
December 14-én a hűség napján, Sopron legnagyobb ünnepén adták át az M85-ös gyorsforgalmi autóút Sopron-észak (Fertőrákos), Sopron-nyugat csomópontok és országhatár közötti 2×2 sávos új szakaszát, melynek része a 780 méter hosszú Bécsi-domb alatti alagútpár is. Ez nem csak 4,1 kilométer új autóút, annál jóval többet jelent mind közlekedési infrastruktúrában, mind eszmeiségben. Többek között erről is felszólaltak az átadóünnepségen, majd ezt követően Orbán Viktor miniszterelnök hajtott át elsőként az alagúton.
Hosszas várakozás előzte meg az M85 autóút utolsó szakaszának forgalomba adását, de kiböjtölték a soproniak. A várost tehermentesítő kétszer kétsávos elkerülő több évtizedes álom beteljesülése, így vártunk rá már eleget. 2020 októberében írtunk arról, hogy újabb mérföldkőhöz érkezett az M85-ös kivitelezése: ekkor az alagút bányászainak tiszteletére áldást adtak a munkára, hivatalos is megindult a szakasz kivitelezése. 1360 nappal később fékeződtek be a munkálatok, majd a próbaüzemet követően december 14-ére kapott sajtómeghívót szerkesztőségünk a beruházó Építési és Közlekedési Minisztériumtól.
Az alagút keleti portáljánál Farkas Ciprián soproni polgármester, Barcza Attila és Molnár Ágnes soproni fideszes országgyűlési képviselők előbb Nagy Bálint államtitkárt, majd Orbán Viktor kormányfőt köszöntötték. A rendezvényszínpad előtt népes sokaság gyűlt össze, főképp szakmai közreműködők, helyi és térségi közéleti személyek, jelenlegi és korábbi településvezetők, intézményvezetők töltötték ki a meghívott vendégek körét. A himnusz követően Sopron polgármestere mondott köszöntőt, aki egy régi, több évtizedes soproni álom teljessé válásáról beszélt. Ez már nem álom, hanem a valóság szilárd talaján állunk – fogalmazott.
Elmondta, városunk az elmúlt öt esztendőben élte meg legjelentősebb fejlesztési korszakát a Trianont követő száz évben.
Hozzátette, 103 éve hirdeti Sopron a hazához történő feltétlen ragaszkodást, ami nem csak a múlt egy szép emléke, hanem a mindennapokban is iránytűként mutat utat. Ennek a lelkületnek és szemléletnek köszönhetők az eredmények is, melyek sorából kiemelkedik az M85-ös, ami többet jelent 93 kilóméternyi kőnél, betonnál és aszfaltnál. Bekapcsolta a Leghűségesebb Várost az ország gyorsforgalmi hálózatába. Az utolsó szakasz megnyitásával a belváros fellélegezhet az átmenő teherforgalomtól, hiszen egy körgyűrű jellegű út épült – folytatta Farkas Ciprián, majd elmondta: a közlekedései nehézséget is számottevően enyhíti a fejlesztés.
A városvezető köszöntet mondott a magyar kormánynak, hogy együtt bízhatnak a város jövőjében. Megköszönte a magyar mérnök és bányász szakembereknek, hogy mindent megtettek azért, hogy az út a soproni embereket szolgálja.
Barcza Attila, Sopron és a térség harmincegy kisebb településének országgyűlési képviselője azzal nyitott, hogy Sopron ígéretesen fejlődő település, és ezt a tényt a mai nap is alátámasztja. Felidézte, a nemzeti kormány elköteleződésének köszönhetően 2020 decemberében Sopron bekapcsolódott a hazai gyorsforgalmi hálózatba.
Kiemelte, a Bécsi-domb alatt húzódó alagút az emberi szakértelem és akarat diadala, amelyre mindannyian büszkék lehetünk.
Kifejtette: az új korszak kapuján belépve a Leghűségesebb Város a kormány intézkedéseinek köszönhetően végre betöltheti azt a szerepet, amit 1921-ben elvettek tőle. A parlamenti képviselő köszönetet mondott a miniszterelnöknek és a kormánynak, hogy a soproni polgárok ismét bizakodva tekinthetnek a jövőbe.
