Elkészült az alagút: várhatóan még idén tehermentesül Sopron az átmenő forgalomtól

Fotó: Lázár János Facebook-oldal

Július 17-én érkezett a felelős miniszter bejelentése arról, hogy elékszült az M85-ös autóút 2×2 sávos alagútpárja.

A régészeti feltárásokat és az előkészítést követően a fejtés 2020 végén indult meg, azóta éjjel-nappal folyt a munka a Bécsi-domb alatt 1360 napon keresztül. Ez idő alatt beszámoltunk arról, hogy indult meg a bányászati munka, hogyan dolgoztak több tíz méterrel a föld alatt a szakemberek, majd azt is, mikor végül áttörték nyugati portált, melyeket a linkre kattintva Ön is visszakövethet.

A projekt megvalósulásával nem csak Sopron és környéke gazdagodott, de a hazai mélyépítő ágazat is hatalmas tapasztalatra tehetett szert.

A Bécsi-dombi alagút kivitelezését a világ minden tájáról hazahívott magyar szakemberek végezték, ami komoly referenciát jelent a jövő hazai közberuházásira tekintettel.

Lázár János építési és közlekedési miniszter Facebook-posztjában arról is számot adott, hogy a soproni alagútban a biztonságos és balesetmentes közlekedést 34 kamera, segélykérő és tűzjelző nyomógombok, a forgalomirányítás LED táblái, burkolathőmérséklet jelzők, forgalomszámláló eszközök, útburkolati aktív prizmák, a fénysűrűségmérő szenzorok, szellőztető ventilátorok, hang -és fényjelző készülékek és hangszórók szolgálják.

Kiemelte, ez az első olyan magyarországi gyorsforgalmi úti alagút, amely tisztán állami beruházásban valósult meg.

A két, egyenként 780 méter hosszú alagút kivitelezését az SDD konzorcium végezte, a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. közreműködésével a magyar állam beruházásában.

Noha a műtárgy elkészült, annak forgalomba adása előtt számos tesztelésen, eljáráson kell még átesnie. Jelenleg próbaüzem zajlik, a szakemberek több mint 120 forgalmi helyzetet tesztelnek az alagútban a forgalombiztonság érdekében. A napokban dr. Farkas Ciprián soproni polgármester és Barcza Attila a térség országgyűlési képviselője is a helyszínen járt, Kerékgyártó Attila projektvezető mutatta be számunkra az elkészült beruházást. Arról is megbizonyosodtak, hogy várhatóan 2024. decemberében adják forgalomba az alagutat, ezáltal a Fertőrákos (Tómalom) – Sopron-Nyugat csomópontok közti szakaszt.

Ezzel teljessé válik az M85-ös autóút Győr és az országhatár között, megvalósul Sopron tehermentesítése az átmenő forgalom alól.