Megszűnik jelenlegi formájában az Ügyfélkapu, vagyis a hagyományos felhasználó és jelszó kombinációjával elérhető bejelentkezési lehetőség. Az elektronikus állami szolgáltatások elérhetők maradnak, azonban csak biztonságosabb azonosítási formában lehet hozzáférni a rendszerhez.
Hatalmas kockázatot jelentenek az általánosan használt jelszó alapú, egyfaktoros azonosítási módok.
Az utóbbi években a legtöbb online szolgáltató már felkínált kétfaktoros hitelesítési lehetőséget, amely egyidejűleg kétféle azonosítást igényel a fiókhoz való hozzáféréshez. A gyakorlatban ez a jelszón túl mobiltelefonos azonosítást vagy applikáción keresztüli hitelesítést jelent. A többlépcsős azonosítás hozzájárul a személyes és üzleti adatok védelméhez, megakadályozza a kiberbűnözők visszaélését. Márpedig ha online bankfiókunkhoz, közösségi és email csatornáink alkalmaznak ilyen lehetőséget, a leginkább védeni kívánt szenzitív adatokat is tartalmazó állami rendszereknél is elengedhetetlen a biztonságnövelés.
2025. január 16-tól az Ügyfélkaput felváltja az Ügyfélkapu+, de azonosításra használható a Digitális Állampolgárság (DÁP) applikáció is. A magyarorszag.hu, az eSZJA, az EESZT és a többi elektronikus ügyintézési portál változatlanul elérhető lesz.
Az Ügyfélkapu+ tudja az a dupla védelmet, amin a felhasználónévvel és jelszóval próbálkozó illetéktelenek nem tudnak átjutni. Először szükséges telepíteni hozzá egy hitelesítő alkalmazást (NISZ Hitelesítő, Google Authenticator, Microsoft Authenticator) az okostelefonra. Az Ügyfélkapuba való bejelentkezést követően kell igényelni az Ügyfélkapu+ szolgáltatást, majd az eszközpárosításhoz be kell olvasni a hitelesítő QR-kódot a mobilos alkalmazásban.
Időtállóbb megoldás az idén ősszel bevezetett DÁP. Az alkalmazás letöltését követően egy kormányablakban szükséges az alkalmazás hitelesítése, megerősítve a személyazonosságunkat. A DÁP-ban összpontosulnak azok a funkciók, amelyek egy olyan modern, hatékony digitális állami ökoszisztémát jelentenek, amely az állampolgárok felhasználói élményét helyezi előtérbe – ígéri a program. Leegyszerűsíti az állampolgárok és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt, tartalmazza a személyes adatokat, használható online bejelentkezésre, rendőri igazoltatás során, igénylések benyújtására, később akár magánszereplőkkel történő szerződések hitelesítésére is.