A Orbán Viktor beszédében emlékeztetett, három éve járt Sopronban megemlékezni a száz évvel korábbi népszavazásról, amelyen a város és a környező falvak 1921-ben megmutatták, mit jelent a nemzethez való hűség. A soproniak akkor azt is megmutatták, hogy nem szabad beletörődni abba a sorsba, amit idegen hatalmak akarnak ránk erőltetni – mutatott rá. Sopron és környéke 1921-ben az anyaországban maradt, de a nagyhatalmak a magyarságot ránk erőltetett államhatárokkal elválasztották egymástól. Azonban a magyarság erejét és jövőbe vetett bizalmát mutatja, hogy 103 évvel később is itt vagyunk, “él nemzet e hazán” – jelezte Orbán Viktor.
Hozzátette: akkor, az első világháború után, az ellenségeink úgy döntöttek a magyarok legyenek kicsik és szegények. Ezt a sorsot a magyarok azonban sohasem fogadták el, “mindig azt akartuk, hogy Magyarország nagy és gazdag ország legyen”.
A kormányfő emlékeztetett: mi, magyarok mindig rajtavesztettünk, “ha civilizációs határvonalakhoz szorítottak bennünket”. Vesztesei voltunk annak, amikor az ország területén húzódott a keresztény és az iszlám civilizáció határa, és évszázados háborúskodásban fogyott a magyar élet, illetve odaveszett az ország gazdasági ereje. Vesztesei voltunk a hidegháborúnak is, amikor erőszakkal elszakítottak minket Európától – hangsúlyozta. Hozzátette: vesztese volt ennek a korszaknak Sopron is, amely akkor élte történelme legnehezebb korszakát, amikor innen pár kilométerre húzódott a vasfüggöny, megtöbbszörözve Trianon minden tragédiáját.
Sopron csak akkor tudott fejlődni, ha össze volt kötve az őt körülvevő világgal – jelentette ki a miniszterelnök.
Orbán Viktor azt mondta: Sopron térsége nemcsak az északot és a délt, hanem a keletet és a nyugatot is összeköti, itt lépünk át a Kárpát-medencéből az Alpok vidékére. Ami pedig igaz Sopronra, az igaz Magyarországra is: csak akkor tud fejlődni, ha képes kihasználni kedvező földrajzi helyzetét, ha nem elzárja, hanem összeköti magát az őt körülvevő világgal – tette hozzá a kormányfő. Ehhez, mint mondta, kellenek élénk politikai, gazdasági kapcsolatok, és a Magyarországot a világgal összekötő fizikai kapcsolatok is: repterek, vasutak, hidak és “gyorsutak” is.
Mivel a nemzeti kormány hivatása véget vetni az elmúlt évszázadok szétszakítottságának, elhatározták, hogy központi helyet csinálnak abból, ami a hidegháborúban még periféria volt, felteszik Magyarországot a térképre, Európa közepére – emelte ki.
Közölte: az elmúlt 15 évben a kormány 4200 milliárd forintot fordított közúti fejlesztésekre, 870 kilométernyi autópálya és autóút épült, bővült 2010 óta. Ma már 21megyei jogú város érhető el négysávos úton, és számuk jövőre 22-re nő. Magyarországon az M85-ös autóúttal együtt már 10 gyorsforgalmi út éri el az országhatárt, miközben 2010-ben csak három ilyen volt – mutatott rá Orbán Viktor.
Kifejtette: az M85-ös végső szakaszával közvetlen kapcsolat jött létre az osztrák határ és a teljes magyar autópályarendszer között. Azzal, hogy a románok is a schengeni térségbe kerültek, “eltöröltük a román-magyar határt”, így a mai útátadást pedig úgy is lehet tekinteni, hogy összekötötték a burgenlandi magyarokat az erdélyi magyarokkal – mondta a miniszterelnök.
Arról is beszélt: minderre önerőből volt képes az ország, az elkészült útszakasz tervezője és kivitelezője is magyar. Már csak az hiányzik, hogy “a sógorok” oldalán is elérjen a határig az autóút – fűzte hozzá. Megjegyezte: a határ túloldalán lévő út még messze van. Nem avatkozik bele az osztrák belpolitikába, de reméli, hogy változások lesznek.
