A 8624-es mellékút rendszer szerint Győr-Moson-Sopron és Vas megyék határvidékét, azon belül Újkért köti össze Horvátzsidánnyal, de a közlekedők elsősorban inkább azzal tudják azonosítani, hogy itt kell lekanyarodni a főútról Szombathely felé. Már akik vállalják a bátorságot, és nem némi kerülővel, de többlet menetidő nélkül tovább autóznak a 84-es főúton, és az M86-os gyorsforgalmin robognak be a szomszédos megyeszékhelyre.
Sopron és Szombathely között kifejezetten jó a tömegközlekedés, a vasút árban és időben is versenyképes az egyéni utazásnál, de nyilvánvalóan nem lehet mindenki számára alternatíva. Aki autóval indul útnak, többnyire Újkérig halad a 84-es főúton, majd az alszopori elágazásnál tér le jobbra Csepreg, Bük irányába. A 8624-es úton bő másfél kilométert kell megtenni, hogy épségben elhagyjuk a megyét. Ez olykor elég rázós, a szó legszorosabb értelmében. A szakasz vonalvezetése egy szinte tökéletes egyenes, néhány dombbal fűszerezve, de a burkolat minősége már közel sem ilyen barátságos.
A győr-moson-soproni megyehatárig alig több, mint 1600 méteren vezet az út, de javításból, foltozásból is némi túlzással ennyi található rajta. Ha a szürke ötven árnyalatát próbálnánk megkeresni a töredezett szélű aszfalton, biztosan sikerrel járnánk.
De nem csak az út széle fogy el szép lassan, a nehézgépjármű forgalom újabb kátyúkat is generál. Noha ezeket a közút szakemberei javítják, szemmel láthatóan kellően leromlott már út állapota ahhoz, amin a karbantartás már nem sokat segít. Mondhatni kiszolgálta az idejét a felület. Azért is érdekes a megyetáblát figyelni, hiszen azon túl gyökeresen megváltozik az útburkolat minősége. A csepregi körforgalomig tartó szakaszon két részletben ugyan, de szinte a teljes mértékben megújult az aszfaltcsík nemrégiben. A közel 5,9 kilométeres szakaszt a sajtóbeszámolók is úgy emlegették, hogy Tormásliget az utóbbi évtizedekben egyebek mellett arról volt nevezetes, hogy itt vezetett át Vas megye egyik legrosszabb közútja. A fejlesztéssel érintett útvonal felén szükségessé vált a régi, rossz pályaszerkezet cseréje is, ezt az útalapba bedolgozva használták újra, majd 10 cm vastagságban két réteg aszfaltot dolgoztak be.
El is kellett a korszerűsítés, hiszen azon az úton, ahol többek között a Szombathely – Sopron között ingázók is elhaladnak, az átlagos napi forgalom 7.414 jármű. Mindebből majd 300 teherautó, melyek a közeli gyárakat szolgálják ki, hiszen a súlykorlátozások miatt az átmenőforgalom nem lehetséges.
Tehát míg a Vas megyei szakaszon néhány száz métert eltekintve kiváló minőségő az út, addig a megyehatárt elérve úthibákra figyelmeztető tábla fogadja a sofőröket. Sebességkorlátozással nincs kiegészítve, így aki helyismeret nélkül közelíti meg a szőnyegbombázott szakaszt könnyen okozhat kárt a saját autójában.
Epilógus gyanánt hozzáfűzzük, még mielőtt joggal mondhatná az olvasó, hogy rászolgálunk a sajtót illető vádakra, márpedig hogy nagyítóval keressük a kritikát, érdemes néhány dolgot leszögezni. Az utóbbi évtizedben gyökeresen megváltozott közlekedési infrastruktúra fejlesztésének ütemezése. Lényegesebb több forrással gazdálkodhat a fenntartó, így több jut az utak megújítására is. Továbbá rendelkezésre áll a Magyar Falu Program és több más pályázati lehetőség, amelynek köszönhetően számtalan vidéki közút újulhatott meg a térségben is. Akár csak a 84-es újkéri és nemeskéri szakaszát nézve, vagy a közeli Lővő, Völcsej, Zsira átmenő útjait említve.
Az sem kérdés, hogy a további fejlesztésekre is megvan minden szándék. A soproni járás és a választókerület is nagy, ez utóbbi esetén harminckét település kívánságát, érdekét kell összefogni, ami jelentős feladat, hiszen van bőven elért eredmény, de sok hiányosságot kell még felszámolni.
Mindenesetre az alábbi képekkel is arra hívjuk fel a figyelmet, hogy ezen az igazán forgalmas mellékúton is szükség lenne a mielőbbi beavatkozásra. Reményteli lenne, ha ez ügyben is jó hírek érkeznének.
a forgalmi adatok a KIRA rendszerből származnak