása.
A nyári időszakban különösen nagy forgalmat bonyolító 84-es főúton is visszatérő jelenség, hogy útpadkára leállított gépjárművek a többi közlekedő bosszúságára hetekig vesztegelnek.
A helyzet védhetetlen: balesetveszélyes a forgalomban résztvevők számára a kivilágítatlan, esetenként üzemképtelen roncs ilyen fajta tárolása, azonban sem a közútkezelő, sem a hatóságok részéről nem volt érzékelhető határozott fellépés ennek visszaszorítására. Az Infostart azonban kiszúrta az Építési és Közlekedési Minisztérium egyik új rendeletét, mely lényegében a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállításának, tárolásának, és szükséges esetben értékesítésének szabályozását tűzte ki célul.
Nem lehetne többé felelőlenül letámasztani az út szélére a roncsokat, akár árverés útján történő eladásra vagy bontóba is kerülhetnek a járművek.

Mint az augusztus 1-ig társadalmi egyeztetésre bocsátott dokumentumokban olvasható, az országos közutakon a megállási tilalom hatálya alatt a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető vagy a közútkezelői feladatok végzését akadályozó, a közúti ellenőrzéseket akadályozó módon várakozó, továbbá a közút területén hátrahagyott járművekre vonatkozik majd a szabály. A rendelet életbe lépésével felhatalmazzák a közútkezelőt, hogy bizonyos esetkben azonnal, vagy néhány órán, napon belül elszállítsa a járműveket.
A jogszabály négy esetet különböztet meg, így azonosíthatatlan járműnek nevezi azt, amelyen nincsen hatósági jelzés, azaz rendszám, valamint tulajdonosa nem megállapítható. Elhagyott járműnek értik azt, amelynek járművezetője nem tartózkodik a helyszínen. A hátrahagyott jármű az olyan veszteglő jármű, amely a közút területén, lakott területen kívül legalább 72 órája változatlan helyen áll. Veszteglő jármű a tervezet szerint az, amely a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető, a közútkezelői feladatok végzését akadályozó, a közúti ellenőrzések helyszínén a méréseket, valamint a közúti ellenőrzéseket akadályozó módon várakozik.
A miniszteri rendelet meghatározta az intézkedés költségeit is, melyeket 1800 kg / 3500 kg össztömeg szerint két kategóriábna oszottak:
segélyszolgálat: 39 000 Ft / 46 800 Ft
járműszállítás 2 személyig: 46 800 Ft / 58 500 Ft
járműszállítás 2-5 személyig: 58 500 Ft / 78 400 Ft
személyszállítás (külön járművel): 35 100 Ft / 35 100 Ft
plusz vontatmány (utánfutó, lakókocsi, tréler): 27 300 Ft / 31 200 Ft
darus, dollys autómentés (nem gurítható jármű esetén): 78 400 Ft / 117 000 Ft
Tárolás járműegységenként, szilárd burkolattal ellátott, őrzött telephelyen, naponta: 3900 Ft forint egységesen
Éjszakai pótlék (20:00 –06:00): plusz 25 százalék
Hétvége/ünnepnap/munkaszüneti nap, pótlék (0-24): plusz 25 százalék
A rendelet indoklása szerint a fenti rendelkezésekre azért van szükség, mert az országos közutak rendszerint nagyobb sebességű haladást biztosítanak, lakott területen kívül közvilágítással nem ellátottak, így az ott veszteglő járművek a közúti forgalom biztonságát fokozottan veszélyeztetik, emellett akadályozzák a közútkezelő feladatainak ellátását. Biztosítani akarják a közútkezelői feladatok (például út menti kaszálás, padkajavítás, burkolatjavítás stb.) elvégzését, illetve a túlsúlyos, illetve túlméretes járművek közlekedésének biztosítását. Ezek miatt “közérdek a személy és vagyonbiztonságot, valamint a közúti infrastruktúra biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállítása” – idézi az Infostart a kormány holnapján megjelent tervezetet.
Fotók: illusztráció!