A Soproni Rendőrkapitányság tapasztalatai szerint az elmúlt időszakban több olyan eset is történt, amikor valamilyen fondorlatos szöveggel próbáltak meg csalók telefonon átejteni idős embereket.
Volt olyan alkalom, amikor az ismeretlen telefonáló azt próbálta elhitetni egy asszonnyal, hogy fiának – aki bűncselekményt elkövetett el – azonnal pénzre van szüksége. Egy másik esetben a csaló azt állította, hogy a letartóztatott unoka óvadékára kellene azonnal pénzt adnia. Akadt olyan álmese is, amikor arról szólt a potenciális elkövető története, hogy a hívott személy lánya fegyvercsempészésbe keveredett, aki sürgős pénzügyi segítségre szorul.
Ezekben az esetekben szerencsére nem történt károkozás, mert a sértettek felismerték, hogy csalók próbálják rászedni őket!
Tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy szeretteik is el tudják kerülni a bajt. Hívják fel többször is a figyelmüket azokra az alapvető óvintézkedésekre, amelyeket ilyen, vagy ezekhez hasonló hívás esetén érdemes követni:
- Azonosítsa a hívót! – Mindig bizonyosodjon meg róla, hogy a hívó személy valóban az, akinek mondja magát. Szakítsa meg a beszélgetést és hívja vissza az Ön által ismert számon.
- Kételkedjen a sürgősségben! – Soha ne hozzon sürgős döntéseket pénzügyekben telefonon keresztül, különösen, ha a történet váratlan vagy kényes helyzetet feltételez.
- Értesítse a családot! – Ha kap egy gyanús hívást, értesítse erről családtagjait, beszélje meg velük a teendőket.
- Idegeneknek sohase adjon át pénzt! – Kizárólag csak ismert személynek adjon át pénzt.
- Ne ossza meg személyes adatait! – Soha ne adjon ki személyes vagy pénzügyi információkat ismeretlen telefonálóknak.
A széles körű tájékoztatás és a közösség figyelme mindannyiunknak segíthet megelőzni az ilyen típusú csalásokat.
Vigyázzanak egymásra, különösen az idősebb generáció tagjaira, és segítsenek nekik megvédeni magukat az ilyen típusú veszélyektől.
via: SRK