Rendhagyó módon indította el a téli üzemeltetési időszakos a Magyar Közút

Pécsi Norbert Sándor kommunikációs vezető a szigetszentmiklósi telephelyen jelentkezett be / Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Facebook-oldal

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jogszabályi előírások szerint minden év november 10. napján téli üzemmódra áll át. Ez azt jelenti, hogy 80 mérnökségén keresztül, 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában végezhetnek hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Az előrejelzések alapján még egy ideig várni kell, hogy az ekék és sószórók megkezdjék az új téli szezon első bevetését, de a közutasok addig sem tétlenkednek, hanem kihasználják a jó időt, így egy darabig az országos utak javítási munkáira koncentrálhatnak. A téli üzem kezdetét a hivatalos Facebook oldalukon indította el a közútkezelő.

A 2022-23-as téli szezon sok szempontból hasonlóan indul, mint a tavalyi, de több változás is volt az elmúlt hónapokban, ami az országos utak üzemeltetését is érinti.

A legfontosabb változás, hogy 2022. szeptember 1-től 1237 kilométernyi autópálya koncessziós kezelésbe került, így azokon a szakaszokon a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. látja el a téli üzemeltetési feladatokat.

Ugyanakkor a Magyar Közút sem marad munka nélkül, mivel mintegy 31 ezer kilométernyi fő- és mellékúton, illetve ezen belül 291 kilométernyi autóúton (pl. M0, M2, M43 stb.) és további több mint 1000 kilométernyi külterületi kerékpárúton végzi majd el a szükséges hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat.

A Magyar Közút 80 mérnökségén, 19 megyei és központi irányításán keresztül több mint 2500 munkatárs dolgozik közvetlenül is a téli üzemben.

Ehhez 713 hóekével felszerelt teherautó, 149 rakodógép és 119 hómaró is társul. Rendkívüli időjárási helyzetekben pedig országosan 781 úgynevezett lehívható munkagépet is bevethet majd a közútkezelő. Ez azt jelenti, hogy kis forgalmú utakon helyi, elsősorban mezőgazdasági és fuvarozási kisvállalkozással kötnek rendelkezésre állási szerződést, hogy havaria esetén őket is be lehessen vetni. Az elmúlt hónapokban a Magyar Közút feltöltötte a sótárolóit, melyekben több mint 133 ezer tonna só van (az új koncessziós cég számára további 36 ezer tonna sót adott át a társaság), 36 ezer tonna kálcium-klorid granulátum, 2,7 millió liter kálcium-klorid oldat és közel 8700 tonna érdesítő anyag van raktáron, melyek pótlása keretszerződésekkel az egész téli időszakban biztosított. Azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, ott hófogórácsokat és hálókat helyeztek ki, ez összesen 418 kilométernyi útszakaszt érint. Emellett összesen 384 kilométeren hóvédő erdősávok is találhatóak az országos közúthálózat mentén.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az igazán télies időjárásra még várni kell pár hetet, így az ősziesebb időt kihasználva a Magyar Közút és a külső kivitelezők szakemberei is folytatják a javítási és felújítási munkákat az országos utakon. Idén a gazdasági helyzet megváltozása miatt nyár végén fel kellett függeszteni a még el nem kezdett felújítási projekteket, de így is mintegy 960 kilométernyi, főleg mellékút teljes körű felújítása valósulhat meg idén. Ehhez jön hozzá a Magyar Falu Program támogatási forrásaiból megvalósuló, a Magyar Közút saját mérnökségi gépláncaival végzett felújítási munkák, amelyeknek köszönhetően idén közel 5 millió négyzetméternyi burkolatjavítást végeztek el közútkezelő mérnökségi szakemberei, mellyel 218 helyszínen, 340 ezer tonna aszfalt felhasználásával több, mint 800 kilométernyi országos közút tudott megújulni.

A Magyar Közút a 2022-23-as téli szezont rendhagyó módon indította el, ugyanis a társaság hivatalos Facebook oldalán élőben jelentkeztek be a cég szigetszentmiklósi mérnökségéről, ahol számos hasznos háttérinfót megtudhattak az érdeklődők. Külön érdekessége volt az élő bejelentkezésnek, hogy a videóhoz érkező kommentekre is azonnal, élőben válaszoltak. A videó itt érhető el.

Fotó: cyberpress.hu archívum