Orbán Viktor szólt arról is, hogy jövőre elkészül az M44-es gyorsforgalmi út autópálya-csatlakozása Kecskemétnél, illetve előkészítés alatt áll az M49-es első üteme, és az M4-es új szakasza is. Ma tíz négysávos gyorsforgalmi út éri el az országhatárt, tíz éven belül ezek száma 19-re emelkedik majd – hívta fel a figyelmet. Jelezte: jövőre több mint 300 beruházást indítanak mintegy 8100 milliárd forint értékben, amelyek eredményeképp Magyarország valódi kapcsolódási ponttá, kereskedelmi és elosztóközponttá válik Európában.
Orbán Viktor terve az, hogy 2025-ben “félretoljuk a háború felhőit az égről”, azért dolgoznak, hogy 2025 a magyar gazdaság számára egy fantasztikus év legyen. Megkezdi a termelését a BMW és a CATL debreceni, a BYD szegedi gyára is, elindul a Demján Sándor Program, amelyben 1400 milliárd forintot adnak a magyar kis- és középvállalkozásoknak, továbbá 2600 milliárd forintot szán a kormány a családok támogatására – sorolta.
Nőni fognak a bérek is, a következő három évben soha nem látott minimálbér-emelés vár Magyarországra. Mindannyian léphetünk, nem egyet, hanem akár kettőt is előre – hangsúlyozta. Aki kételkedik, annak álljon bizonyítékul az M85-ös út, “vállaltuk, belevágtunk és megcsináltuk” – zárta szavait Orbán Viktor az útszakasz átadása előtt, köszönetet mondva mindenkinek, aki részt vett az út építésében.
A beszédeket követően Veres András megyéspüspök Isten áldását kérte az út építőire, akik szellemi és fizikai erejükkel részese voltak az építkezésnek. Az alagút bejáratánál áldást kért a közlekedőkre is, majd az ünnepélyes szalagátvágásra került sor.
Orbán Viktor miniszterelnök, Barcza Attila és Molnár Ágnes országgyűlési képviselők, valamint Farkas Ciprián polgármester hivatalosan is átadták az M85-ös utolsó, országhatárig tartó szakaszát, majd a kormányfő az útfenntartó MKIF Zrt. platós kisteherautójának volánjához ülve hajtott be az alagútba.
Az első olyan gyorsforgalmi alagút Magyarországon, amely tisztán hazai forrásból valósult meg és teljesen egészében magyar szakemberek keze munkájából készült. Műszaki részletekről ebben a cikkünkben számoltunk be, a 4,1 kilométeres elkerülő szakaszt délután négykor nyitották meg a közlekedők számára.
Az átadás napján közösségi oldalunkon videós bejelentkezéssel és fotógalériával jelentkeztünk, szintén a Facebookon az alagúton való áthaladásról is mutatunk felvételt.
A cyberpress.hu stábja az elmúlt években lépésről-lépésre nyomon követte az M85-ös út megvalósulását. Mi több, az oldal születésével egyidejűleg jelentette be Orbán Viktor soproni látogatásán az útépítésé ígéretét 2015-ben. Majd 2017-ben elsők és egyetlenek voltunk az út nyomvonalának, terveinek, régészeti munkáinak bemutatásában. 2018-ban ott voltunk az alapkőletételen, s hónapról hónapra követtük a kivitelezést. 2019-ben magunk ismertettük Harka-Kópháza út sorsát, de 2020-ban a Mély út kialakításáról is önálló anyagot hoztunk. Aztán 2021-ben ott voltunk a balfi csomópont átadásán, majd 2022-ben is friss fotókkal, a tények mentén igyekeztünk bemutatni a birtokunkba kerülő információkat.
Az itt elérhető aloldalon hét év alatt közel hetven, nagyrészt saját gyártású cikket gyűjtöttünk össze az M85-ös építése kapcsán.
Fotók: cyberpress.hu
Minden fotó joga fenntartva!