Baljós előjelek sokasodnak a szomszédos határmenti településeken

Ausztria / fotó: cyberpress.hu archívum

Schattendorf (Somfalva), Ritzing (Récény) után Kligenbach (Kelénpatak) polgármestere is beleállt a lakossági problémák kihangosításába. Mindhárom település közvetlenül az osztrák-magyar határon fekszik, mellettük határátlépési pont és határátkelőhely bonyolít kisebb-nagyobb forgalmat, problémájuk forrása is közös, a Magyarország felől érkező járműforgalom.

Naponta ezrek ingáznak Sopronból és környékéről Ausztriába autóval, ami gyakorta szül konfliktusos helyeztet. Az osztrák hatóságok 2015-óta folyamatosan rendkívüli állapotot tartanak fenn, a határtákelőhelyeken végzett ellenőrzések lassítják az áthaladást. De nem csak a lassan tízéves ideiglenes intézkedés bosszantja az ingázókat, helyzetüket az sem segíti, hogy Ausztria eredeti szándékával ellentétben visszalépett az A3-as autópálya meghosszabbításától. Pedig nagy szükség lenne az M85-ös autóúttal való összeköttetésre, de a burgenlandi kistelepülések megfúrták a projektet.

Nem akarnak még nagyobb forgalmat, de ez nem akarás kérdése. Nagyobb forgalmat kapnak már most is, és még nagyobbat azután is.

Érveiket meghallgatja a helyi politikai érdek is. Schattendorf (Somfalva) esetében a nagy forgalom és növekvő baleseti statisztikák miatt a lakók biztonsága érdekében lezárták a határátlépési pont felé vezető utat még 2023 elején. Ritzing (Récény) lakóit zavarja  a megnövekedett járműforgalommal járó zaj és por, biztonságukat gyorshajtók veszélyeztetik. Megerősítik a rendőri jelenlétet, traffipaxot telepítenek – nyilatkozták idén augusztusban. Klingenbach (Kelénpatak) esetében jelentősen nőtt az áthaladó járműforgalom, életminőségük védelme és a közlekedésbiztonság növelése miatt lezárták a főút lehajtóját a közelmúltban, 2024. novemberében.

Mindezek nem alaptalan érvek, erről véleménycikkünkben írtunk.

Azonban az osztrák kistelepülések elszigetelődése olyan visszalépés, ami a vasfüggöny korszakát idézi. Remélni lehet, hogy a fejlődésnek csak időlegesen szabtak gátat, és a kétoldali megállapodásban rögzített konszenzusos határmetszési pont egyszer ténylegesen 2×2 sávon lesz összekötve Sopron határában.