Nagy fába vágta a fejszéjét a 2023 decemberi menetrendváltástól a GYSEV, nagyobb teret kapott a Nyugat-Dunántúlon. Több vonalon vették át a vasúti személyszállítást, noha van olyan is, ahol már nem ők továbbítják a vonatokat. A nagyobb feladat több járművet is igényel, a vasúttársaság soproni és szombathelyi telephelyén nem véletlenül telt szorgosan az elmúlt fél év. Dolgoztak a kocsik, motorvonatok felújításán az elmúlt hónapokban pedig élesben vizsgázott a szolgáltató.
Az utóbbi időszakra jellemző, hogy a zöld-sárga vasúttársaság aktuális közlekedési információt rendkívüli közlekedési helyzetek tarkítják. Ezek a típusú tájékoztatások egyéb felületek mellett a GYSEV Facebook-oldalán is megjelennek, majd mire időszerűtlenné válnak, nyom nélkül el is tűnnek.
Az utasok kritikáját nem fedik el a szőrén-szálán eltűnt posztok, január 7-én vasárnap és 8-án hétfőn is bőven akadt okuk bosszankodni. Akkor vasárnap délután jócskán felborult a rend a Sopron – Győr vasútvonalon, miután műszaki hiba miatt nem tudta folytatni útját egy szerelvény. A pálya elzárva, vonatpótlás megszervezve, további vonatok a vasúti pálya szabaddá tételéig lemondva, tiszta sor. Mármint a közlekedés szervezői oldalról, utasként annál kevésbé, főképp hogy a nagy többség nem kedvtelésből utazna.
Hiába a modern technika, a legkorszerűbb motorvonat is megmakacsolhatja magát, ahonnan nincs tovább közlekedés azzal a járattal, se előre, se hátra. Egy hiba pedig borítja is a következő órák menetrendjét.
Január 23-án volt olyan vonat, amit ugyan lemondtak és helyében vonatpótló autóbuszt is szerveztek, ez nem mindenki számára lehet vígasz. Egyfelől utóbbi menetideje a közút sajátosságai miatt jóval hosszabb, a megállók máshol helyezkednek el, tovább se nem alkalmas kerekesszékes utazásra, se kerékpárszállításra. Az akadálymentességen túl komort terén sem kínálja ugyanazt, mint amit az utazóközönség elvárna.
Március 4-én nem lehetett jó napja azoknak, akik tömegközlekedést használva Budapestről Sopronba szerettek volna eljutni, mármint az elvárt módon zökkenőmentesen, átszállás nélkül. Az a vonat nem indult el, de nem hogy elindulni nem tudott, fel sem ért a fővárosba. A Tűztorony IC Tatabányán megállt, foglalta össze röviden a GYSEV a rendkívüli szituációt. Innentől pedig alkalmazkodhat az utazóközönség a változáshoz.
A GYSEV-vel ellentétben azonban a MÁVINFORM közösségi felületén az utókor számára is megőrzik az aktuális közlekedési változásokat, zöld-sárga nyelvezetben rendkívüli közlekedési helyzeteket. Legalábbis azokat, amelyek a MÁV szolgáltatási területét érintik, így a soproni intercityk problémáiba könnyedén belelátni. Az utóbbi hónapokban úgy gyűjtötték a késéseket, mintha kötelező volna. Sopronból Budapestre meghirdettek 110 perces késéssel közlekedő vonatot is, miközben a teljes menetidő a menetrendszerűséget tartva 143 perc.
Ez persze csak néhány kiragadott példa, előbbiek esetében csak azt tudtuk idézni, amiről véletlenül a Facebook-hírfolyamon keresztül értesültünk és képernyőfotóval dokumentáltuk. A mávos tájékoztatásokból csak egy merítést végeztünk, hiszen az utóbbi hónapokban fennálló problémának ez csupán az egyik oldala. A már a bevezetőben is ismertetett járműkapacitás a másik, e kettő valamilyen szinten kapcsolódik is egymáshoz.
