Már többször foglalkozott a soproni közgyűlés a GYSEV területét érintő fejlesztéssel, legutóbb az augusztus végi rendkívüli ülésen került napirendre a parkolóbővítés ügye. Mivel soproni önkormányzat kiemelt fejlesztési területnek minősítette a beruházás helyszínét, így a helyi rendelet módosításával is segítik a megvalósulást.
Aki figyelt a tavalyi közmeghallgatáson, esetleg olvasta az ott elhangzott tudnivalók összefoglalóját portálunkon, már értesülhetett róla, hogy a vasútállomás környezetében folyik a helyi építési szabályzat felülvizsgálata, további parkolók kialakításának lehetőségét megteremtve.
A magyar állam többségi tulajdonában álló soproni székhelyű vasúttársaság saját forrásból a közeljövőben jócskán több mint száz P+R parkolóhely kialakítását tervezi. Praktikusabb és kényelmes megoldás születik.
Az augusztusi 31-én a közgyűlés elé terjesztették a környezeti értékelés készítéséről, a partnerségi eljárás lezárásáról a GYSEV területét érintő településterv módosítása kapcsán indított eljárás keretében tárgyú napirendet is, mely kapcsán dr. Simon István alpolgármester számolt be az önkormányzati képviselők előtt.
Előadta, a GYSEV Zrt. mintegy 800 millió forintból 100 fedett, illetve 30 nem fedett P+R parkolót és mintegy 80 dolgozói parkolót szeretne építeni.
A sopron.hu portálon közzétett dokumentumok alapján tudhatjuk, hogy a fejlesztés célja az Arany János utca felőli jelenleg elzárt parkolók elbontása és bővítése, napelemmel ellátott, fedett P+R parkolók üzemeltetésének megteremtése. A szövegezés szerint a vasútállomás közelsége indokolttá teszi a fejlesztési igényt, és funkciójában kiegészíti azt, erősíti a terület szomszédságában tervezett intermodális központot.
A rendelkezésre álló területen lehetőleg minél több merőleges felállású, közepes méretű személyautók kényelmes mozgásának megfelelően méretezett parkolóállás kialakítása a cél, kétirányú forgalmi sáv kialakítása lassított forgalom mellett, egyéb közlekedési felületekkel (járda, ahol lehetséges) – ismerteti a felkért településtervező által készített szakmai anyag. A jelenlegi láncos lezárást átépítik, automata sorompókkal történő kiegészítéssel a dolgozói parkoló elhatárolásához.
A kialakítandó parkoló helyén üzemi terület van jelenleg, a GYSEV saját használata parkolója és rakodást kiszolgáló épületek helyezkednek el. A módosítás a kertészeti csarnok bontásával jár. A szakmai anyag négy megvalósítási alternatívát vázol fel. A hatályos szabályozási terv a GYSEV területén tervezett feltáró utat szabályoz ki az Arany János és a Tallián utcák összekötésére, a Martinovics utcát érintve. A szabályozási terv módosítása során a tervezett út nyomvonala északabbra kerül, hogy a vasúttrsaság a tervezett parkoló fejlesztését a jelenlegi parkolók területének igénybe vételével meg tudja valósítani.
A szakmai dokumentumok azzal érvelnek, megvalósulás eredményeképp nagyobb és korszerűbb parkolóterület válik elérhetővé, a napelemes fedéssel energia megtakarítás eredményezhető valamint az elavult és meglehetősen vegyes képet festő épületállomány részleges bontása és fejlesztése is megtörténik.
Építészeti minőségben és esztétikai, városképi szempontból kiemelkedő változást hozna a fejlesztés, nem mellesleg az utasok és a dolgozók számára elegendő mennyiségű, korszerű és kulturált parkolási körülmények biztosításával.
Az önkormányzat a kötelezettségeknek megfelelve az érintett városrész szabályozási tervének és helyi építési szabályzatának módosítását az állami szervezeteknek is megküldte véleményezésre. A szakhatóságok állásfoglalását áttekintve kiderül, az örökségvédelem észrevétele szerint a rendeletmódosítással érintett területen találhatók a Borostyánkő út, GYSEV és Vasúti sor elnevezésű régészeti lelőhelyek. Várhatóan így a jogszabályok szerint előzetes régészeti dokumentációt kell készíteni, azaz próbafeltárások is várhatók a kivitelezés megkezdése előtt.
Kormányhivatali álláspont szerint a GYSEV belső összekötő útjának északra való áthelyezése, a jelenlegi tulajdonviszonyok és beépítettség miatt még hosszú távon sem reális, ezért szakmai meglátásuk szerint megfontolandó az Arany János és a Tallián utca tervezett parkolón keresztül, csillapított forgalommal való összeköttetés vagy az összeköttetés szándékának elvetése.
A véleményezők felhívták a figyelmet a jelenlegi állapotok szerint lábakon álló távhővezetékre is, mellyel kapcsolatban az önkormányzat válaszában ismertette, azok kiváltásra kerülnek. A partnerségi eljárás során két civil szervezet terjesztett be észrevételt, a Castanea Környezetvédelmi Egyesület üdvözli a fejlesztést és támogatja a napelemek telepítését.
Levelükben részletezik, mind a P+R parkoló mind a napelemes lefedés ötletét csak helyeselni tudják, követendő példának tartják, milyen módon lehet kétszeresen hasznos térlefedést készíteni, ami elkelne másutt is, például a soproni piacon.
Hozzáteszik, szükséges megvizsgálni az odajutást, az Arany János és a Matinovics utca megfelelő kialakíthatóságát. “Azt csak kérni és remélni tudjuk, hogy egyszer a GYSEV más területein is városunk egészének kedvezően változzon a helyzet, például a Béke út menti parkolóknál vagy a volt Lokomotív szálloda környékén” – teszik hozzá zárásul. A Soproni Városszépítő Egyesület a belső út tervezett áthelyezését nem látja reálisnak, javasolja a parkolón átvezetett forgalomcsillapított utat.
A GYSEV által üzemeltetett megállóhelyek és vasútállomások mellett egyre több helyen alakítanak ki P+R és B+R pontokat. A soproni és szombathelyi vasútállomások mellett parkoló személyautósok díjmentesen az utazás hosszától függően egy, illetve két napot tartózkodhatnak.
A Sopron – Szombathely vasútvonal mentén 41 db, a Sopron – Győr vonalon 52 db, a vasúttársaság által kezelt többi vonal mellett további 280 db gépkocsi számára biztosítanak parkolóhelyet.
A kerékpárok kényelmes és biztonságos elhelyezésére 39 vasútállomáson, több mint 1500 bicikli tárolását teszik lehetővé.