226 milliárd forintba már nem fért bele a Somfalvi út teljeskörű felújítása

Fotó: cyberpress.hu

Az M85 autóút elmúlt években zajló kivitelezése Csorna, Sopron és az országhatár között 226 milliárd forintnyit kormányzati forrást emésztett fel. Nem túlzást azt mondani, hogy a leghűségesebb város és térségének valaha volt legnagyobb közlekedésfejlesztési beruházása volt az M85-ös autóút létrejötte.

Vitathatatlan eredmény a politikában, hatalmas előrelépés a környéken élők számára egyaránt a több évtizedes ígéret megvalósítása.

Számos pozitív hozadékkal járt a 2×2 sávos gyorsforgalmi út kiépítésén túl, tucatnyi lokális burkolatjavítással, nyomvonalkorrekcióval, számtalan új műtárggyal. A kistelepülések tehermentesítésén túl Sopronban új észak-déli irányú elkerülő út is épült a város nyugati oldalán. A kivitelezés előrehaladtával a terveket felülvizsgálva sor került a Mély út nyomvonalán egy teljesen új közlekedési kapcsolat kiépítésére is. Az északnyugati elkerülő út a gyengébb infrastruktúrával rendelkező külsőbb városrészeket is bekapcsolta a közlekedési hálózatba.

Vasúti felüljáró, körforgalmak segítik a forgalom gyors és biztonságos lebonyolítását, sőt a körforgalmak láttán a tervezők jónéhány évtizedre előre biztosították a város terjeszkedésének lehetőségeit. A Táncsicsmajor – Somfalvi út – Terv utca csomópontját elsőre túlméretezettnek is gondolhatnánk, ha nem ismernénk a domborzati viszonyokat.

Csakhogy mindezen szakmai felkészültség, alapos tervezés valamilyen oknál fogva nem számolt a Somfalvi út nyomvonalának teljeskörű kiépítésével. Vagy ha számolt is, sajnos sokak bánatára megvalósítani nem sikerült.

Fotó: cyberpress.hu

Sopron és a térség gazdagodott egy bő kétszázmilliárd forintos állami beruházással, egy körgyűrű jellegű új elkerülő úttal, Bécsi-dombi alagúttal, Mély úti tehermentesítő szakasszal, vasúti felüljárókkal, körforgalmú csomópontokkal, de a Somfalvi útra úgy tűnik senki nem gondolt. Holott egy ekkora projektnél elenyésző lett volna egy belterületi önkormányzati kezelésű út kiszélesítése közvilágítással, járdával való kialakítása.

Az kétségtelen, hogy történt némi fejlesztés, hiszen egy burkolatlan út volt a Somfalvi út ezen szakasza a projektet megelőzően, ám az új útalap és szegély nélküli martaszfaltos felületzárás pont annyira lesz tartós, mint amilyen gyorsan elkészült. Márpedig tartós megoldásra óriási szükség lesz, hiszen az M85-ös utolsó szakaszának átadásával megvalósul a város tehermentesítése az átmenőforgalomtól. Sopron északnyugati iparterülete pedig több sikeres vállalkozásnak ad otthont, ami jelentős kamionforgalmat generál nap, mint nap a Somfalvi úton is.

Fotóink a Somfalvi út 2024. novemberi állapotát tükrözik, a beágyazott Google felvétel 2011-es.