Miért nem működik a P+R a soproni plázánál? Íme 2 ok és a megoldásuk! 👇

A Fűzfa sori és a Sopron Pláza melletti parkolóhelyek (b-j.) / Képek: Google Streetview

2019 végén a soproni önkormányzat 56 millió forintért alakította ki a Sopron Pláza melletti területen azt a P+R parkolót, ahol nagy számban állnak rendelkezésre várakozóhelyek egészen jutányos – közel ingyenes – áron. A koncepció papíron működőnek tűnhetett, azonban az élet más forgatókönyvet szánt neki.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján lényegében folyamatosan kong az ürességtől a hatalmas murvás terület, ennek ellenére nem elegáns annyival lezárni a történetet, hogy ez egy elhibázott beruházás volt.

Íme két ok, és annak a megoldása, mely a város szélén – de az országhatár közelében – fekvő parkoló használatát népszerűvé tudná tenni a többnyire Ausztriába ingázók számára. Az eltérő forrástól származó, ám egybevágó szándékok legalábbis ki tudnánk kényszeríteni, hogy minél többen rakják le gépkocsijukat itt, és üljenek össze egy járműbe a költséghatékonyabb és környezetbarátabb közlekedés érdekében. Hiszen a jelenség egyébként létezik, néhány utcával lejjebb a Fűzfa soron, az Ikva patakpartján több tucat személyautót és furgont pihentetnek kevésbé ideális körülmények között.

1. Az eredeti szándékkal szemben nem lett fizetős a pláza saját parkolója

Amikor az önkormányzat a pláza melletti területen parkoló kialakításáról döntött, úgy lehetett tudni, hogy a Sopron Pláza saját üzemeltetésű területen is sorompók elhelyezését tervezti a parkolási rend szigorítása miatt. Ha a pláza saját parkolóját nem lehetne korlátlanul használni, például más üzletekhez hasonlóan vásárláshoz rögzített ingyenes órákat biztosítanának, megszűnne az egész napos autótárolás lehetősége.

Példaként említve a Győr Pláza parkolója szintén sorompóval ellátott, a zárt parkolóban az első két óráért 300 forintot, utána minden megkezdett óráért 300 forintot kell fizetni. Ám nem kell a megyeszékhelyig menni, soproni példa is van, a Gyár utcai Aldi is saját vásárlóit részesíti előnyben a sorompóval lezárt parkolójában.

Így ha a pláza területén egy óráért 300 forintot kellene fizetni, máris vonzóbb ajánlat lenne az önkormányzati területen kínált 20 forintos óradíj, vagy 200 forintos napidíj.

2. Az önkormányzat visszalépett a Fűzfa sor fizető övezetbe vonásától

A koronavírus járvány idején visszavonták azt a városvezetői döntést, mely az Erzsébet kórház és a Fűzfa sor környékét is bevonta volna a fizetős parkoló övezetbe. A kórház esetében a lakossági visszajelzéseket is figyelembe véve nem volt kérdés méltányos döntést hozni a kórházat körülölelő utcák esetében a fizető övezet elhalasztásáról, de a Fűzfa sorra nem irányult figyelem abban a terhelt időszakban. Azonban egy határozatban született meg a döntés, így mindkét területen visszavonták a parkolási zónák bővítését. Még a parkoló automatákat is beszerezték, és azok talapzatát is kialakították, mire az egészet visszavonták. Úgy hírlik azonban, hogy az önkormányzat nem tett le a korábbi szándékáról, és hamarosan ismét napirendre kerül a parkolóövezet bővítése.

Amennyiben az önkormányzat valóban további közterületeket fog bevonni a fizetős parkoló zónákba, ahogyan azt korábban szándékozta (Fűzfa sor), úgy legalább 160 forintot kellene fizetnie annak a bő félszáz autósnak, aki jelenleg ingyen tud parkolni a kissé kaotikus patakparton. Ennél kedvezőbb megoldás az infrastruktúrával, közvilágítással ellátott P+R parkoló a Sopron Pláza melletti önkormányzati területen.