Michelisz Norbert indul a rali Eb-n, a Zemplénben váltja valóra gyerekkori álmát

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

Michelisz Norbert valóra váltja gyerekkori álmát, raliversenyzőként debütál. Miközben a Hyundai Motorsport Customer Racing pilótájaként vezeti a négy kontinensen átívelő túraautó-bajnokság, a TCR World Tour idei szezonját, az ottani őszi szünetet kihasználva, az OMV Hungária Kft. támogatásával Michelisz rajthoz áll egy Hyundai i20 N Rally2-es autóval a rali Európa-bajnokság (FIA ERC) hazai fordulójában, amelyet Nyíregyháza központtal a Zempléni-hegységben és környékén rendeznek meg október 6–8. között.

Magyarország legeredményesebb autóversenyzője, a 2019-ben az FIA World Touring Car Cup (WTCR) bajnoki címét elhódító Michelisz Norbert karrierje első raliversenyére készül. Michelisz a Hyundai Motorsport Customer Racing versenyzőjeként korábban csak egy-egy bemutatón ismerkedhetett a raliautókkal, az ERC hazai fordulója előtt pedig mindössze egy teszt állt a rendelkezésére felkészülés gyanánt. Bármennyire is rutinos, sokat megélt versenyzőről van szó, igazi mélyvíz lesz a rali Európa-bajnokságon való debütálás.

– Életem első autósportos élményei a Pécs környéki raliversenyekhez kötődnek, a Mecsek Raliról egészen élénk gyerekkori emlékeim vannak – mesélte Michelisz Norbert. – Én a ralis közegben szerettem bele az autóversenyzésbe, és ha gyerekként kérdeznek arról, hogy milyen versenyző akarok lenni, akkor biztosan ralit mondtam volna. Hogy a pályaversenyzés felé sodort az élet, az főleg a szimulátoros időszakomnak volt köszönhető, ahonnan ebbe az irányba vezetett az utam. De a rali iránti érdeklődésem mindig is megmaradt, gyerekkori álmom válik most valóra.

Michelisz remek formának örvend a saját területén, hiszen túl a szezon felén, mindössze három fordulóval a vége előtt a TCR World Tour éllovasa, és most jó esély van arra, hogy 2019 után idén újra bajnoki címet ünnepeljen. Tekintettel arra, hogy a rali az autósporton belül is veszélyes műfajnak számít, mérlegre kellett tennie a kockázatokat.

– Sokszor feltettem magamnak a kérdést, hogy szükségem van-e erre – árulta el Michelisz a ralis indulásról. – Az elmúlt években többször is nekifutottam ennek, de mindig meggyőztem magam arról, hogy miért nem megfelelő az időzítés. Eljutottam arra a pontra, hogy már nem akarok tovább várni, tökéletes időpont sosem lesz, meg kell ragadni a pillanatot. Most sikerült a támogatóimnak köszönhetően megteremteni az indulás feltételeit, ezért hálás vagyok az OMV Hungáriának és a Hyundainak egyaránt!

Egy Hyundai i20 N Rally2-es autóval indul Michelisz a nyíregyházi–zempléni Eb-fordulóban, ahol a rali-világbajnokságon is szereplő Hyundai Motorsport külön engedélyével versenyez majd.

– A pályát nem ismerem, az autót is csak egyszer teszteltem Pécs környékén, ami borzasztóan kevés tapasztalat – fogalmazott Michelisz. – Rengeteg belső kamerás felvételt elemeztem, gyakoroltam az itinerírást, de ha éjt-nappallá téve készülök, akkor is csak élesben fogom megtudni, mire vállalkoztam. Egy tapasztalt raliversenyző is könnyen nehéz helyzetbe kerülhet, úgyhogy nekem különösen jól kell menedzselnem a kockázatvállalást. Pályafutásom legnagyobb kihívása előtt állok.

Michelisz sokat látott navigátort választott maga mellé, aki elmondása szerint az ő tapasztalatlanságából fakadó hiányosságokat is kompenzálhatja. Tagai Róbert 1994 óta ralizik, kétszer megjárta és végigcsinálta a Dakar-ralit, navigátorként indult a világbajnokságon, volt dobogós az Európa-bajnokságon

– A Veszprém Ralin voltam, amikor kaptam egy sms-t Michelisz Norbi aláírással, hogy ha van kis időm, beszéljünk – idézte fel Tagai Róbert. – Először azt hittem, valaki viccelődik velem, mert előtte nem ismertem Norbit személyesen, de aztán felhívtam, és elmesélte, mire készül. A zempléni nagyszerű, de egyben igen nehéz terep, szóval rögtön elsőre nagy kihívás, de Norbi pozitív, ahogy én is az vagyok, és minden tapasztalatommal segítem majd.

Milyen célokat tűzhet ki maga elé Magyarország legsikeresebb autóversenyzője, aki most mégis újra újoncnak érezheti magát a rali Eb-n?

– A célom a célba érés – hangsúlyozta Michelisz. – Az eredményeket tekintve tényleg nem tervezek semmit előre, hiszen az Európa-bajnokság mezőnye erős. A hazai közönség előtti versenyzésről sok szép emlékem van, de ez most más lesz, mint a Hungaroring. Nagyon várom már ezt az új élményt.

A rali Eb egy év kihagyás után látogat újra Magyarországra, a rangos verseny központja Nyíregyházán lesz, ahol egy belvárosi gyorsasági szakaszt is megrendeznek, de a mezőny ellátogat a máriapócsi Rabócsiringre is a szuperspeciál szakasz keretében. Az október 6–8-i verseny zárja az Eb 2023-as idényét, amely a versenysorozat 70. évfordulója.

Michelisz Norbert ezután folytatja felkészülését a TCR World Tour hajrájára, hiszen a bajnokság éllovasaként várja az utolsó három fordulót, melyeket november első három hétvégéjén tartanak két ausztráliai pályán és Makaóban.

– A ralizás most egyszeri alkalom, a legfőbb célom továbbra is az, hogy a saját pályámon a legjobb teljesítményt nyújtsam a szezon hátralévő részében, és megszerezzem a TCR World Tour bajnoki címét – zárta szavait Michelisz, aki a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. podcast-sorozatának péntek délután megjelenő részében részletesen mesél majd az előtte álló ralis kihívásról.