Nyugat-dunántúli közútfejlesztések mentesülnek a felfüggesztés alól

Az M85 autóút kivitelezése 2021. áprilisában a Sopron-Nyugat csomópont térségében / Fotó: cyberpress.hu

Váratlan jó döntések jelentek meg a július 31-i Magyar Közlöny hasábjain, több tucat közútfejlesztési projekt is lekerült a kormány által leállított beruházások listájáról. Mindez azt jelenti, hogy a megjelölt beruházások nem kerülnek elhalasztásra, az ütemezés szerinti időben valósulhatnak meg. Lényegében egy több tízmilliárdos milliárdos fejleszti program indulhat meg.

A kormány arról döntött, hogy a felsorolt fejlesztési beruházások kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési jelentőséggel bírnak, ezért támogatják azok megvalósítását. A felülvizsgálatról szóló rendelet lényege, hogy az útépítések előkészítése mégis megindulhat.

  • Baja, déli elkerülő út előkészítése
  • M9 gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódóan tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és kapcsolódó
    gyorsforgalmi úti szakasz előkészítése
  • 51. sz. főút Baja déli elkerülő – országhatár közötti szakaszának 2×2 sávossá fejlesztésének előkészítése
  • M9 gyorsforgalmi út előkészítése 51. sz. és 53. sz. főutak között lekötéssel Tompáig előkészítése
  • Berettyóújfalu–Békéscsaba közötti 2×2 sávos közúti kapcsolat fejlesztésének előkészítése
  • Pápa keleti elkerülő Repülőtéri bekötő út körforgalmi csomópontja és 832. sz. út közötti szakasz
    fejlesztésének előkészítése
  • M4 gyorsforgalmi út Karcag térségét érintő szakaszának, valamint Karcag városát elkerülő új nyomvonalú
    útnak az előkészítése
  • Szolnok új tehermentesítő út előkészítése Szandaszőlős elkerüléssel
  • Kaposvár dél-keleti iparterület megközelítésének előkészítése
  • 8. és 82. sz. főút összekötésének előkészítése Gyulafirátót térségében
  • 32. sz. főút négynyomúsításának előkészítése az M3 autópálya – Jászberény között
  • 47. sz. főút Algyői Tisza-híd 2×2 sávra történő bővítésének előkészítése kerékpáros átvezetéssel
  • 31. sz. főút, Budapest és Nagykáta közötti szakaszának fejlesztésének előkészítése
  • M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) – országhatár (Nagyszalonta) közötti szakasz előkészítése
  • Szombathely északkeleti elkerülő út, valamint az M87 gyorsforgalmi út előkészítése visszakötéssel a 87. sz. főútra
  • M86 Körmend–Szombathely-Zanat közötti szakasz előkészítése
  • Bük település és M87 autóút közötti úthálózat fejlesztésének előkészítése
  • Békéscsaba, déli elkerülő út – 2×2 sávos emelt sebességű főúttá fejleszthető – előkészítése
  • Pécs kelet-nyugati átjáró út fejlesztésének előkészítése
  • Kaposvár–Szigetvár közúti összeköttetés előkészítése
  • Tormásliget elkerülő út előkészítése
  • Komárom város gazdaságfejlesztéséhez kapcsolódó – Komárom keleti elkerülő – infrastruktúra fejlesztések előkészítése
  • Mihályfa elkerülő út előkészítése
  • Sárvár, iparterületet elkerülő út előkészítése

A beruházások előkészítésére a 2024-ben 12,5 milliárd forintot csoportosítanak át, a tényleges építkezésre 2025-től 2027-ig 35 milliárd forint áll rendelkezésre. A közlekedési beruházások terhére vállalható kötelezettségek felső korlátját 47,5 milliárd forintban határozták meg.

Forrás: MK
Nyitókép illusztráció!