Egyre több szolgáltató kínál bérelhető mikromobilitási lehetőséget, szélesednek a közlekedési alternatívák a nagyvárosokban. A bérelhető biciklik és autók után durrant be a legnagyobb sláger, az elektromos roller. Az egyik legelterjedtebb ilyen cég, a Lime 2019-ben jelent meg Budapesten és számos vidéki várost is meghódított már a szolgáltatás. Többek közt Veszprémben és Székesfehérváron áll a felhasználók rendelkezésére, de hamarosan a vasi megyeszékhelyen is elérhető lesz.
A szombathelyi közgyűlés idén júniusban döntött arról, hogy beengedi a városba a bérelhető villanyrollereket. Az elektromos rollerek térnyerése megosztó, számos érv szól a villámgyors közlekedési eszközök mellett és ellen is.
A rendszer használata gyors és egyszerű:
applikáción kiválasztható és lefoglalható a legközelebbi roller, majd egy gombnyomás után már indulhat is a menet, alkalmai útra 250 forintos alapdíjat számol, 60 forintos percdíj kíséretében. A fürge elektromos rollerek rohamos tempóban szelik át az utakat, így hamar A-ból B-be érhet a felhasználó.
Amilyen gyors, olyan veszélyes is, hisz ezek a közlekedési eszközök egyáltalán nem integrálódottak a városi forgalomba:
az elérhető legnagyobb sebesség mellett a közlekedési szabályok hanyag kezelése sajnos sok roller sofőr jellemzője. Bár szabály nem írja elő a védőfelszerelések, így sisak használatát, életmentő lehet ezek viselete. De nem csak a közlekedési több részt vevői bosszankodhatnak egy elsuhanó eroller láttán, a közterületfenntartóknak és a gyalogosoknak is meggyűlhet velük a baja. Egyes területeken a roller gyakorlatilag bárhol le lehet állítani, járda középen, zöldterületen, de már a Dunából is több bérrollert halásztak ki. A szaktárca napirendjén van a KRESZ felülvizsgálata, ami jogszabályi keretek közé foglalja majd az elektromos rollerek megítélést.
Szombathelyen valamikor az ősszel állhat üzembe a Limre bérroller rendszere, 300 rollerrel és 72 gyújtóponttal. A gyűjtőpontokra csak bizonyos városrészen lesz kötelező leállítani a rollereket, így elszórt rollerekkel tarkított utcaképpel biztosan találkozhatunk. A közgyűlés elé terjesztett anyagból kiderül, a Lime Technology Kft. kereste meg Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatát. A Lime magyarországi képviselője személyesen ismertette a szolgáltatást a képviselők részére, felkészült előadásában specifikusan a helyi adottságokra szabva mutatta be az infrastruktúrát és a 34 kilós, 25 km/ó sebességre képes rollereket.
Bár a jegyzőkönyv tanúsága szerint oldalakon át tartó hosszú vitába torkolt a döntéshozatal az önkormányzat tagjai között, végül 13 igen, 0 nem és 6 tartózkodással elfogadták az előterjesztést. Ezt követően augusztus 1-ére ígérték a rendszer beüzemelését, de egyelőre csúszik a projekt.
Párhuzamosan Győrben is zajlik az élet, hiszen az évek óta hűségesen szolgáló GyőrBike kölcsönözhető kerékpáros rendszer megszűnik. A közbringa rendszer bár jó ötletnek indult, a fejlődő technológiák mellett elavult. A leállított bérkerékpárokat a városvezetés elajándékozza. A polgármester, Dr. Dézsi Csaba András is inkább az elektromos rollerekre szavazna, ez ügyben folytat tárgyalásokat a piaci szereplőkkel. A városvezető egy rádióinterjúban kifejtette, alapvetően nem szereti ezeket az eszközöket, de jól szabályozva szerinte működőképes. Megemlítette azt is, hogy az önkormányzat számára bevételt is hoz a szolgáltatás, mivel a cégek hozzájárulást fizetnek a jelenlétért cserébe.
Augusztus 15-én közösségi platformján arról írt, Győrben is hamarosan elérhetők lesznek az elektromos rollerek. A polgármester hozzátette, csak olyan típust engednek üzemeltetni, amelyiket kizárólag a kijelölt helyeken lehet leállítani. Ezzel elkerülhető, hogy a rollerek szanaszét heverjenek a városban. Dr. Dézsi Csaba András a fotó alapján a Tier elektromos roller szolgáltatóval ült egy asztalhoz.
Sopronban egyelőre nem érhető el ilyen típusú széleskörű kölcsönzőrendszer. Ha lenne, örülnének neki a soproniak? Használnák a helyiek és az idelátogatók?
Megkérdeztük Facebook-oldalunkon, melyre egyszerű reakciógombok segítésével lehetett igen és nem választ adni. Három nap alatt közel nyolcezren látták a bejegyzést, melyre 395 reakció érkezett. Bár az első pár tucat visszajelzésnél még közel egyenlő arányban voltak az igenek és a nemek, végül magabiztosan győztek azok, akik támogatnák az elektromos bérrollereket Sopronban.
A 199 vs. 134 szavazat bizony egy szinte pontos matematikai 2/3, így bár népes tábora van az erollerek ellenzőinek, a többség mégis a szolgáltatás bevezetés mellett döntene.