A 2010-es években a GYSEV hatalmas támogatási forrásból két ütemben tudott motorvonat beszerzést lefolytatni. A projektek keretében tíz + tíz motorvonat állt a vasúttársaság és az utazóközönség szolgálatába, a törzshálózatot adó Győr – Sopron, majd Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vonalon. Mindez idő alatt a GYSEV megvált korosabb, de az utazók által méltán kedvelt személyvagonjaitól. Logikus, hiszen lényegében egyre kevesebb klasszikus mozdonyos személyvonatot kellett üzemeltetnie, a FLIRT motorvonatok pedig beváltak.
Ami azonban a régi kocsikból megmaradt, az valóban régi is. A Raabercity fantázianevű, osztrák import fülkés IC kocsik nem váltották be a hozzá fűzött reményeket. Utasként nyáron és télen sem hozza az elvárt hőmérsékletet és komfortfokozatot, a fülkés kialakítás szűkös és kellemetlen tud lenni, noha ezt az alkalmi utazótársak állapota is befolyásolja. Az integrált kijelzők működése sem acélos, és a 3G wifi routerek fejlesztése is késik.
Apropó Rabbercity. A szépreményű sorozat rövid tündöklésé már a múlté, az intercity vonatokba az elmúlt években újra elkezdték besorozni azokat a régi személykocsikat, melyet korábban már kivonták a IC forgalomból. Lényegében az IC szolgáltatásért többletköltséget fizető utas végül olyant vehet igénybe, ami a személyvonati minőség alatt van. Mármint a GYEV szolgáltatási területén, ahol az alacsonypadlós, klímás, tiszta és világos, gyorsan közlekedő motorvonat jelenti az egyszeri személyvonatot. Március 7-én így indult Győrből a Lővér IC a Sokszínű vasút Facebook-oldal videója szerint:
A négy személykocsi egészen soknak számít, a sort a friss matricával leplezett példány kezdi. A győri Rába gyár ’70-es évéinek sikerterméke a termes kocsi, azonban ezek felújítás óta is harminc év telt el. Nemhiába, hogy ezeket az utóbbi időkben már csak személyvonatokhoz használták. Ahogyan a vonat elhalad, úgy tűnnek fel az egyre viharvertebb állapotú kocsik, a kommentelők szerint kohószökevények.
A káoszt még inkább fokozva érdemes egy pillantást vetni az ugyancsak Győr – Sopron között közlekedő személyvonatra is, amire motorvonat híján egy harmad akkora befogadóképességű összeállítás jutott. Míg a FLIRT-vonatok valahol Celldömölk és Zalaegerszeg felé csavarognak, addig a győri vonalra egyes esetekben egy korábban említett retro vagon és egy Raabercity kocsi jut. Kettő személykocsi összesen, de ne legyen rosszmájúak, önműködő ajtókkal, míg az előbbi IC-nél ez nem teljesült. A mozdonyos személyvonatok egyelőre ingavonati üzem nélkül futnak, az elmúlt hónapokban azonban a korábban szintén leállított Schlieren típusú vezérlőkocsik újbóli hadrendbe állításán dolgoztak, egyelőre még láttuk ennek sikerét.
Azért konklúzió híján legyünk jóindulatúak, a GYSEV fejlesztési tervei között van a budapesti járatokhoz IC motorvonatok beszerzése. S ha végre elkészül bő fél éve építgetett szombathelyi állomás pályafelújítása, talán a szentgotthárdi átszállásból adódóan is szabadul fel egy FLIRT motorvonat, ami a győri vonalról hiányzik.
Máskülönben megmondták, ha már jó nem tud lenni a szolgáltatás minősége, legyen olcsó. Míg a nagy többség ezt kizárólagosan a MÁV-re érti, a nap, mint nap vonatozó térségi polgár ezt saját helyzetére is kiterjesztheti. Győr és Sopron között helyjegy sem kell, és olcsó is lett, hát ne is panaszkodjunk tovább …