Egyre több kiskereskedelmi multi áll be a sorba, és számol le a hagyományos műanyag zacskókkal. A Spar, az Aldi és egyebek mellett az Auchan után a Tesco is bejelentette, hogy végleg kivezeti a műanyag zacskók használatát a zöldség-gyümölcs osztályon.
Bár gondolhatnánk azt is, hogy ezáltal a kereskedőknek egy újabb esélye nyílt arra, hogy még több pénzt vegyenek ki a vásárlók zsebéből, sokkal egyszerűbb egyáltalán meg sem venni a 15 forintos szatyrokat.
A jólismert átlátszó nejlon zacskókból csak a Spar üzletekben fogyott évente 250 millió darab, többnyire teljesen feleslegesen, hiszen az áru hazaszállítását követően ezek szinte kivétel nélkül a kukában landoltak. Azáltal, hogy az ingyenes zacskókat megszüntették, a hivatkozott példa alapján 450 tonnával kevesebb lett a műanyag-felhasználás mértéke, ennyivel kevesebb háztartási hulladékot termelünk.
Hogy a zacskó már nem 0, hanem 15 forint, azzal egy lélektani határt is átlépnek a fogyasztók.
Kevesebb üres zacskót tudnak a zsebükbe tömni az ínséges időkre spájzolók a vásárlás alatt, mások kétszer meggondolják be kell-e zacskózni a fürtös banánt vagy a fejes salátát, netán az egyszer már megvásárolt zacskót újból felhasználják a lédig termékekhez. Ha mégis kidobásra kerülnek, úgy azzal sem terhelik nagyon a környezetet, hiszen az új generációs zacskók biológiailag lebomló, házilag komposztálható termékek.
A haladó szinten járók saját textil zsákokkal vágnak neki a zöldség-gyümölcs osztálynak, kiváltva ezzel havonta több tucat zacskót. Nekik attól sem kell félniük, hogy a kemény forintért megvásárolt zacskó esetleg kiszakadna, és még a tizenöt jó magyar forint is a pénztárcájukban marad.
A Spar által kínált zacskó nem is titkolja ezt az üzenetet, hiszen a felirat azt mondja: “Pénzbe kerülök! Gondold át, hogy biztosan szükséged van-e rám!”
Ugyanakkor bármennyire is terelnek a tudatosság és fenntarthatóság felé az üzletek, félő, hogy nehéz lesz áttörést elérni. A jó példa létezik Sopronban is, nemrégiben a helyi csomagolásmentes bolt népszerűségéről is beszámoltunk, de már a drogériákban is látszik egy-egy jó megoldás.